BYD Atto 3-20
Test og anmeldelser
8. juni 2025

Test: Facelift fjerner fjolleriet fra BYD Atto 3

Det er med al sandsynlighed gået din næse forbi, at BYD Atto 3 har fået et facelift, og det er heller ikke sikkert, at anstrengelsen er relevant.

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Der er fart på BYD i Danmark, som på blot tre måneder har lanceret to nye elektriske modeller. BYD Atto 2 og BYD Dolphin Surf er prisbillige i hver sin klasse og repræsenterer meget bil for pengene.

I skyggen efterlades BYD Atto 3, der, som navnet antyder, er en storesøster til Atto 2. De to deler platform, men Atto 3 kører med en 60,4 kWh batteripakke, 204 hestekræfter og en rækkevidde på op til 420 kilometer.

BYD Atto 3 var mærkets første lancering i Danmark, hvor den så dagens lys i 2022. Nu har den fået et facelift, der skal stå sin test her på Bilbasen.

BYD Atto 3-18
Foto: Simon Hallenslev

Fjolleriet er fjernet

Udadtil er opdateringen svær at få øje på. For- og bagkofanger er opdateret, men man skal have billeder af begge biler for at se forskellen.

Bremselyset er anderledes integreret i hækspoileren, mens både den sorte lakering og de tofarvede 18” alufælge er nye. Småting. Mest iøjnefaldende er det, at der på bagsmækken ikke længere står ‘Build Your Dreams’.

Selvom ændringerne i kabinen er tilsvarende diskrete, er det når man åbner døren, man bliver glædeligt overrasket. Materialevalget er det samme som før opdateringen, og det er ingen skam, da Atto 3 fra begyndelsen har været velbygget.

BYD har i virkeligheden bare tonet farvevalget ned, men det gør en kæmpe forskel i oplevelsen af kabinen, der før var tenderende til fjollet med et virvar af blå og røde detaljer.

BYD Atto 3-05
Foto: Simon Hallenslev
BYD Atto 3-06
Foto: Simon Hallenslev
BYD Atto 3-08
Foto: Simon Hallenslev
BYD Atto 3-03
Foto: Simon Hallenslev
BYD Atto 3-07
Foto: Simon Hallenslev
BYD Atto 3-04
Foto: Simon Hallenslev

Selvom der fortsat er guitarstrenge i dørsiderne, mærkværdige dørhåndtag og CD-formede luftudtag, så har man med mørke farver smidt Cirkus Arli på porten. Ved lanceringen i 2022 var den kuriøse kabine med til at generere omtale, men det var ved Gud noget, man blev træt af.

Den store 15,6” skærm til infotainment forbliver, såfremt man vælger Design-varianten. I Comfort-variant fås en 12,8" skærm. Systemet bag halter fortsat efter konkurrenterne målt på brugervenlighed og stærkt tvivlsomme oversættelser.

I ophedede øjeblikke, hvor man forsøger at slå de evigt emsige assistentsystemer fra, kan man nu heldigvis blive kølet af ventilerede forsæder, som også er kommet til i dette facelift.

Pladsforhold i Atto 3

Det er på pladsforholdene, man ser, at BYD har rykket sig. Altså, ikke i Atto 3’erens favør. Den nu aldrende Atto 3-opbygning er nemlig overhalet indenom af lillesøster Atto 2, hvor pladsudnyttelsen er lige i øjet og giver rummelige forhold til særligt bagsædepassagerer.

BYD Atto 3-02
Foto: Simon Hallenslev
BYD Atto 3-09
Foto: Simon Hallenslev
BYD Atto 3-10
Foto: Simon Hallenslev
BYD Atto 3-19
Foto: Simon Hallenslev

Man sidder ikke dårligt på bagsædet i BYD Atto 3, men der er mindre plads til både knæ og hoved end i Atto 2. Der gemmer sig ingen smarte løsninger til at højne komforten, og bænken i Atto 3 er bare en bænk uden justeringsmuligheder.

Bagagerummet pakker i alt 440 liter og er helt regulært i både åbning såvel som læssehøjde. Det er på 40 liter mere end lillesøster og 30 liter mindre end en konkurrent som Skoda Elroq.

