Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Test: Det er Polestar 2 Long Range Single Motor, du skal vælge

Der er en håndfuld forskellige varianter af Polestar 2, du kan vælge – men det er Long Range Single Motor, der er det rigtige valg. Læs hvorfor, her.

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Her på Bilbasen har vi haft fingrene i Polestar 2 af flere omgange. Redaktør Dalby har haft den med på skiferie, jeg har selv sat den op imod Tesla Model 3, og senest har den gode Bek haft den mest sportslige variant mellem hænderne.

Alligevel har vi aldrig fortalt dig, hvilken en Polestar 2, som du skal vælge. Det er det, jeg gør nu! Du skal vælge Polestar 2 Long Range Single Motor, og i denne anmeldelse forklarer jeg, hvorfor det er sådan, det hænger sammen.


Polestar 2 Long Range Single motor

Motor: Elmotor (for)
Batteristørrelse: 78 kWh
Ydelse: 213 hk / 330 Nm
0-100 km/t: 7,4 sek.
Tophastighed: 204 km/t
Forbrug: 17,0 kWh/100 km
Rækkevidde: 551 km
Ladekapcitet: 150 kW
Mål (L/B/H): 461/186/148 cm
Køreklar vægt: 2.069 kilo
Bagagerumsvolumen: 405-1.095 liter (+ 35 liter foran)
Startpris: 395.100 kr. (Polestar 2 fås fra 370.100 kr.)


Den søde mellemvej

Polestar 2 LR Single Motor putter sig trygt i midten af Polestar 2-varianterne og må beskrives som den søde mellemvej. Den har en startpris på 395.100 kr., et batteri på 78 kWh og en rækkevidde på op til 551 km efter WLTP-standard. 

Den billigste Standard Range Single Motor starter i 370.100 kr., men kører også med det lille 69 kWh batteri, der trækker op til 478 km. Begge kører med forhjulstræk og 231 hk, og begge løber fra 0 til 100 km/t på 7,4 sekunder,

SE OGSÅ | Video: Polestar 2 – den første elbil fra det nye Polestar

I den anden ende af skalaen findes Long Range Dual Motor, der starter i 420.100 kr. Den kører med samme 78 kWh batteri men med en ekstra elmotor på bakakslen. Det giver vilde 408 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 4,7 sekunder, men det betyder også, at batteriet drænes lidt hurtigere efter 487 km.

I kransekagens top findes Long Range Dual Motor med en Performance-pakke, der ligger 60.000 kr. oven i prisen. Her er batteri og rækkevidde den samme, men med en tilføjelse af Brembo-bremser, Öhlins sportsundervogn, 20-tommer alufælge og en softwareopgradering, der giver 476 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 4,4 sekunder.

Er det bare dét?

Handler det virkelig bare om rækkevidden? I grove træk, ja. Polestar 2 Long Range Single Motor er den søde mellemvej ikke kun i forhold til pris, men i særdeleshed også til rækkevidde. Med det store batteri og kun én motor til at suge strøm, kommer man langt på en opladning.

Præcist hvor langt har jeg rig mulighed for at afprøve, når jeg kører testbilen fra København til Århus en mild fredag eftermiddag. 

Motorvejen er altid en prøvelse – særligt med mig bag rattet. Jeg har for vane at køre elbilerne, som jeg ville køre enhver anden testbil. Hvis der står 130 km/t på tavlen, er det dét, jeg kører. Mit liv er for kort til at køre 90 km/t i inderbanen.

LÆS OGSÅ | Polestar 3 med 489 hk starter ved 800.000 kr.

Turen på lige over 300 km klares uden indlagte ladestop, og jeg vil anslå, at der var i hvert fald 50 km tilbage i ‘tanken’. Det er flot, når man ved, hvor stor en forskel der er på 110 km/t og 130 km/t. Vil man gerne strække rækkevidden på motorvejen, vil jeg anslå, at man kan sætte en nål i kortet 400 km væk og nå den, hvis man holder 110 km/t.

Med 300 motorvejskilometer i banken, napper jeg også 300 km langs by- og landeveje. Her kan man i Polestar 2 Long Range Single Motor kan komme forbløffende tæt på 500 km, hvilket virkelig også er pænt.

Efter 600 km med rimeligt blandet kørsel melder testbilen om et gennemsnitligt forbrug á 20 kWh pr. 100 km. Et udmærket forbrug, når Polestar 2 Long Range Single Motor er opgivet til 17 kWh pr. 100 km.

Forbehold står for fald

Som jeg fik beskrevet til at begynde med, har jeg før haft fingrene i Polestar 2 – men kun med firehjulstræk. Og her skal jeg indrømme, at jeg var fuld af forbehold, da Polestar i 2021 løftede sløret for en billig, forhjulstrukken variant.

Elmotorer leverer al deres saft og kraft helt fra bunden, hvilket er drilsk, når man bor i et land med 179 regnvejrsdage om året. En hurtig kraftleverance fra en bil, der trækker på forhjulene i fedtet føre medfører næsten altid hjulspin. 

Har man først kørt elektriske forhjulstrækkere som Mercedes EQA, Nissan Leaf eller MG ZS EV, er det let at advokere for, at en elmotor kører til på bagakslen. De fedter rum ved hver given lejlighed.

LÆS OGSÅ | Første tur: NIO ET7 er velkørende for velhavere

Om Polestar 2 med forhjulstræk er undtagelsen, der bekræfter reglen, skal jeg ikke kunne sige, men mit forbehold står for fald efter en uges test. Den griber nemlig fat i asfalten, som det gjaldt dens liv, og vil ikke provokeres til hjulspin. Kun når vejen er våd, bemærker man at Polestar 2 trækker på forhjulene, hvor et skarpt sving afslører understyring.

Tager man den vanvittige acceleration ud af ligningen, som Polestar 2 Dual Motor kan præstere, er denne forhjulstrukne variant næsten lige så køreglad. Styretøjet er lidt følelsesforladt men kan ikke desto mindre sættes tungt og indlevende op, mens undervognen klart er til den kontante side.

Dyrere, men stadig et godt køb

Da den forhjulstrukne Polestar 2 Long Range Single Motor blev lanceret i 2021, var det med en startpris på 375.100 kr., mens du i dag skal slippe 395.100 kr. Polestar 2 er, som så meget andet, blevet dyrere af alverdens eksterne faktorer.

LÆS OGSÅ | Test: BMW i4 eDrive40 knækker koden

Det ændrer dog ikke på, at den stadig er et godt køb. Foruden den flotte, realistiske rækkevidde samt pæne forbrug, får du stadigvæk en velbygget og velkørende elbil i et skarpt design til under 400.000 kr. Dét er henholdsvis 80- og 100.000 kr. billigere end Tesla Model 3 Long Range og BMW i4 eDrive40, som Polestar fint fortjener at sammenlignes med.

Og det er derfor, at Polestar 2 Long Range Single Motor er den bedste Polestar 2. Det er den rigtige størrelse batteri og den rigtige motorkonfiguration, pakket ind i den Polestar 2-grundpakke, du kender, til en pris, der stadig er til at spise.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.