Auto China i Beijing er vild og forvirrende
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen
Det har været Elon Musks plan fra begyndelsen, at Tesla skulle bygge betalelige elbiler til den brede befolkning. Ved lanceringen af mærkets første luksusbil i 2006, Tesla Model S, blev det meldt ud, at profitten fra denne skulle muliggøre produktionen af en prisbillig familiebil.
Den budgetvenlige elbil har siden fået det uofficielle navn Model 2, og Teslas egen prisforventning har officielt været i omegnen 25.000 dollars, svarende til omkring 170.000 kr. uden afgifter. En pris, der forventeligt ville drive et stort salg og indfri Musks vilde ambitioner om 20 millioner solgte biler i 2023 – mere end Toyota, verdens største bilproducent.
Nu beretter flere kilder til nyhedsbureauet Reuters, at planerne om en billig Tesla-model er droppet til fordel for selvkørende taxaer. Selvom Musk kalder rygterne for løgn på sin egen platform, X, har de påvirket aktiekursen, der i forvejen er dalende.
Det er ikke unaturligt, at rygterne påvirker aktiekursen. Tesla-investorerne har nemlig sat stor lid til det store potentiale i den budgetvenlige model. Musk har så sent som i januar stillet investorerne i udsigt, at produktionen af denne ville starte i slutningen af 2025.
Nu er modellen, der i folkemunde kaldes Model 2, men som hos Tesla hedder NV91/H422, dog tilsyneladende droppet. Det viser blandt andet interne korrespondancer, hvor ingeniører på budgetbils-projektet bliver bedt om at stoppe alle arbejdsaktiviteter, der vedrører modellen.
Præcist hvorfor projektet droppes, er der intet entydigt svar på. Flere af kilderne fortæller, at det er for at fremme udviklingen af selvkørende taxaer, som i øvrigt skal bygges på den samme budget-platform, men i et langt færre antal end det, der oprindeligt var tiltænkt den såkaldte Model 2.
De nye planer er eftersigende er også kommet på bordet, fordi Tesla har indset det, som så mange andre bilproducenter har gjort før dem: At det er svært at lave stor profit på små og billige biler.
Foruden udsigten til lavere profit på billige elbiler, der ellers har været Musks spæde drøm, så kan ophøret af projektet også skyldes øget konkurrence i den budgetvenlige bilklasse.
For mens Volkswagen også nøler med ID.2, der er udskudt til 2026, har andre bilmærker åbnet ballet. Kineserne står klar i kulissen med flere budgetvenlige modeller, mens vi allerede har BYD Dolphin på markedet. For nyligt kunne også Citroën løfte sløret for ë-C3, der starter i bare 180.000 kr.
Dette forspring er kun givet, fordi Musk skiftede fokus oven på den bragende succes med Model Y. I stedet for at bruge overskud og momentum på budgetbilen, blev al fokus rettet mod den dyre, teknisk avancerede og eksperimentelle Cybertruck.
Hvorvidt drømmen om den billige elbil til masserne helt er brast, er ikke til at sige. Faktum er bare, at der kun vil komme flere om buddet i budgetklassen, hvis Tesla Model 2 udskydes.
At komme for sent til bordet med en model, der er tilkommelig for et bredt publikum i hele verden, er naturligvis kritisk. Det er dog, ifølge eksperter, lidt ekstra kritisk for Tesla, der ikke omgiver sig med positive resultater i øjeblikket.
Tesla-aktien er faldet med over 30 procent i de første måneder af 2024, hvilket falder sammen med et skuffende kvartalsresultat. Tesla har i første kvartal leveret 70.000 færre biler end forventet; totalt 386.783 biler. Med en øget konkurrence fra særligt Kina og nu skrottede planer om en budgetbil, spår eksperter til finansmediet Morningstar større udfordringer for Tesla, end de har set længe.
Musk ser omvendt ud til at sætte sin lid til de robottaxaer, der har overtaget produktionspladserne for en budget-model. På X lover Elon Musk en større afsløring af den selvkørende drosche den 8. august.
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.