Test: MG3 Hybrid+ er tæt på at være en rigtig god minibil
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Ford arbejder på en elektrificeret Ranger. En pickup med plug-in hybrid-drivlinje, som skal kunne køre mere end 40 kilometer på strøm på en opladning. Den er ikke klar lige med det samme, men kommer i 2025.
Jeg kører i en pickup, som kører på strøm, og den kan køre 330 kilometer på en opladning. Den kommer ikke først i 2025, men kan købes her og nu. T90 EV, der også går under navnet eT90, kommer fra kinesiske Maxus, og den er ikke bare den absolut første 100 procent elektriske pickup på det danske marked, men også den eneste.
Maxus er et ubeskrevet blad for de fleste danskere. Maxus er, som MG er det, en del af SAIC Motor, som er et stort foretagende i Kina. Du har måske mødt MPV’en Euniq5 og SUV’en Euniq6 i trafikken, som har været nogle år i Danmark, men jeg vil vædde på, at du ikke har set en T90 EV.
Det er den. Men den fås også på gule plader, hvis den bare skal fungere som arbejdshest for en eller to personer med et lukket lastrum bag de to forsæder. En pickup på hvide plader er ikke helt almindelig i Danmark, så jeg var overrasket, da jeg hentede testbilen. Det giver et bagsæde med god plads, selv om ryglænet står meget opret.
Som elbil kommer Maxus T90 EV med noget rabat på afgiften, men det gør altså ikke, at man slipper helt billigt. På hvide plader er prisen 575.880 kr., og hiver Maxus bagsædet ud og sørger for, at elruderne i bagdørene ikke kan åbnes, koster den 429.900 kr., før moms og levering kommer oveni.
Er det dyrt eller billigt for en elektrisk pickup? Der er intet at sammenligne med. I hvert fald ikke direkte. En ny VW Amarok i sin mest skrabede form på gule plader koster 329.995 kr. eksklusive moms, og den har manuel gearkasse.
Hvis “bruges til noget” skal fortolkes som noget i stil med, at man kan køre med en enorm anhænger, lege i mudderet på marken eller køre over stok og sten, så nej. Det er på den måde tydeligt, at vi står et sted, hvor den elektriske pickup ikke helt kan det samme som en pickup med dieselmotor.
T90 EV har et stort lad, og den har også hvad der ser ud til at være god frihøjde. Lige indtil jeg kigger under bilen. Der sidder et stort differentiale ved bagakslen, og det sidder faretruende lavt. En stor sten kan gøre underværker, hvis idéen er, at T90 EV skal bruges som stillestående skulptur og ikke som bil.
Den kinesiske pickup kan heller ikke køre i terræn. Den har nemlig kun en elmotor, som gemmer sig der ved bagakslen. Den trækker udelukkende på baghjulene, så du vil sidde så hurtigt fast i mudder, sand eller sten, at det virkelig er pinligt. Den eneste ting, jeg forbinder med kørsel uden for asfalteret ved er hill descent control, altså bakke-nedkørsels-assistent. Det har jeg også engang mødt i en mini-SUV, så det er mere som at få en tom pakke til jul end nogen egentlig hjælp.
Der kan monteres en trailer, campingvogn eller andet på op til 1.000 kilo, og den samlede lasteevne er ikke ringe med 925 kilo. Der kan læsses godt med murbrokker, cementsække eller rammer af øl i ladet, før T90 EV må sige stop.
Hvis jeg skal være ærlig, og det vil jeg helst være, så var jeg meget, meget skeptisk, før jeg hentede den blå T90 EV. En kinesisk pickup på el… hvor godt kan det lige gå? Det er usselt at være så forudindtaget, og jeg er ret glad for at kunne sige, at jeg hurtigt blev pillet ned.
Det er virkelig specielt at køre en elektrisk pickup. Det er nok den sidste biltype, jeg havde forventet at se som elbil. En pickup kører med dieselmotor, og den motor larmer og skal op i omdrejninger. Det er altid, uden undtagelse, rustikt og levende – også når det er en pickup som VW Amarok med V6-dieselmotor.
Her er jeg så – med 120 km/t på motorvejen og uden den mindste motorstøj på vej derop. 120 km/t er topfart, og med 177 hk går det slet ikke langsomt med at komme derop. T90 EV er stækket, for når nålen i den meget let aflæselige instrumentering når 120 km/t, er det en usynlig mur og ikke motorkraften, der stopper fremdriften.