Endnu en blød BYD

Foruden opdaterede assistentsystemer, som stadig optræder alt for emsigt, er der ikke gjort noget for at højne køreoplevelsen i BYD Atto 3. Det betyder på den ene side komfort, men betyder det også stadig mangel på balance, som det er tilfældet med Atto 2?

Undervognen er tydeligt sat op med komfort for øje, hvilket betyder, at storbyens brønddæksler klares med ophøjet ro. BYD Atto 3 danser ikke nervøst over små og skarpe ujævnheder, men udglatter i stedet med stor overbevisning.

BYD Atto 3-17
Foto: Simon Hallenslev
BYD Atto 3-16
Foto: Simon Hallenslev
BYD Atto 3-15
Foto: Simon Hallenslev

Øges hastigheden begynder man at savne lidt stabilitet og balance. Omend det fremstår lidt upræcist, er styretøjet udmærket vægtet. Bedre end i Atto 2.

Desværre harmonerer det ikke vildt godt med den bløde undervogn, der krænger og bliver udfordret på den førnævnte ro på en kringlet landevej. Det er en meget generisk køreoplevelse, hvor der ikke er kælet for detaljerne, hvilket er fint ved bykørsel, men bliver irriterende unuanceret på landevej.

På motorvejen falder BYD Atto 3 bedre til ro i styretøj og undervogn med god retningsstabilitet. Jeg husker ikke støjniveauet som et problem, da jeg satte kineseren op imod Kia Niro EV i 2023, og det er ej heller tilfældet i dag. Vindstøjen indfinder sig efter 110 km/t, men det er ikke noget, man bliver ør af.

Rækkevidden er opgivet til 420 kilometer, hvilket den oversete Atto 3 kommer overraskende tæt på ved blandet kørsel. De 16 kWh pr. 100 kilometer, den er opgivet til, er opnåeligt uden for meget motorvej, og her har den aldrende batteripakke en klemme på lillesøster Atto 2.

Pris og udstyr

BYD Atto 3 fås i de samme to udstyrsvarianter som før, Comfort og Design, der i forbindelse med opdateringen får et mindre prishug. Her er skåret 10.000 kr. af prisen, så Comfort starter fra 269.995 kr. og Design fra 279.995 kr.

BYD Atto 3-13
Foto: Simon Hallenslev
BYD Atto 3-12
Foto: Simon Hallenslev
BYD Atto 3-11
Foto: Simon Hallenslev

Som det altid er tilfældet hos BYD, er bilerne veludstyret uanset udstyrsniveau. Man får 360 graders kamera, panoramasoltag, trådløs opladning af smartphone, elektriske forsæder med varme, ratvarme og ja... Meget udstyr!

Faktisk er det kun de ventilerede forsæder, elbetjent bagklap, den store 15,6" infotainmentskærm og et luftrensningssystem, der er til forskel mellem Comfort og Design.

BYD Atto 3-01
Foto: Simon Hallenslev

DEN ENDELIGE DOM

BYD Atto 3 fremstår mere voksen. Det er passende, fordi BYD i den grad også er vokset med opgaven og helt tydeligt ønsker en toneangivende position på det danske såvel som europæiske marked.

Desværre for Atto 3, er der ikke noget, den er bedst til. Til samme pris fås knivskarpe konkurrenter som Skoda Elroq og Kia EV3, som begge slår kineseren på karakter, kvalitet og køreglæde. Er man mere prisorienteret, kan man også vælge Atto 2 til 209.995 kr. ganske uden at gå på kompromis med plads eller kvalitet.

BYD Atto 3 lagde grundstenene for den kinesiske mastodont i Danmark, og selvom opdateringen har gjort den mere tidssvarende, er tiden stadigvæk løbet fra den.

BYD Atto 3 Design

Motor: Elmotor (foran) Ydelse: 204 hk/310 Nm 0-100 km/t: 7,3 sekunder Tophastighed: 160 km/t Forbrug: 16 kWh/100 kilometer Rækkevidde: 420 kilometer Batterikapacitet: 60,5 kWh Ladekapacitet: 110 kW Mål (L/B/H): 446/188/162 cm Køreklar vægt: 1.750 kilo* Trækvægt: 750 kg Bagagerumsvolumen: 440-1.338 liter *Oplyst vægt er egenvægt. Køreklar vægt oplyses ikke. Pris: 279.995 kr. (Atto 3 fås fra 269.995 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant