Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Test: Nyeste BMW 3-serie er lækker på den klassiske måde

Et facelift hos BMW uden en enorm grill er i sig selv en sejr, og den fornyede 3-serie er en stærk partner. Test af plug-in hybriden 330e Touring.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Hvilken af følgende to veje er den rigtige at gå: BMW-vejen, hvor kendte og elskede modeller elektrificeres og kører sideløbende med benzin- og dieseludgaver – som 4-serie og snart også 5-serie – eller Mercedes-Benz-ruten, hvor nye elbiler får nye navne og unikt design, som EQE, og dedikerede platforme, og hvor klassikere som E-Klassen vil ende med at forsvinde?

Jeg har ikke svaret. Både BMW og Mercedes-Benz har store designmæssige udfordringer. BMW med fokus på, at skævt design er godt design, og grillen skal være uproportionalt stor. Mercedes-Benz med sit ekstremt strømlinede design, som på en bil som EQS ødelægger noget af det statelige fra den “gammeldags” S-Klasse.

LÆS OGSÅ | BMW i4, MG4 og Nissan Ariya med i finalen til Årets Bil i Danmark 2023

Når den seneste BMW 3-serie Touring så ruller ind til test, prydet af et direkte nydeligt facelift, så ved jeg, at ikke alt er tabt. Jeg elsker alt ved designet på den tyske stationcar, og når 3-serien om et par år, hvis jeg skal skal skyde på et tidspunkt, kommer som elbil, håber jeg, der er bruges rigtig meget fra det design, 3-serien har lige nu.

Hvad er så de vigtigste ting ved faceliftet?

Den interne kode hos BMW for et facelift er LCI – Life Cycle Impulse. Nye impulser i bilens livscyklus. De nye impulser i 3-serien er afdæmpede designændringer, mere standardudstyr og store nyheder omkring instrumentering og infotainment.

3-serien er urørt som klassisk stationcar, og sedan, og det skarpe design er perfekt forfinet med strammere forlygter, som kommer uden forgængerens lille spids i underkanten af forlygterne. I Danmark er adaptive LED-forlygter rykket fra ekstralisten til standardlisten. Desværre koster den uundværlige fjernlysassistent, som udnytter forlygternes teknologi til at dæmpe blokke og segmenter, eksempelvis modkørende, så man ikke blænder med fjernlyset tændt, cirka 4.000 kr.

LÆS OGSÅ | BMW M2 er tilbage, og den har 460 hk og manuel

“Mere udstyr end nogensinde før!” kunne være overskriften for faceliftet. BMW har for alvor løsnet grebet om udstyr. I Danmark er komplet M Sport-pakke med 18” alufælge, skiftepaler og sportssæder standard, og det gælder også aut. klimaanlæg med tre zoner, el-betjent bagklap, varme i rattet, navigation, bakkamera, p-sensorer for og bag, aut. nedblændelige sidespejle og trådløs Apple CarPlay inkluderet.

Men altoverskyggende ved 3-seriens LCI er omkring bilens vigtigste plads, nemlig førersædet. Opdeling af instrumentering og infotainment er fortid med det nye iDrive 8-system, hvor skærmpaneler i bredformat er rykket ind.

Er den nye indretning bedre og mere lækker?

To skridt frem, et tilbage. Med de to store skærme, som hænger sammen i et langt panel, som er buet mod førerpladsen, har 3-serien overhalet den nyere Mercedes-Benz C-Klasse, når det kommer til at imponere med skærmareal. Visningsmuligheder i instrumentdisplayet er forholdsvis begrænsede, men skærmen er knivskarp. 

Det store infotainmentdisplay, 14,9”, har en overbelastet grundmenu med en endeløs række af små symboler, men infotainmentsystemet har en meget overskuelig forside, hvor man selv vælger en række store blokke. Igen, skærmen er imponerende, når det kommer til opløsning og skarphed.

LÆS OGSÅ | BMW 3-serie frisket op – ny snude og skærme i bredformat

De to skridt frem tæller også indtrykket af en mere stilren kabine med fine materialer – som efter min opfattelse er mere gennemførte, men ikke så visuelt prangende, som i C-Klasse. At interiøret tager et skridt tilbage, skyldes at knapperne til klimaanlægget er sløjfet. Klima og sædevarme er integreret i infotainmentsystemet.

3-serie Touring er på nogle måder en praktisk stationcar til den lille familie. På andre måder en egoistbil til to personer. Det klassiske layout med baghjulstræk og motor på langs i motorrummet fylder, så i 471 cm langt karrosseri bliver der kun plads til et ret trangt bagsæde og et lille bagagerum. I plug-in hybriden 330e, som jeg tester her, er bagagerummet mindre endnu. 

LÆS OGSÅ | Test: Endelig en ægte Tesla-killer? BMW i4 eDrive40 knækker koden!

