Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
AF: Bilbasen Blog
I denne artikel kan du læse om:
I takt med at flere og flere danskere skifter til elbil, prøver rigtig mange forbrugere at gennemskue, hvad der er den mest optimale hjemmelader-løsning til deres behov.
Mens offentlige ladestationer er praktiske til nødsituationer og længere rejser, er en hjemmelader den optimale løsning, hvis du ønsker bekvemmeligheden ved at kunne oplade din bil, når du har lyst, og det passer ind i dit dagsprogram. Eksempelvis om natten så din bil står klar med en ‘fuld tank’ hver morgen.
Men hvilken type hjemmelader passer bedst til dine specifikke behov? Med en bred vifte af muligheder til rådighed, herunder forskellige abonnementsløsninger og betalingsmodeller, kan det være svært at regne ud, hvad der passer til dit behov.
I denne artikel kan du læse, hvordan du oplader din elbil derhjemme: hvilket udstyr du har brug for, og hvilken betalingsmodel du skal vælge.
For at kunne lade din elbil derhjemme skal du i udgangspunktet bruge to ting:
Du skal først og fremmest bruge en ladeboks, som kan fylde strøm på din bil. Herudover kan du med fordel vælge en service eller abonnementsløsning til din ladeboks.
Lad os begynde med selve ladeboksen.
Når du gerne vil lade din elbil hjemmefra, kan du gå med forskellige løsninger.
Først og fremmest har du jo dit nødladekabel. Det følger som regel med, når du køber en elbil, og det kan, som navnet antyder, være til stor gavn i nødsituationer.
Nødladekablet er smart i den forstand, at du kan få strøm på din bil fra en helt almindelig stikkontakt, men det kan ikke fungere som en holdbar hjemmeladeløsning. Dels lader bilen langsomt med nødladekablet, men endnu værre kan det udgøre en brandfare, hvis du driver rovdrift på nødladeren. Det er en nødløsning, når du lige skal bruge en lille omgang strøm til at køre hjem fra dit søndagsbesøg hos mormor.
For at lade elbilen derhjemme på en økonomisk hensigtsmæssig og sikker måde, skal du købe en decideret ladeboks til hjemmet.
En ladeboks bliver installeret på din grund, og den bruger strømmen fra dit hus. På det danske marked kan du vælge mellem ladebokse fra flere forskellige udbydere. Du skal blandt andet være opmærksom på, om den specifikke ladeboks har de ekstra funktioner, som du ønsker.
To vigtige funktioner, der gør livet som hjemmelader meget lettere, er en app, så du kan følge med i opladningen af bilen fra din telefon. Herudover kan det være en god ide at vælge en såkaldt intelligent ladeboks, som selv kan regulere opladningen, så den eksempelvis lader, når strømmen er billigst.
Det er også vigtigt, at du vælger en ladeboks som passer til din elbil og til dit hus. Du skal blandt andet være opmærksom på, om du køber en ladeboks med én eller tre faser.
Forskellen i antallet af faser påvirker direkte opladningshastigheden og effektiviteten. En ladeboks med tre faser kan levere mere strøm til elbilen, hvilket betyder, at opladningstiden kan reduceres betydeligt sammenlignet med en ladeboks med en fase.
Det er vigtigt at bemærke, at ikke alle elbiler er kompatible med trefasede opladningsløsninger. Nogle elbiler kan kun modtage opladning fra enkeltfasede strømkilder. Derfor er det vigtigt at kontrollere elbilens specifikationer og krav, før du vælger en ladeboks.
Derudover kræver en ladeboks med tre faser normalt en trefaset installation, som kan være dyrere og mere kompleks end en enkeltfaset installation.
Det kan med andre ord være en god ide at rådføre sig med en autoriseret elektriker, før du vælger den ladeboks, der passer til dine behov og elbilens krav.
Udover at vælge en ladeboks skal du også vælge en aftale til din ladeboks.
Eller: du kan faktisk vælge, at du slet ikke vil have nogen aftale. Og du kan vælge, at du gerne vil have en aftale.
Hvis du vælger ladeboks uden aftale, kan du i princippet bare gå i den nærmeste elektronikforretning og købe en ladeboks. Det er påkrævet ved lov, at du får en elektriker til at installere ladeboksen i dit hjem, men når det er gjort, kan du bare gå i gang med at lade. Betaling kører over husets almindelige elregning.
Det er altså den nemme løsning og hurtige løsning. Ulempen kan være, at du selv står for alting: hvis opladeren går i stykker, hvis den skal opdateres eller på anden vis serviceres, eller hvis du vil have elafgiftsrefusion, skal du selv stå for det. Ladeboks uden aftale er som regel en god ide, hvis du har et lille kørselsbehov, eksempelvis under 7.000 kilometer om året eller hvis du har elopvarmet hus og dermed ikke kan få refusion for den strøm du putter på elbilen.
Hvis du kører mere end 7.000 – 10.000 kilometer om året, kan det være en god ide at vælge en ladeboks med serviceaftale eller ladeboks med abonnement.
I begge aftalemodeller betaler du et fast månedligt beløb, men til gengæld får du service og adgang til support. Og som regel lejer du selve ladeboksen hos leverandøren. Derfor skal du ikke bekymre dig om værditab eller at ladeboksen bliver forældet eller går i stykker. Din leverandør håndterer også elafgiftsrefusionen for dig.
Abonnementet er typisk lidt dyrere i den månedlige betaling end en serviceaftale, men til gengæld får du også fri afbenyttelse af udbyderens offentlige ladestandere med i prisen. Derfor kan det være en god løsning, hvis du ofte har brug for at lade ved offentlige standere.
Hvis du kører meget, er du som regel bedst tjent med at vælge serviceaftale eller abonnement på din ladeboks.
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.