Den store Maxus har det godt på motorvejen. Den ligger roligt, og der skal ingen febrilske styreinput til at holde den i sporet. Støjen, komforten, køresikkerheden. Det overrasker mig, men det hele er altså uproblematisk.
En stor pickup kører ikke som enhver anden stor bil. Den sejler lidt i svingene, og dens højde gør, at den krænger. Styretøjet er indirekte, affjedringen lidt hoppende. Sådan er det i alle pickups, men et plus ved T90 EV er, at dens tunge batteri på 89 kWh gør affjedringskomforten en tjeneste. Den er fin, den komfort.
Kinesiske elbiler er sjove. Klimaanlægget skal i 9 ud af 10 kinesiske elbiler stå på 24 grader for at køle og 27 grader for at holde bare lidt varme i kabinen på en kold efterårsdag. Men i T90 EV skruer jeg hele tiden op og ned, for når jeg kommer under 22-23 grader som indstilling, får jeg 50 kilometer ekstra rækkevidde. Ved højere temperaturer æder rækkeviddemåleren de kilometer med det samme.
LÆS OGSÅ | Volvo EM90 er en kørende kinesisk dagligstue
Den skal kunne køre 330 kilometer på en opladning. Ikke ret meget for en elbil med så stort et batteri, men det her er en firkantet bil, der samtidig er direkte enorm og meget høj. Så det er slet ikke så skidt.
Jeg kører ret meget motorvej og landevej, og selv om jeg ikke afprøver den samlede rækkevidde, siger bilen til mig, at den bruger omkring 26-27 kWh for hver 100 kilometer. Det er lige der, hvor WLTP-forbruget ligger, så selv med tab ved opladning kan T90 EV godt byde på 250 kilometer på en opladning.
Der er nogle ting, som er til at grine af i T90 EV – og nogle ting som slet ikke er sjove. Den med klimaanlægget er ret sjov; få 50 kilometer, hvis du fryser bare lidt mere. Og regnsensoren, som udstyrslisten lover bilen har, er jeg 100 procent sikker på, den IKKE har. Den reagerer på intet tidspunkt, heller ikke under voldsom regn.
Sikkerhedsudstyret er det, der ikke skal grines af. For det mangler. Automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot er ved at være minimum, og det kan Maxus ikke levere i T90 EV. Fordi T90 EV ikke vil kunne klare terræn, er den bundet til asfalt og det at være tæt på andre biler og mennesker, og den er så stor, at den bør have flest mulige sikkerhedssystemer.
Det er en udfordring for mig at finde ud af, hvem de egentlige købere af T90 EV er. Det ville ikke være et problem, hvis den havde firehjulstræk og kunne trække mere end 1.000 kilo. Det er seriøse mangler i en pickup, for det gør den svær at bruge i skoven, på marken eller omkring byggepladsen. Hvis Maxus smider en ekstra elmotor i, som trækker forhjulene, og finder ud af at lade den trække 1.000-1.500 kilo mere, så vil den på mange måder fine pickup give mening på et helt andet plan.
SPECIFIKATIONER
Maxus T90 EV
Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 177 hk/310 Nm
0-100 km/t: 12,3 sekunder
Tophastighed: 120 km/t
Forbrug: 26,8 kWh/100 kilometer
Rækkevidde: 330 kilometer
Batteristørrelse: 89 kWh
Ladekapacitet: Ikke oplyst (20-80 procent på ned til 45 min.)
Mål (L/B/H): 537/190/181 cm
Køreklar vægt: 2.375 kilo
Trækvægt: 1.000 kilo
Ladstørrelse (L/B/H): 149x151x53 cm
Pris på hvide plader: 575.880 kr. (T90 EV fås fra denne pris)
Pris på gule plader: 429.900 kr. ekskl. moms og levering
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
I et evigt prisfokuseret marked tager Cupra konsekvensen og lancerer en ny basisvariant af Tavascan – og sænker priserne generelt. Den spansk fætter til VW ID.5 kan nu fås fra 299.990 kr.
MG skruer prisen på ZS EV ned med 100.000 kr. og gør den dermed til den billigste elbil i kongeriget.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.