Batteri og tilhørende teknologi vigtig kapacitet: 330e Touring kan rumme 410-1.410 liter. En 320i Touring rummer 500-1.510 liter. 410 liter er kun lidt mere end i Skoda Fabia, og 330e Touring kalder instinktivt på en tagboks.

En genial detalje, som BMW har brugt i mange år. Bagruden kan åbnes separat, så man kan række ind efter ting, der ligger øverst

Nye motorer i 3-serien?

Nej, faceliftet giver ingen nyt motorer. Det er samme motorprogram. Benzin, diesel og plug-in hybrid. 184 til 374 hk. Plus M3 – og så alligevel en vild nyhed: M3 som stationcar, M3 Touring. En bil BMW ville have fået mere ud af, hvis den var lavet for 20 år siden, hvor elektrificering var en fjern, fjern fremtid.

Kører 330e Touring, som en 3-serie skal?

Den nyeste 330e Touring kører ikke som den 3-serie, man købte for 20 år siden. Dengang fik man stram, stram undervogn og et telepatisk, voldsomt direkte og legesygt styretøj. 3-serien er blevet voksen. Det er på godt og ondt.

Godt, fordi 3-serien har en affjedringskomfort, som brillerer også på veje, hvor vedligehold er noget, der blev lavet i 80’erne. Den lange motorvejstur er også meget mere behagelig, end den var engang.

LÆS OGSÅ | Lyntransport: BMW M3 for første gang som stationcar

Ondt, fordi 3-serien er sidevindsfølsom, og styretøjet er frustrerende. En BMW med et frustrerende styretøj er ekstra ærgerligt, fordi BMW bare havde styr på det i årtier – og faktisk igen er ved at få styr på det, som i4 og 2-serie Coupé så fornemt viser. Ekstra-ekstra ærgerligt, fordi C-Klassen nu har et mere behageligt og mere direkte styretøj.

3-seriens styring mangler selvopretning og stabilitet. Jeg skal justere med små ryk alt for tit, og der er INGEN fornemmelse for retning og ro, når man kører lige ud. Jo mere der skal drejes, jo bedre bliver følingen med forhjulene, men man drejer ikke altid i sin 3-serie.

To store udstødningsrør, som ikke er falske, er sjældne på almindelige biler

Er plug-in hybriden 330e den rigtige 3-serie at vælge?

Når der er en plug-in hybrid, så er det den, man køber. Er det ikke? Plug-in hybriderne bliver presset mere og mere, både af afgifter og elbiler, og det er kun for det bedste. Fordelene omkring pris er smuldret, og fordelene omkring forbrug har hele tiden være stærkt tvivlsomme.

330e Touring har 2-liters turbomotoren fra 320i med kun 184 hk. Elmotoren kommer med 109 hk, og det hele regner BMW ud til at blive 292 hk. Der er tilfredsstillende balance, og 3-serien kan accelerere ret kraftigt alene med elmotoren, men en opladning giver i bedste fald 35-40 kilometer. Uden strøm ryster benzinmotoren sig ofte i gang, når man har holdt stille, og det giver upassende ubalance.

LÆS OGSÅ | BMW XM er den første rene M-model siden M1

330e Touring vejer 1.900 kilo, og hybridsystemet har ingen problemer i at flytte de kilo med lethed. Men 330i, den rene benziner, har 245 hk, vejer 225 kilo mindre, har et brugbart større bagagerum og et fint forbrug. Det er en 3-serie i bedre balance.

330e Touring M Sport koster lidt under 550.000 kr. (sedanen er cirka 17.000 kr. billigere), og den pris er, isoleret set, helt rimelig. Den rene benzinmodel 330i Touring M Sport, koster 10 procent mere – med 20 procent mere køreglæde. Hvis din nye BMW skal være elektrificeret, så er i4 eDrive40 med 340 hk et bedre bud end plug-in-udgaven af 3-serie.

Om få år bliver der forhåbentlig mulighed for at køre en fuldelektrisk, lækker 3-serie – lækker og med flotte former som den nuværende 3-serie, elektrisk som den uundgåeligt skal være.


SPECIFIKATIONER

BMW 330e Touring M Sport 

Motor: R4, 1.998 cm3 + elmotor
Ydelse: 292 hk/420 Nm
0-100 km/t: 5,9 sekunder
Tophastighed: 230 km/t
Forbrug: Op til 71,4 km/l
Batterikapacitet: 12 kWh (11,2 kWh anvendelig)
Elektrisk rækkevidde: 53-61 kilometer
Ladekapacitet: 3,7 Kw
Mål (L/B/H): 471/183/144 cm
Køreklar vægt: 1.900 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 410-1.420 liter

Pris: 546.651 kr. (3-serie fås fra 530.307 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 35.000/7.295 kr. 3-serie fås fra 15.000/4.995 kr. ved 12 måneders leasing
Beskatningsgrundlag, firmabil: 490.000 kr. (3-serie fås fra 475.000 kr.)


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.