VW ID.4 med lang rækkevidde nu fra 339.995 kr.
Volkswagen ID.3 og ID.4 fås nu i versionen Move+ med det store batteri til lavere priser. ID.4 Move+ har 546 kilometer rækkevidde til 339.995 kr.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Der er 75.000 kr. at spare, hvis man vælger den billigste Kia EV3 Standard Range Access frem for den dyreste Kia EV3 Long Range GT-Line. Det er mange penge, og da min kollega Morten Bek for nyligt konkluderede, at selv den billigste EV3-variant er en fremragende elbil, vil mange godt kunne nøjes.
Men hvad sker der, når man skruer helt op for kadencen? Kan Årets Bil i Danmark 2025 bære alt luksusudstyret og det prisskilt på 344.999 kr., der følger med? Det forsøger jeg at finde ud af, når jeg dykker ned i udstyrslisten og tester den topudstyrede Kia EV3 Long Range GT-Line i det kolde vintervejr.
De første 20.000 af de i alt 75.000 kr., der er i forskel mellem den dyreste og den billigste, ligger i drivlinjen. Går man fra Standard Range til Long Range, vokser batteri og rækkevidde fra 58,3 kWh og 436 kilometer til 81,4 kWh og 604 kilometer. En markant forøgelse, der klart er 20.000 kr. værd.
Og hvad får man så ellers? Ganske meget. Alene på sikkerhedsfronten får man aktiv blindvinkelassistent, assistenter til bagvedkrydsende trafik og sikker udstigning, automatisk nødbremse samt udvidet motorvejs- og vejbaneassistent. Alt dette medfølger dog allerede i Prestige-niveauet, der, med det store batteri, koster fra 304.999 kr.
Det er derfor nærmere i luksus og lir, at merprisen skal findes. Først er der den sportslige optik, der får GT-Line til at skille sig ud. Her er 19” GT-Line-alufælge, GT-Line-for- og bagkofanger samt sideskørter, sorte sidespejle og en blank finish på skærmkanter og dørpaneler. Indvendigt er der premium-forsæder i kunstlæder, flerfarvet rat i kunstlæder, alu-pedaler og sort loftbeklædning.
Dernæst er der al teknikken, der udvendigt udgøres af bi-LED-forlygter, el-foldbare sidespejle og el-bagklap. Indvendigt er GT-forsæderne el-justerbare med varme, ventilation og lændestøtte, mens bagsæderne også får varme. Dertil kommer digital nøgle, ambientebelysning, længdejusterbar midterkonsol, trådløs mobilopladning, velspillende Harman Kardon-lydanlæg og head-up display.
Der er ikke noget, der decideret stinker af budget i Kia EV3. Heller ikke hvis man køber den billigste Access fra 269.999 kr. For, som min kollega Morten skriver i sin anmeldelse: “Materialerne er lige så pæne som på næste udstyrstrin, og byggekvaliteten er helt i top”. Udstyrsmæssigt er der heller ikke graverende mangler.
Så hvad i alverden skal man vælge det for? Jeg har et bud eller to. Tag bare hvordan bilen tager sig ud. Kia EV3 har som udgangspunkt et lidt særegent design, men med hjælp fra andre kofangere og skørter, blanksorte trimlister og 19” fælge harmonerer det hele lidt bedre. Den bliver mere rå, og som den står her i hvid, kan man kun tænke Stormtroopers. Den er stadig særegen, men mindre goofy.
Indvendigt får man den samme digitale instrumentering og infotainment med klare menuer og skærme på 12,3”. Hvad man ikke får, er de fuldfede ‘premium relaxion’-forsæder. De fås kun med GT-Line og er oprigtigt gode sæder. Man får heller ikke den elektrisk justerbare funktion med hukommelse, der er fedt, hvis man er mere end én fast fører af bilen. Kunstlæder og ventilation er også en del af pakken, og de går godt på en varm sommerdag.
Det er også kun i GT-Line, at man får head-up display, hvilket er et gode, der typisk er forbeholdt den dyrere klasse. Med det fine head-up display foran sig og et godt nummer på Harman Kardon-anlægget, så sidder man i premium-forsæderne med en følelse af, at EV3 er en bil af en anden klasse. Der er ikke meget, der emmer af kompakt crossover på budget. Og så giver det vel mening?
Når man skruer op for prisen, er det klart, at spektret af konkurrenter udvides. Med udgangspunkt i startprisen på 269.999 kr. er Skoda Elroq den store konkurrent, mens også VW ID.3 er røget derned med sit seneste prishug. Begge starter lige under 250.000 kr.
Skruer man op til de 344.999 kr. som EV3 GT-Line koster, skal man pludselig tage højde for konkurrenter som Renault Scenic E-Tech, Ford Explorer og Skoda Enyaq.
Biler, der kæmper i klassen højere end den, hvor Kia EV3 befinder sig. Og her har jeg lyst til at spørge retorisk, om man så ikke også går på kompromis med udstyrsniveauet, når nu der sammenlignes med en topudstyret EV3? Det er faktisk ikke tilfældet. En ond priskrig i netop den større klasse gør, at man får meget udstyr for pengene.
Tag for eksempel Renault Scenic E-Tech, der for nyligt forvandlede en lav kampagnepris til en ny normalpris. Den koster fra 314.990 kr. og selv hvis man skruer op for kadencen, og vælger den topudstyrede Iconic, koster den 334.990 kr. Altså, 10.000 kr. mindre end Kia EV3 GT-Line, med tilsvarende luksusudstyr som Harman Kardon-lydanlæg og el-justerbart førersæde med massage.
Historien er den samme med Ford Explorer. Den er lidt dyrere end franskmanden, men til 359.990 kr. får man det store batteri og den store Premium-udstyrspakke, der har en tilsvarende spiseseddel prydet med luksusudstyr. Selvom Kia EV3 ikke mangler plads eller praktik, så er både Scenic og Explorer større i både længde og højde.
Heller ikke på rækkevidden kan Kia EV3 trække fra de større konkurrenter. Op til 600 km nærmer sig industristandarden for markedets betalelige ‘Long Range’-varianter. I løbet af min test ligger EV3 på omkring 20 kWh/100 km i temperaturer omkring nulpunktet, hvilket er noget bedre end det, som netop Scenic og Explorer præsterede i en nylig dueltest.
Så hvor i alverden ender dommen over Kia EV3 GT-Line? Jo, altså, den overdådige mængde af luksusudstyr sikrer, at EV3 hæver sig over enhver budgetspekulation og sætter en ny standard for klassen af kompakte crossovers – som tidligere har været budgetorienteret i komfort og kvalitet.
Men det er godt det samme, når den lange udstyrsliste også presser Kia EV3 op i en prisklasse med mere intens konkurrence. En klasse, hvor den samme mængde penge køber mere plads og en tilsvarende mængde luksusudstyr. Konklusionen bliver derfor, at GT-Line er en side for langt i modelbrochuren til, hvad EV3 kan bære.
Selvom det udvendige GT-Line sportstrim giver den en kant, der klæder den, skal den gyldne mellemvej findes i den mere besindige Prestige-variant til 304.999 kr. Her er det reelt kun flødeskum, man mister, i form af eljusterbare forsæder, GT-Line trim og Harman Kardon-anlæg. Man får fortsat alt i sikkerhed, den lækre kabine og høje komfort til en pris, hvor de dyrere konkurrenter slet ikke kan være med.
Kia EV3 Long Range GT-Line
Motor: Elmotor (for)
Ydelse: 204 hk/283 Nm
0-100 km/t: 7,7 sekunder
Tophastighed: 170 km/t
Forbrug: 15,5 kWh/100 km
Rækkevidde: 587 kilometer
Batteristørrelse: 81,4 kWh
Ladekapacitet: 128 kW
Mål (L/B/H): 430/185/156 cm
Køreklar vægt: 1.810 kilo
Trækvægt: 750 kilo
Bagagerumsvolumen: 460-1.261 liter
Pris: 344.999 kr. (EV3 fås fra 269.999 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/3.795 kr. (EV3 fås fra 14.995/3.295 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
* Privatleasingydelsen inkluderer 15.000 kilometer årligt på en 36 måneders kontrakt. EV3 fås også med 10.000 kilometer årligt til en lavere pris.
Volkswagen ID.3 og ID.4 fås nu i versionen Move+ med det store batteri til lavere priser. ID.4 Move+ har 546 kilometer rækkevidde til 339.995 kr.
Audi har besluttet, at elbiler kører med lige tal i modelbetegnelsen – og biler med forbrændingsmotor kører med ulige tal. Derfor skulle den nye A6 med forbrændingsmotor hedde A7. Men det skal den alligevel ikke.
Med tekniske opdateringer kan den let fornyede udgave af BMW i5 køre op til 47 kilometer længere på en opladning. Der er ikke tale om et større batteri, men om lavere forbrug.
Januar er en træg marked på markedet for nye biler. Men der kom trods alt 10.834 nye personbiler på gaden, og for første gang lå elbilen Toyota BZ4X på førstepladsen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.