marts 23, 2024

Test: Bare en Jeep Wrangler-kopi?

Ford Bronco er stor, rå og klar til alle udfordringer. Præcis som Jeep Wrangler. Er Bronco mere end bare en efterligning?

TEKST OG FOTO Morten Bek

Det er ret ofte, jeg har sagt, at jeg ikke forstår, hvad Ford har gang i. De fleste modeller er forsvundet på få år, og ikke engang en ærlig Fiesta kan man købe længere. Elbiler er på vej, men jeg havde virkelig troet, at Ford ville være garant for fine benzinbiler længe endnu.

Man skal huske også at sige pæne ting, og når der så sker noget godt hos Ford, så skal det også fortælles. Facelift af Kuga og Puma er ikke det, jeg vil rose Ford for. Det er modet til ikke bare at tage den nye generation Mustang til Danmark, men også den spektakulære Bronco.

Bronco er både som et rumskib og som noget, man alligevel kender. Folk spørger, hvad i alverden Bronco er for en bil (der er kun et Ford-logo på den sidehængslede bagklap, men det er nemt at se, hvad den minder om: Jeep Wrangler.

Hvis der kan tjenes penge i bilindustrien, så skal der tjenes penge. Det er egentlig bizart, at det har taget så lang tid at lave en Wrangler-kopi, for Jeep skovler penge ind med Wrangler i USA. Men er Bronco så bare en kopi?

Bronco er vildskab med en blid tilgang

Jeep Wrangler, der i grove træk startede som firehjulstrækkeren, der var med til at redde verden fra nazistisk overmagt under 2. Verdenskrig, er skabt ud fra et formål. Det er formålet og funktionen, der dikterer designet, og Wrangler-udtrykket med form som en kasse, flad og smal front og store fritstående skærme er ikonisk. 

Det er ikke sådan, en vild firehjulstrækker skal se ud. Der er ikke noget, der siger, at terræn, mudder, skovbund og floder kræver lige præcis det format – Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser og Mercedes G-Klasse ser ikke sådan ud. Men Ford har kopieret og efterlignet, som om det amerikanske mærke i virkeligheden er et billigt Kina-mærke for 20 år siden. De mere integrerede forskærme snyder ingen.

Bronco er cool, voldsom, høj, mægtig. I Danmark fås den kun med fem døre, men amerikanerne er så heldige også at kunne vælge en kort version med tre døre, som ser endnu mere cool ud. Taget kan tages af i sektioner, dørene kan afmonteres. Lyder det som Wrangler? Så er det fordi, det er Wrangler-måden at gøre tingene på.

Da man sidst kunne købe Jeeps firehjulstrækker i Danmark, var det som plug-in hybrid. Det havde nok været federe med en diesel, men det er længe siden, sådan en har været aktuel, og i USA er Wrangler den mest solgte PHEV, så Jeep har lavet et solidt mål der. Men Bronco kører altid på ren benzin, og det lyder fedt med en 2,7-liters V6 med 335 hk og 563 Nm.

Den lyder af noget, V6’eren, men lyden er ikke lækker. Motoren er doven, gearet til alle andre veje end dem med asfalt, og den skal trække omkring 2,5 tons i gang. Sløvt går det, før der rigtig kommer omdrejninger på, og 10 trin i automatgearkassen giver ingen egentlig hjælp på det område. Den hjælper sikkert med at spare et par deciliter benzin for hver 100 kilometer, og WLTP-tallet på 7,9 km/l er for en sjælden gangs skyld meget præcist.

Til de ganske få danskere, som kunne forvilde sig ud i at købe en Bronco Badlands, så kig først lige på det her tal: 1.000 kilo. Det er den maksimale vægt, hvis man køber trækkrog til Bronco i Badlands-udgaven. Du kan vælge at trække noget på 1.000 kilo med Bronco – eller vælge at gøre det med en Polo med 95 hk. Den billigere Bronco Outer Banks, der har samme motor, opper det til 1.250 kilo, men det er stadig pinligt få kilo.

