Kategorier
Elektrisk Nyheder

Polestar 3 med 489 hk starter på 800.000 kr.

Polestar 3 er stor som en BMW X6, og den starter i en udgave med firehjulstræk, 489 hk, batteri til 610 kilometers kørsel og stor udstyrspakke til 800.000 kr.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Polestar starter næste del af sin rejse i dag. Efter en opstart med Polestar 1 og 2, som basalt set er taget fra Volvo-skufferne, bevæger det svenske mærke sig ud i mere selvstændighed med den nye Polestar 3.

Polestar 3 har intet design til fælles med nogen Volvo, og den viser det designsprog, Polestar vil bruge fremover. Hold øje med de kommende Polestar 4 og Polestar 5, som også vil bære den skarpe front med de liggende T-lygter.

LÆS OGSÅ: Test: Power for pengene i Polestar 2

Med Polestar 3 bevæger mærket sig også ind i et nyt segment – og samtidig et godt stykke op i pris. 3’eren er en stor crossover med høj ydelse, og Polestar har som ambition at blive mere premium end den “lavt” prissatte 2’er har medvirket til.

En stor crossover på 490 cm

Polestar 3 er mærkets første crossover, og det er en stor en af slagsen. Karrosseriet er 490 cm langt (akselafstanden 299 cm), og den er kun et par centimeter kortere end BMW X5. Til gengæld er 3’eren markant lavere end X5.

Man kan allerede nu forudbestille Polestar 3 på den danske hjemmeside med et depositum på 10.000 kr. – og få den leveret tidligst i 4. kvartal 2023.

LÆS OGSÅ: Reserver din Polestar 6 roadster med 884 hk for 183.000 kr.

Der bliver ingen prisbillig indstigningsmodel til at starte med. Polestar 3 kommer pakket med to elmotorer og firehjulstræk (Dual Motor), Long Range-batteri med en kapacitet på 111 kWh (opladning med op til 250 kW), en rækkevidde på cirka 610 kilometer og de to pakker Plus og Pilot; head-up-display, Bowers & Wilkins-lydanlæg, 21″ alufælge, sæder med uldbetræk og meget andet er inkluderet i de to pakker. Luftaffjedring er altid standard.

LÆS OGSÅ: Første tur: NIO ET7 er velkørende for velhavere

Prisen starter på 800.000 kr. for versionen med 489 hk, og mens der er plads til versioner med lavere udstyrsniveau og måske et mindre batteri, er der ingen udmelding om noget i den stil.

28 hk opgradering med Performance-pakken

Hvad man allerede kan bestille nu er en Performance-pakke til sin Polestar 3. Som til Polestar 2 er der tale om en softwareopgradering, som slipper ekstra kræfter løs: 28 hk og 70 Nm ekstra – så den store crossover/SUV får i alt 517 hk og 910 Nm. Rækkevidden falder til 560 kilometer.

Grundversionen vil sandsynligvis kunne opgraderes på denne måde via infotainmentsystemet til en forholdsvis lav pris.

LÆS OGSÅ: Mercedes EQS SUV – luksus på et højere plan

Men bestiller man den fra fabrikken, kommer den med 22″ hjul, ændringer i undervognen og gyldne designdetaljer. Merprisen er så også 80.000 kr.

Privatleasingpriserne er også allerede på plads. Standardversionen fås til 9.494 kr. om måneden efter engangsbetaling på 40.000 kr. (36 måneder, 45.000 km), og Performance-udgaven koster 40.000/10.995.

Pakket med sikkerhed – fra Volvo, selvfølgelig

Hvorfor gå over åen over vand, som det slidte udtryk siger? Polestar er i hus med Volvo, og Volvo er anerkendt for biler med et ekstremt højt sikkerhedsniveau.

Polestar 3 har, direkte fra Volvo, de nyeste sikkerhedssystemer med videreudviklede radarsystemer, og venter man med at bestille til omkring 2. kvartal 2023, vil et nyt lidar-system med præcis aflæsning og scanning af omgivelserne – og mere effektive sikkerhedssystemer – være en mulighed.

LÆS OGSÅ: Polestar 5 bliver et elektrisk bæst med 884 hk

Med eller uden lidar får man en stor crossover med et interiør, som er løsrevet fra det, vi kender fra Polestar 2 (og Volvo-familien). Det Android Auto-baserede infotainmentsystem har fået en stor touchscreen på 14,5″, og den digitale instrumentering står nu ude i det fri. Man kan vælge mellem indtræk i uld, bio-baserede materialer og læder certificeret i forhold til dyrevelfærd.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.