Kategorier
Nyheder

Seat ligger for døden

Man skal være jubeloptimist for at tro, at der er plads til både Cupra og Seat i Volkswagen-koncernen. Seat lever som bilproducent på lånt tid.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Der kommer intet fra Martorell, 30 kilometer nordvest for Barcelona, hvor Seat har sit hovedkontor. Ingen udmeldinger om fremtiden, som virker meget dyster for det spanske mærke, der blev etableret i 1950. Ingen udmeldinger om fremtiden, og det betyder ingen udmeldinger om nye modeller.

For 3 år siden var Seat på vej fremad med spansk fyrighed. Den dengang nye Leon blev præsenteret som en mere dynamisk version af VW Golf, og den spændende hatchback viste sig også at være både lækker og velkørende. Ibiza, Arona, Ateca og Tarraco var stadig friske modeller, og Seat virkede til at kunne se ind i en lys fremtid.

LÆS OGSÅ | Test: 310 hk og firehjulstræk klæder Cupra Leon ST

Det seneste nye fra Seat er mindre facelift til Ibiza og Arona, men vi ved, at de små biler i VW-koncernen lever på lånt tid. Hvis VW Polo udgår efter den nuværende udgår, som kan ske på grund af for høje omkostninger, ryger Ibiza også.

Det ville have en mindre effekt på Seat, hvis Ibiza – en mini der har været i produktion siden 1984 – var den eneste model, der så problematisk ud. Men Seat har ingen nye biler på vej. Ingen. Det indrømmer Philip Frederiksen, pressechef for Seat og Cupra, ved en præsentation i sidste uge.

Cupra har flere helt nye modeller og flere facelift på vej. Fokus har helt åbenlyst rykket sig fra Seat til Cupra

Cupra har stor fremgang og et bedre image

Bilerne fra Seat fejler ikke noget. Det er gode biler, sikre og attraktive biler. Leon er mere spændende end Golf, og Ateca er en af de bedste biler i en stor klasse af kompakte crossovers og SUV’er.

Hvad der helt præcist foregår i Spanien, er viden, der ikke bliver delt med omverden. Når vi ser det udefra, er der ingen tvivl. Seat er dødsdømt som bilmærke, og det er det kun 5 år gamle søstermærke Cupra, der tager over. Overtagelsen er allerede i gang.

LÆS OGSÅ | Vild Cupra Formentor med 390 hk og Audi-motor på vej til Danmark

Seat sælger fortsat flest biler af de to mærker på verdensplan, men det er et spørgsmål om tid. Hvor Seat tabte stort i 2022, med en nedgang på 40,5 procent, så havde Cupra en vild fremgang på 92,7 procent.

Selv om VW-koncernen ikke kommer med fremtidsudmeldinger om Seat, står det klart, at Seat repræsenterer fortiden og Cupra fremtiden. Selv om Seat og Cupra sælger Leon og Ateca side om side, så er det Cupra, der har det friske image og opfattes som mere unikt end Seat.

Seat ser ud til at blive en “last mile-producent”. Det betyder, at biler er ude, og el-scootere og løbehjul er inde – transportmidler til de korte ture i byen

Elektrisk crossover og stor SUV fra Cupra

I en pressemeddelelse med tal for afsætning og markedsandele for både Cupra og Seat kan man scrolle ned i bunden og se ind i fremtiden, som den ser ud for 2023. Så noget fortæller spanierne, og så kan man selv tolke ud fra det.

I 2023 udvider Cupra betragteligt. Der kommer nye versioner og flere motorer til blandt andet Leon og Ateca. Cupra Tavascan, en helt elektrisk og sportslig crossover, har premiere i 2023, og det er muligt at store facelift til Leon og Born også når at komme i 2023.

LÆS OGSÅ | Cupra Born med boost: Nu med 231 hk

I løbet af 2024-25 kommer en mellemstor/stor SUV, Terramar, der kommer som blandt andet plug-in hybrid. Det er heller ikke Seat, men Cupra, der i 2025 kan præsentere en elektrisk bybil; den vil ligne den lille konceptbil UrbanRebel-koncept.

Formentor VZ5 er et scoop for Cupra. Spanierne har fået en sending af 2,5-liters turbomotoren med fem cylindre fra Audi – med 390 hk. Den fås i Danmark til 820.000 kr.

Største nyhed hos Seat er en elektrisk scooter

Ud for Seat er det primære for 2023 to ny elektriske scootere. Seat MÓ 125 Performance og MÓ 50. Det giver et godt indblik i, hvor Seat kan ende som bilmærke. Som producent af små transportmidler til byen. Scootere og løbehjul.

I 2018, da Cupra blev et mærke for sig, var det som supplement til Seat. Cupra skulle være biler med mange hestekræfter. I 2023 er det endegyldigt slut med den differenciering. Cupra Leon og Cupra Ateca har fået 1,5-liters motorer med 150 hk, og dermed er de kommet længere ned i pris, så de ligger tæt på Seat-versionerne.

LÆS OGSÅ | Duel: Få strømført SUV på to måder med Kia Sorento og Seat Tarraco

Cupra Born og Cupra Formentor er hotte emner. I 2022 kunne Cupra sælge 97.600 Formentor i Europa, mens den mest populære Seat var Arona, der faldt med 33,5 procent i forhold til 2021 ned på 71.000 styk. Et hårdt slag til en model, som endda fik et facelift midt i 2021.

Seat er tæt på at være helt overskygget af Cupra, og jo mere Cupra vinder, jo mere taber Seat. Cupra er fremtiden, og Seat er mærket, der langsomt, men sikkert, lukker ned.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.