Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Morten Bek / d. 15. maj 2021
Det er alt andet end underligt, at bilproducenterne vælger at udstyre næsten alle plug-in hybrider med 4-cylindrede benzinmotorer. De er billige at producere, de klæder det grønne islæt og giver en rimelig portion kræfter. Således er også en Audi A6 55 TFSI e med 367 hk udstyret med en 4-cylindret motor – og de mange hestekræfter til trods skabes ingen illusion af en lækker og rigtig kultiveret drivlinje. PHEV’er skal være mere fornuftige, end de skal gå direkte i hjertet med lækker lyd og mange cylindre.
Med 27 hk mere, altså 394 hk, er den nye BMW 545e marginalt stærkere end Audi’en, men BMW gør det på en anden måde end næsten alle andre. Den kraftigste af 5-serie-PHEV’erne er udstyret med en 6-cylindret benzinmotor med cylindrene på rad og række. Regn med BMW, når det kommer til at give et ekstra skud – et ekstra skud overskud, et ekstra skud køreglæde.
SE OGSÅ | Nye registreringsafgifter gør BMW billigere end Ford
Det er slet ikke til at få armene ned, når man opdager, at 545e xDrive Sport Line – komplet med firehjulstræk, adaptiv fartpilot, varme i rattet, trådløs smartphone-opladning og lækkert kunstlæderindtræk (frit valg mellem sort, beige eller cognac) kan komme hjem i garagen for bare 630.000 kr. Det er 27.000 kr. mindre end basis-dieselmodellen 520d med 190 hk og tilkøbt firehjulstræk.
Motor: R6, 2.998 ccm + el
Ydelse: 394 hk / 600 Nm
0-100 km/t: 4,6 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 58,8 km/l
Rækkevidde på el: 47 – 57 km
Startpris: 657.625 kr. (545e fås fra 630.399 kr.)
Om den kan. BMW 5-serie blev faceliftet sidste år med småjusteringer af designet, en større skærm til iDrive-infotainmentsystemet og mange andre mindre detaljer. Den er meget klassisk, ude og inde, og især indretningen er mere konservativ end i konkurrenternes biler, Audi A6 og Mercedes-Benz E-Klasse.
LÆS OGSÅ | Plug-in duel: Den billigste vej til Audi Q3 og Mercedes-Benz GLA
Med række 6’eren, som alene yder 286 hk (næsten det samme som hele systemydelsen i den svagere 530e med fire cylindre), kører 5-serie fra konkurrenterne. Den er på sit eget niveau hvad angår kræfter og smidighed. Bare motorlyden – rå på den lækre måde, kultiveret uden at være kedelig – er nok til at vælge 545e og ikke en 4-cylindret PHEV fra Audi eller Mercedes-Benz.
Det er benzinmotorens magt og finesse, som bygger bro over til den 109 hk stærke elmotor. Det her er en benzinmotor, som ikke har brug for elektrificeringen, fordi den er stærk og besnærende i sig selv – men den finder et usædvanlig godt partnerskab med 8-trins automatgearkassen og elmotoren. Straffen for ikke at lade det blot 12 kWh store batteri op (det er altså for lille, BMW – også selvom det som sådan ikke optager plads i bagagerummet) er der næsten ikke. Overgangen mellem elmotor, som bilen altid starter med at køre på, og benzinmotoren er fremragende.
LÆS OGSÅ | Ny Mercedes C-Klasse kører 100 km på el
Efterhånden har jeg haft en lang række PHEV-modeller fra BMW til test, og en model som X3 30e bruger ganske enkelt for meget brændstof, når den ikke er ladet op. 545e er en glædelig overraskelse, som uden problemer kører 13-14 km/l. For lidt? Efter min mening er svaret nej; det er en stor, tung luksusbil med 394 hk.
Jeg har svært ved at komme i tanke om stærkere og mere besnærende motorisering i prislejet omkring 600.000 kr. Det er værd at have i tankerne, at den 6-cylindrede 540i xDrive med 333 hk (med kun mild elektrificering for 11 hk mere) koster 270.000 kr. mere.
Testbilen kommer som M Sport, som er den mellemste udstyrsversion til 658.000 kr., og den står med 19” hjul på vinterdæk. Basismodellen, Sport Line, må nøjes med 17” hjul, som jeg tænker må se fjollet ud på en stor BMW. 19” fælge giver sammen med stivere M Sport-hjulophæng en fast affjedring, men hvor en 3-serie med M Sport-setup er for stiv, så balancerer 545e meget fint mellem god udjævning af ujævnheder og tilpas fasthed.
LÆS OGSÅ | Kia Ceed SW som plug-in hybrid er den første af sin art
Styretøjet er mere aktivt og direkte end i Audi A6, og Mercedes-Benz E-Klasse er og bliver mere komfortabel. Men begge konkurrenter er også mere retningsstabile. 5-serie, i hvert fald som M Sport, viser sig som ret følsom overfor sidevind.
Nej. Og æv for det. 5-serie som PHEV og Touring (stationcar) fås i den 4-cylindrede 530e-variant med 292 hk. Det er også en bil med rigelige kræfter, men den vil aldrig komme i nærheden af smidigheden og råstyrken, som man finder i den nye 545e.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Hummer H1 kendt fra Netflix
Det store plus ved 530e er, at den i udgaven med firehjulstræk er 72.000 kr. billigere – med baghjulstræk 109.000 kr. billigere. 545e fås udelukkende med firehjulstræk, og det er intet dumt valg af BMW, når man tænker på, at 394 hk skal ned i asfalten på en fornuftig måde.
Lige nu er BMW 545e den fedeste plug-in hybrid, der er på markedet.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.