Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Tekst & foto: Simon Hallenslev
Den er mindre relevant, end den har været tidligere, Ford Focus. Alle vil have en højbenede biler i form af crossovers eller SUV’er, og for det ikke skal være løgn, så er Ford Focus heller ikke rigtigt elektrificeret endnu. Den kommer fortsat kun med et mildt hybridsystem.
Der er altså to tydelige og markante trends, som Ford Focus ikke byder ind på. Så hvad er det, den kan, og hvad gør et 2022-facelift for dens relevans i et marked, der ser mod høje, elektrificerede biler? Det forsøger jeg at finde ud af, når jeg tester Ford Focus Stationcar.
Motor: R3, 999 cm3, benzin
Ydelse: 125 hk / 170 Nm
0-100 km/t: 10,4 sekunder
Tophastighed: 198 km/t
Forbrug: 18,2 km/l
CO2-udledning: 125 gram/km
Mål (L/B/H): 467/183/150 cm
Køreklar vægt: 1.313 kilo
Bagagerumsvolumen: 635-1.653 liter
Pris: 309.160 kr. (Focus fås fra 274.160 kr.)
Lad mig starte med at tage de optiske ændringer under luppen til at begynde med. Det er på Focus’ forende, der er sket mest, hvor Ford-logoet nu har fået en mere prominent placering midt i den brede grill i stedet for over den.
Grillen er så stor, som den plejer, men har fået et knæk eller to mere, hvilket, sammen med et sæt smallere forlygter, giver et strammere udtryk. Bagtil er ændringerne mere diskrete med et sæt baglygter, der har fået et let re-design.
Indendørs er der sket lidt mere. Her er infotainmentskærmen vokset til 13,2” mens systemet bag, er den seneste SYNC4-aftapning fra Ford, som vi først så i Mustang Mach-E. Det holder 100, og er selvfølgelig noget, jeg vender tilbage til.
Den billigste Focus, en hatchback med 1-liters benzinmotor med 125 hk og Titanium-udstyr, starter i 274.160 kr. mens en stationcar koster 10.000 kr. mere. I den anden ende af spektret fås Focus med udstyrsniveauet ST-Line X, der starter i 324.350 kr.
Testbilen er velsignet med en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse og står med Titanium-trim. Det betyder standardudstyr som LED lygter, 2-zonet klimaanlæg, nøglefri betjening, elbetjente spejle og den førnævnte, store og nye infotainmentskærm.
LÆS OGSÅ | Første tur: Mon nogen lægger mærke til den nye Focus?
Sammenlignet med de direkte konkurrenter som VW Golf Variant, Peugeot 308 SW og Skoda Octavia Combi, ligger Ford Focus Stationcar i den lave ende.
Sammenlignet med elektrificerede crossovers, som kunderne populært orienterer sig mod, er Focus naturligt hæmmet af manglen på strøm og dermed afgiftsbesparelser, hvorfor man i biler som Kia Niro og Ford Kuga får mere bil for samme slags penge.
… er noget, de færreste lægger mærke til eller sætter pris på. Desværre. Det er nemlig de klassiske Ford-krydderier; dynamik og balance, der med rund hånd er drysset over den ellers så fornuftige Focus. Det er ikke dét, man forventer fra en 3-cylindret stationcar.
Det er ganske enkelt ikke muligt at finde en fornuftig familiebil til lav pris, der på samme måde er villig til at blive kastet ind og ud af sving. Foruden et mindre dødt punkt i midterposition, er styretøjet tungt, skarpt og præcist. Det er tillidsvækkende og involverende.
LÆS OGSÅ | Test: Derfor er Skoda Octavia TDI en fantastisk bil
Med lethed vælges den korrekte indstyring, hvorfra man kan holde fast uden videre korrigering. Dette må også tilskrives undervognen, der generelt er djævlens svær at fange på det forkerte ben. Den er mere kontant end konkurrenterne men uden nogensinde at blive grov – og er så til gengæld i betragtelig bedre balance.
Styretøjet og undervognen brillerer fortsat på motorvejenes lineære forløb; her blot med retningsstabilitet som specialitet. Skal jeg bore fingeren i noget, har Focus ved motorvejshastigheder ikke samme lydmæssige raffinement som Peugeot 308 SW. Der er lidt støj fra sidespejle og hjulkasser, der trænger igennem.
Den 13,2” store skærm er en kærkommen tilføjelse til Focus, der har haltet efter på netop infotainment. Opløsningen er klar som en efterårsmorgen, trykfølsomheden i top og processoren bag virker ikke til at stresse, uanset hvor meget man provokerer med hurtige menuskift.
Fordi selve infotainmentsystemet også både er intuitivt samt nydeligt at se på, er det let at blive begejstret. Vender man kinden til det teknologiske kraftspring i skærmen og orienterer sig ud i kabinen i stedet, falmer noget af begejstringen desværre.
LÆS OGSÅ | Test: MG5 er det bedste elektriske tilbud lige nu
For det første er klimapanelet forsvundet, og funktionerne flyttet op i en undermenu på skærmen, så man skal bøvle med ét, to og tre tryk for at justere på indeklimaet. Derudover er der efterladt et lidt sølle plastikpanel med fire sparsommelige knapper, hvor klimapanelet engang sad.
Apropos sølle, så er det desværre et ord, der fortsat kan bruges om kabinens øvrige kvalitet. Gearstangen til automatgearet er som taget fra en 10 år gammel bil, mens størstedelen af kabinens plastikpaneler er af absolut tvivlsom kvalitet. Plastkvalitet har aldrig været en Ford spidskompetence, og dét er der altså ikke rykket på i 2022-faceliftet.
Den fornemmeste opgave for en stationcar er, at kunne fragte familien og al dens habengut uden kvaler – og det kan Ford Focus. Hvis man har til hensigt at fragte særligt langlemmede passagerer på bagsædet, er Focus en af de i klassen, der giver de bedste pladsforhold.
LÆS OGSÅ | Test: Peugeot 308 SW Hybrid er godt skruet sammen til familien
Skoda Octavia Combi, VW Golf Variant og Peugeot 308 SW må alle se sig slået af Focus på ren benplads, mens et let hældende tag gør hovedpladsen mere moderat. Bagruderne er desuden store og kvadratiske, hvilket sikrer et godt lysindfald til det rummelige bagsæde.
På habengut-fronten er der plads til både bagage og badedyr med en kapacitet på 635 liter. Det er på niveau med Octavia Combi og mere end både 308 SW og Golf Variant.
Den faceliftede Ford Focus kan det, som en Ford Focus skal kunne. Den kører bedre end konkurrenterne og er præcist så praktisk, som man forventer det fra en stationcar. Det er en Ford, du kender, og det er absolut ikke at kimse ad.
Det faceliftet holder Focus frisk. Den nye grill og de nye, smalle forlygter i fuld LED giver et mere moderne look. Indvendigt gør infotainmentskærmen seriøse underværker og tilføjer endnu et kærkomment lag af modernitet.
Rykker det noget på de kunder, der er på udkig efter en højbenet og elektrificeret spand? Nok ikke, og der må ikke herske tvivl om, at Focus decideret mangler en rigtigt elektrificeret drivlinje. Når det er sagt, så står Ford Focus som et stadigt stærkt bud til de tilbageværende fornuftige købere, der vil have en lav og velkørende stationcar i stedet for en højbenet klodsmajor.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.