Ny Mini Aceman går efter Volvo EX30
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Renault Twingo salget har mildest talt ikke levet op til Renaults forventninger i 2014, men 2015 skal være anderledes lover Renault, og kører kampagne på den lille charmespreder. Prisen er nemlig sat ned til 79.900kr. Den pris er der dog formentlig ingen, der nøjes med.
Vi vil anbefale at tilkøbe mindst elruder foran til 1.500 kr. og R&Go Bluetooth DAB Radio til 4.500 kr. Eller endnu bedre tage Authentique Navi Style pakken, så du godt nok starter på 97.400 kr., men til gengæld får de ting plus aircondition, splitbagsæde og indfarvede sidespejle. Leveringsomkostninger slipper du heller ikke for – de er pt. 3.780 kr.
VI har prøvekørt Renault Twingo. Med nyeste generation af Twingo, har Renault vendt op og ned sin mikrobil. Før var motoren foran og Twingo kunne kun fås som tredørs. Nu ligger motoren bagi, og Twingo kan kun fås som femdørs. Mens det sidste kun er en fordel, så er der både fordele og ulemper ved placeringen af motoren bagi.
At motoren ligger bagi skyldes til dels at Renault Twingo er udviklet sammen med smart, der altid har motoren ved bagakslen. Denne placering giver en klar fordel i byen, da manglen på trækaksler gør, at bilen kan dreje ekstremt skarpt. Faktisk kan det være svært at finde et sted, hvor en trepunktsvending er nødvendig. Det er virkeligt fedt i byen.
Desværre giver motorplaceringen en uheldig indvirkning på retningsstabiliteten, der er dårligere end konkurrenterne, der alle har motoren placeret foran. Dette er intet problem i byen, men kan være irriterende især på motorvejen.
Motorplaceringen kunne have givet en fordel ved accelerationer fra nul, men de dræbes af en meget langbenet gearkasse. Det er underligt, for hvorfor skal en mikrobil kunne køre over 100 km/t i andet gear? Ærgerligt for de 68 hk er sådan set nok, hvis bare gearingen havde været lavere. Den er formentlig ofret til fordel for en bedre brændstoføkonomi – Twingo er opgivet til at køre 23,8 km/l, hvilket er ca. det samme som konkurrenterne. I Danmark fås Twingo kun med denne motor, men i udlandet fås også en 90 hk turbobenzinmotor.
Et sted, hvor Renault altid har bukserne på er på designet. Der er kælet for mange små detaljer, som for eksempel et stiliseret profilbillede af Twingo på dørhåndtagene. I det hele taget er designet, det der virkelig redder Twingo, for den er mere frisk at se på end mange af konkurrenterne.
Smart er det også at mobiltelefonholder er inkluderet i R&GO. Mest fordi ladestikket kommer ud af holderen, så den ikke hænger og flagrer. Store telefoner kan spærre lidt for de rigtige knapper, men heldigvis er der også en god ratbetjening af de gængse funktioner.
Samlet set er Renault Twingo en fed bybil, der gerne måtte være lidt hurtigere ud af starthullerne, men prisen er rimelig, og du får masser af charme.
Positivt
Negativt
Specifikationer:
Vigtigste konkurrenter
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.