september 11, 2024

Sådan spotter du en civil politibil i 2024

Engang var det nemt at pege den koksgrå VW Passat med synlige dioder ud i mængden. I dag råder politiet dog over flere modeller, og så har de taget nye tricks i brug. Kan du stadig spotte civilbilen?

TEKST Simon Hallenslev FOTO ‘Civile Politi Vogne’, facebookgruppe

Der er fuglekiggere, der står tidligt op for at se hjemvendte trækfulge og flyspottere, der stimler sammen ved Flyvergrillen, når der rygtes en særlig afgang fra Kastrup. Og så er der sådan nogen som mig, der stopper op, når en udrykningssirene nærmer sig. Det er en nørdet interesse, I know

Alligevel er det en interesse, der i momenter kan give mig en mærkværdig form for tilfredsstillelse. Det er, når jeg på afstand kan høre, om sirenen tilhører en civil- eller uniformeret patruljevogn, eller når jeg på lang afstand kan pege en civil patruljevogn ud fra mængden. En øvelse, der er blevet mere udfordrende, end det var engang.

Før bestod et civil-spot typisk af enten VW Touran eller VW Passat. I dag har politiet fået mange flere modeller i civilt, og så har de tillært sig flere tricks for at blande sig med mængden. Så sænk farten, lad mobilen ligge og spil et roligt spil civilbilbingo med mig.

Nye biler, gamle kendetegn

Ikke alle fugle med flotte farver er sjældne. På samme måde er kendetegnene i denne artikel ikke garantier for, at der er tale om en civil patruljevogn. Der vil altid være undtagelser, der bekræfter reglen, og politiet fornyer sig løbende for at blande sig med mængden.

Der er dog fire overordnede kendetegn, der plejer at gøre sig gældende på en civil patruljevogn, og som i øvrigt har gjort det længe. Det er antennen, nummerpladerammen, dioderne og faktisk forsikringen.

Tag eksempelvis et af politiets nyere indkøb, der optræder både i uniform samt som civil: Mercedes-Benz GLB. Den har fra fabrikken en indbygget antenne og derfor et helt fladt tag – med mindre den kører for politiet. I så fald har den en lille og spids antenne.

Et andet eksempel er BMW iX1, der også er et forholdsvist nyt indkøb. Den er fra fabrikken udstyret med en hajfinne-antenne, men vil som patruljevogn have en ekstra antenne foran. Generelt er to antenner et godt kendetegn, som man også ser på Volvo V90 i civil tjeneste.

Nummerpladerammen er som hovedregel fri for reklamer på en civil patruljevogn. Her er der undtagelser, der bekræfter reglen, blandt andet Mercedes-AMG A45S og BMW M135i, der kører i et begrænset antal som “videovogne” for færdselspolitiet. Dem har vi skrevet mere om her.

Selvom politiet er blevet bedre til at gemme dioderne på de civile patruljebiler, så er de der stadig. De vil typisk kunne anes i kølergrillen eller bagruden, mens enkelte Touran- og Passat-patruljevogne stadig kører med udvendigt monterede dioder.

Sidst er der forsikringen, som du ikke kan spotte med det blotte øje. Biler, der kører i tjeneste for politiet, vil ikke have et almindeligt forsikringsselskab noteret, når nummerpladen slås op på eksempelvis Nummerplade.net. Her vil der i stedet stå ‘Selvforsikret’.

Liste over kendte civile patruljevogne

Selvom der stadig er en overvægt af VW Touran og ottende generation VW Passat, så er variationen i politiets vognpark vokset markant de senere år. Selvom politiet ikke ønsker at bekræfte enkelte modeller, indeholder listen herunder de mest kendte civile patruljevogne – blandt andet med flittig hjælp fra Facebook-gruppen ‘Civile Patrulje Vogne’.

Nye tricks i bogen

Foruden flere modeller i vognparken, har politiet også udbygget mængden af tricks i bogen. Engang var en civilbil så anonym som muligt, hvilket vil sige nedtonede lakeringer og intet eftermonteret udstyr. Sådan er det ikke længere.

Politiet har blandt andet skruet op for farvepaletten. På billedet ses både en meget blå og en meget rød VW Passat, og sidstnævnte har jeg selv spottet på Nørrebro. Altså, en lakering der går stik mod devisen om, at en civilbil altid er diskret.

Civile patruljevogne spottes nu i stigende grad også med eftermonteret udstyr. Man skal således ikke afskrive en Mercedes-Benz GLB som civil patruljevogn, hvis blot den har tagboks eller anhængertræk på.

Større ombygninger og modifikationer er heller ikke unormale. De hurtige Mercedes-AMG A45S og BMW M135i civile patruljebiler gemmer sig ekstra godt med skjulte dioder og reklamer på nummerpladerammen. De kører også med andre kofangere samt fjernede emblemer. Man kan således møde en A45S forklædt som en almindelig A-Klasse, komplet med andre kofangere og uden emblemer.

Et voksende fællesskab

Tro det eller lad være, men faktisk er politibilernes svar på ornitologer et voksende fællesskab. Denne artikel var ikke blevet til uden hjælp fra Facebook-gruppen ‘Civile Politi Vogne’, hvor ikke færre end 132.000 brugere deler billeder af deres møder med civile patruljevogne. Nogle er sjældne, andre er mere almindelige – men alle med stor interaktion fra brugerne.

Med 132.000 aktive brugere, hvoraf langt de fleste er unge mænd i alderen 16 til 35 år, så har man selvsagt et godt talerør til en specifik målgruppe. Det har de gæve gutter og administratorer bag ‘Civile Politi Vogne’ tænkt sig at udnytte, hvorfor de er på trapperne med fællesskabet CarHype.

Til Bilbasen fortæller en af administratorerne bag, at målet bag den nye side i al sin enkelthed er at samle unge billister. CarHype vil etablere sig som bindeled mellem den danske bilverden og de eksisterende medlemmer fra gruppen. I forbindelse med projektet CarHype har administratorerne været i dialog med både politiet og Rådet for sikker trafik med henblik på at kunne lave tests og artikler om politibiler. Noget, som jeg personligt rigtig gerne vil tage del i.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Find VW Passat til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

3x gamle biler i fabriksny stand 

Kan man virkelig få følelsen af ny bil efter 34 år? Vi har fundet 3 biler, der alle er minimum 34 år gamle – men ingen af dem har kørt mere end 7.000 km.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS