Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Tekst: Simon Hallenslev | Dato: 1. marts 2019
Omkostningseffektivisering. Det er det, det hele handler om. I et nyt blogindlæg lover Tesla, at den nye Model 3 i standardversionen kommer til at blive udbudt for 35.000 dollars, hvilket svarer til cirka 230.000 danske kroner uden afgifter.
Men prisnedsættelsen er kun mulig gennem omfattende effektivisering af Teslas organisation, hvilket kommer til at betyde, at Tesla vil afskedige salgspersonale i stor stil.
LÆS OGSÅ | Nu lander ny Tesla: Første test af Model 3 i Danmark
På nuværende tidspunkt er størstedelen af Teslas salg i Nordamerika online, og målet er, at samme salgsstrategi skal implementeres på verdensplan.
For at Tesla kan holde deres løfte om en billig basisversion af Model 3 – og fortsat forsøge at blive finansielt bæredygtige – skal samtlige af deres fysiske butikker lukkes.
Al salg af Teslas biler skal fremover foregå online. I skrivende stund er det i Nordamerika muligt at købe en Tesla på omkring ét minut via sin telefon – og planen er, at det er sådan, det skal gøres generelt. Ikke kun i Nordamerika men i hele verden.
LÆS OGSÅ | Danmarks mest solgte bil bliver elektrisk
På den måde kan Tesla slippe for høje medarbejder- og facilitetsomkostninger. Som Elon Musk selv udtaler til amerikanske medier ”er der ingen vej udenom det”. Enkelte lokationer bibeholdes, men de konverteres til udstillings- og informationscentre uden mulighed for at købe biler.
Udover at Model 3 bliver billigere, betyder den nye strategi også ændringer for Teslas kundeservice og prissætning af ekstraudstyr.
Som tidligere nævnt bliver Model 3 Standard Range med en teoretisk rækkevidde på 350 kilometer prissat til cirka 230.000 kroner uden danske afgifter. Model 3 Standard Range Plus med en teoretisk rækkevidde på mere end 380 kilometer vil blive prissat til lidt over 240.000 kroner uden afgifter.
LÆS OGSÅ: 3 brugte biler med selvkørende funktioner
Men mens bilpriserne daler, kommer ekstraudstyr til at koste mere. Deres “Autopilot” der giver vejbaneassistance og adaptiv fartpilot, kommer til at koste godt 20.000 danske kroner. Du kan også få ”Full Self Driving Capability”, der udover vejbaneassistance og adaptiv fartpilot også kan skifte vognbane, overhale og parkere på egen hånd for lige over 30.000 kroner.
Det er planlagt, at den dyreste pakke for fremtiden også skal kunne genkende lyssignaler og skilte samt kunne styre og navigere i bytrafik.
Tesla lover, at de med strategiændringen også kommer til at investere mere i deres servicesektor, så de kan yde mere og bedre kundeservice.
Målsætningen med den øgede kundeservice er, at kunder skal kunne få personlig service inden for blot én time. Tesla lover ydermere, at denne hurtige service bliver tilgængelig for alle Tesla-ejere i alle lande.
LÆS OGSÅ | Tesla truet med svensk forbud mod at sælge biler
Afslutningsvist er Teslas servicemål også at yde syv dages gratis og fuld returret på alle deres biler. Du kan således købe en Model 3 om mandagen, køre til Italien og tilbage, aflevere bilen hos Tesla om søndagen og få alle dine penge igen.
Det må siges at være en noget drastisk strategi, som Elon Musk har lagt for fremtiden. Spørgsmålet er bare, om danskerne er lige så klar som amerikanerne til at købe deres biler online. Det må tiden vise.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.