Den kører bedre end Wrangler

For at udnytte alle de mange terræn- og off-road-systemer, som Bronco kommer med, skal man have adgang til store områder med natur, der byder på udfordringer. Noget af det nærmeste, man kommer i Danmark, er hvis man kender nogen med en grusgrav, for vi har så lidt natur i Danmark, at man heldigvis ikke tillader, at man kører rundt på må og få i den.

Jeg ville elske at lave flyvehop på klitheden i Thy eller køre tværs gennem træerne i Almindingen, og i USA og mange andre lande kan man gøre det. I Danmark er Bronco og dens artsfæller mest af alt landevejskrigere, som en sjælden gang ser noget mere udfordrende end en dyb vandpyt. Der er indstillinger og justeringsmuligheder i et væk.

Her kommer en mere moderne affjedring og undervogn end i Wrangler den nyere Bronco til gode. Det er til at holde ud på landevejen. Den er sågar helt lige til og til at holde ud på motorvejen, selv om kabinestøjen er voldsom.

Wrangler, som jeg senest har prøvet den, vandrer og flytter sig rigtig meget på vejen. En hastighed over 60 km/t i Wrangler får det værste frem i bilen. Når Bronco er tvunget i gang, og det pludselig går friskt nok op til 130 km/t, så ligger den der bare. Den går ikke fra side til side, og rattet står stille, fordi jeg ikke skal korrigere konstant, når det går lige ud. Det er her, Ford viser, at ikke alt er værd at kopiere.

Den her eller et hus

Ford har pakket interiøret ind i vandtæt gummi og plast, og jeg er sikker på, man kan gå i gang med en spand vand, hvis man har behov for det. Forsæderne er store, så også en almindelig amerikaner kan finde plads, og infotainmentsystemet er det nyeste fra Ford. Man kan 3D-printe tilbehør til sin Bronco, og så er der mange steder overalt i og på bilen, hvor det kan monteres.

Men Bronco er ikke mere unik i kabinen end Wrangler er, og hvis Wrangler engang igen skal sælges i Danmark, som kommer den i en fornyet skikkelse med en masse opgraderinger. 

Bronco var næppe nogensinde tænkt som et produkt, der skulle sælges i Europa. Det var det samme, da Ford valgte at sende Explorer PHEV på tværs af Atlanten. Det giver meget dyre biler, men i det mindste er Bronco spektakulær og god at køre i, hvor Explorer er en trist amerikansk bil.

Du betaler mindst 1,42 mio. kr. for Bronco, og den testede Badlands-udgave med evner rettet endnu mere mod uvejsomt terræn, koster 1.532.817 kr. I USA kan man gå ind til Ford og få den, med samme motor og tilsvarende udstyr, for 441.000 kr. før eventuelle lokale skatter, som dog ikke rykker prisen ret meget. Det er dyrt at lave en amerikansk-europæisk transaktion, men det er al ære værd. Det jeg hellere vil have fra Ford er almindelige, gode biler.

Hvis jeg selv skulle blive millionær og få en ubærlig terræntrang, ville hverken Wrangler eller Bronco være mit valg. Land Rover Defender har evnerne, men indpakningen er langt mere elegant og kabinen er så luksuriøs, som den aldrig bliver i en Ford.


SPECIFIKATIONER

Ford Bronco 2,7 Badlands 

Motor: V6, 2.694 cm3
Ydelse: 335 hk/563 Nm
0-100 km/t: 7,2 sekunder
Tophastighed: 161 km/t
Forbrug: 7,9 km/l
CO2-udledning: 288 gram/km
Mål (L/B/H): 480/194/196 cm
Køreklar vægt: 2.418 kilo
Trækvægt: 1.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 562-1.804 liter

Pris: 1.532.817 kr. (Bronco fås fra 1.422.323 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Del artikel:

Brugte biler fra Ford til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS