TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB51
Test og anmeldelser
22. juni 2024

Test: BMW iX1 er en bil, man har på privatleasing

Morten B. Bek

Morten Bek

BMW iX1 eDrive30 med 204 hk, forhjulstræk og 18” hjul er den bedste udgave af den mindste elbil fra BMW. Den er så dyr at købe, at kun privatleasing giver mening.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Jeg kan ikke give nogen fornuftig forklaring på, at denne uges testbil koster 470.000 kr. Det er prisen for BMW iX1 eDrive20 med Fully Charged-udstyr. Hverken nøglen eller sæderne er belagt med guld, og jeg falder altså ikke i svime over head-up-display og massage i førersædet, når vi er så højt oppe i pris.

Hvorfor – og det er et direkte spørgsmål til BMW eller hvem som helst – skal en dansk bilkøber betale 140.000 kr. mere for en BMW iX1 end for en Tesla Model Y? Ikke om så iX1 var den perfekte elbil, er det muligt at anbefale nogen at købe den til den pris.

Det er derfor, de fleste iX1’ere i Danmark ruller omkring på privatleasing. Der ser det meget bedre ud i forhold til pris og konkurrenceevne. I hvert fald for basisudgaverne, for med alt det lækre udstyr går det også galt med prisen på privatleasing.

Er iX1 så en anbefaling værd på privatleasing, eller skal man kigge mod andre mærker? Svaret er både og, for mens iX1 er den virkelig dejlig bil, så er den bestemt ikke en perfekt elbil.

TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB77
TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB39
TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB78
TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB34

Privatleasing til 4.495 kr. for den billigste

På privatleasing findes iX1 i fire forskellige udgaver. To versioner af den testede eDrive20 med forhjulstræk og 204 hk, to versioner af den firehjulstrukne xDrive30 med 313 hk. To af dem kan man få til priser, hvor de giver god mening, mens de to andre virker som om, BMW har tabt sutten.

Fully Charged er BMW-snak for fuldt udstyret, eller sådan derhen ad, og det er noget, der koster dyrt. Fully Charged koster 50.000 kr. mere i forhold til M Sport, når man skal købe iX1 eDrive20, og hver måned på 36 måneders leasing koster den uforklarlige 1.600 kr. mere.

Med M Sport-udstyr, som mest af alt mangler adaptiv fartpilot og varme i rattet for at være rigtig godt med, kan man komme i gang for 25.000 kr. i engangsydelse og så betale meget fornuftige 4.495 kr. om måneden. Det er 36 måneder, og det er med 45.000 kilometer inklusive.

Den pris, vover jeg at påstå, er grunden til, at der kører en del iX1’ere derude. Den månedlige ydelse er lavere end for Tesla Model Y, og den er på niveau med privatleasing på den nye Renault Scenic E-Tech Electric med 170 hk og kortere rækkevidde.

TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB53
TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB44
TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB54
TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB41

Sådan får man den bedste iX1

BMW har gjort noget godt for køreegenskaberne og bilens vægt ved at installere et batteri med en kapacitet på 64,8 kWh i iX1. Det batteri får man, om man vælger iX1 med 204 eller 313 hk, og uanset om udstyret hedder M Sport eller Fully Charged.

Rækkevidden må så lide for, at balancen i køregenskaberne er god. I bedste fald 462 kilometer på en opladning, og iX1 kan på den måde slet ikke være med, når Audi Q4 45 E-Tron og Mercedes EQA 250+ er ladet op og kører på langtur.

Men hvor er iX1 en dejlig køreoplevelse, når den er skruet sammen som testbilen. Ikke en eneste gang i løbet af testugen savner jeg a) træk på alle fire hjul eller b) mere end bilens 204 hk. Der er vejgreb i alle situationer, og selv om det lyder som en underdrivelse, at iX1 eDrive20 kun har et drejningsmoment på op til 250 Nm, så er der markant mere overskud end i konkurrenten EQA 250+.

Det vigtigste trick til at skabe den iX1, der er i bedst mulig balance, er at holde bilen på de standardhjul og -dæk, som den kommer med uanset udstyrsniveau. Alufælge størrelse 18”. Med den adaptive undervogn, som man ikke selv kan påvirke via køreindstillinger, er iX1 fast og stram, men stadig lidt fra grænsen, hvor det går galt. Jeg kan ikke sige nok gange, hvor slemt det bliver, hvis iX1 får de 20” hjul, der fås som ekstraudstyr. Lad være med så meget som at tænke tanken.

TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB74
TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB67
TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB61
TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB73
TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB72
TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB58
TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB69
TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB59
TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB57
TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB68
TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB64

Under to tons

Nu lyder det måske helt til grin, at jeg kalder iX1 for en forholdsvis let bil, når den vejer 1.940 kilo. Men den er ikke tung, når den skal måles op mod en bil som Audi Q4 45 E-Tron, som vejer 2.240 kilo.

BMW har gennem årene lavet et fantastisk styretøj til mange biler – og de har lavet et hysterisk, ubalanceret til en lang række biler. BMW er inde i en rigtig god periode, og det viser iX1 med et hurtigere styretøj end i Q4 E-Tron og EQA, men et der stadig føles rart og rigtigt. Der kan bygges høj fart på i forskellige typer sving, og jeg foretrækker helt sikkert iX1 i forhold til Model Y, når vejen svinger.

Og når den går lige ud, og jeg kører med 120 km/t. Her er jeg tilbage ved de 18” store (små) hjul, som får iX1 til at ligge helt roligt og uden småsitren eller ryk, og styretøjets hurtighed oplever jeg på ingen måde negativt på motorvejen.

Vej- og dækstøj er måske lidt højere, end jeg kunne ønske mig, men vindstøjen er helt i bund og med Fully Charged-udstyrets Harman Kardon-lydanlæg i spil hører jeg alligevel ikke dækkene. Med det fine head-up-display på dette udstyrsniveau, der vises i forruden, behøver jeg heller ikke kigge på den småtriste forestilling, der er den digitale instrumenterings visning.

TEST BMW iX1 eDrive20 FC MBB46

100 kilometer mere ville gøre underværker

For at give det sidste til at gøre iX1 eDrive20 til en virkelig god rejsevogn, skulle rækkevidden være bedre. EQA 250+ kan trods alt køre op næsten 100 kilometer mere på en opladning, selv om batteriet kun er lidt større. I det mindste kan iX1 DC-lynlade med 130 kW, hvor EQA står til kun 100 kW.

For mig er iX1 alligevel den af de to biler, jeg klart ville foretrække. På næsten samme areal har den bedre pladsforhold med et meget bedre bagagerum. Den har også et langt mere komfortabel bagsæde, hvor man sidder godt. Interiørdesignet og infotainmentsystemet virker en generation nyere end i EQA, og så har elmotoren i iX1 en mere frisk karakter.

Jeg er til fals for det fine lydanlæg fra Harman Kardon, og head-up-displayet sætter jeg stor pris på. Adaptiv fartpilot er ikke en nødvendighed, men den er virkelig god at have. Men det er ikke nok til, at Fully Charged-udstyrsniveauet kan koste 1.600 kr. mere om måneden på privatleasing. Til 6.095 kr. er iX1 eDrive20 Fully Charged alt for dyr, men til 4.495 kr. er iX1 eDrive20 M Sport sat til en pris, der passer.


SPECIFIKATIONER

BMW iX1 eDrive20 Fully Charged

Motor: Elmotor (for) Ydelse: 204 hk/250Nm 0-100 km/t: 8,6 sekunder Tophastighed: 170 km/t Forbrug: 15,8 kWh/100 km Rækkevidde: 462 kilometer Batteristørrelse: 64,8 kWh Ladekapacitet: 130 kW Mål (L/B/H): 450/185/162 cm Køreklar vægt: 1.940 kilo Trækvægt: 750 kilo Bagagerumsvolumen: 490-1.495 liter Pris: 470.000 kr. (iX1 fås fra 420.000 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 25.000/6.095 kr. (iX1 fås fra 25.000/4.495 kr.) Beskatningsgrundlag, firmabil: 415.000 kr. (iX1 fås fra 375.000 kr.)

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: