Batterierne i elbiler er dyre. Så meget ved de fleste efterhånden. Men fra producent til producent er der voldsom forskel på, hvor meget (eller hvor lidt) man betaler ekstra for at gå en batteristørrelse op. Selv om det ville være urimeligt at se bort fra en større bunke dejligt standardudstyr, som Kia putter i den store EV9, når man går fra basisbatteriet på 76,1 kWh til det store på 99,8 kWh, så er den direkte prisforskel stor. Voldsomt stor: 125.000 kr.
Det er mere end grund nok til at se nærmere på den attraktivt prissatte basisudgave af EV9 til 449.999 kr. Til den pris er EV9 Standard Range Upgrade usædvanligt stor, og det er heller ikke normalt at finde syv brugbare siddepladser til den pris.
Prisen er lav, men er der samtidig høj værdi for pengene, når man går på kompromis med rækkevidden i forhold til de dyrere EV9-modeller? Jeg tester den billigste EV9 og finder svaret.







Hvor lang er rækkevidden i den billigste EV9?
En fuld opladning af den mere end fem meter lange SUV giver en officielt udmålt rækkevidde på op til 456 kilometer. Det tal gælder for den let opgraderede 2026-model, og det er en lille stigning fra de 443 kilometer, udgaven af EV9 med det lille batteri kom på markedet med i slutningen af 2024.
456 kilometer. Jeg tror, at forventningen til en stor elektrisk SUV, mest per automatik, er en rækkevidde over 500 kilometer. Men prøv engang at se på bilens pris, og indstil så forventningerne efter det.
Der er solgt mange BMW iX xDrive40 med en rækkevidde på kun 425 kilometer. Det var åbenbart nok, så længe folk fik bilen - og når der ikke var råd til eller brug for mere.
Nok så vigtigt, så er der opladningshastigheden i EV9-basismodellen med batteriet på 76,1 kWh. 210 kW og en 10-80 procent opladning på 20 minutter. Det er hurtigt for en bilmodel, der ikke længere er ny, men Kia har åbenbart glemt at fortælle EV9, at den skulle stoppe der: med ikke-forvarmet batteri hopper jeg på en 300 kW-lynlader med omkring 40 procent på batteriet.
Bilen starter med at tage 192 kW, og så stiger den ellers i trin op til 238 kW. Mere end Kia oplyser, og først på den anden side af 60 procent falder den til omkring 147 kW. Så kan det godt være, den samlede rækkevidde er til den skrabede side, men den lange rækkevidde bruger man typisk på længere ture med motorvej - og så sætter EV9 ind med hurtig opladning.





Stor bil, højt forbrug?
Stor bil, meget rimeligt forbrug. På lune efterårsdage i testugen kan den store klods af en koreansk SUV tilfredsstilles med cirka 18 kWh for hver 100 kilometer ved blandet kørsel. Det er lige præcis i den boldgade, det officielle forbrug også ligger: 18,7 kWh for hver 100 kilometer.
Forbruget i en elbil er et øjebliksbillede. Det kan skifte alt efter vind, vejr og meget andet. Potentialet for EV9 Standard Range er, ud fra et forbrug omkring 18 kWh, en rækkevidde på omkring 400 kilometer.
Den næstbedste EV9, når det kommer til forbrug, er EV9 Long Range med baghjulstræk og rækkevidde, der med opdateringen er krøbet op på 579 kilometer. Den står til 19,9 kWh, så effekten af et noget mindre batteri er tydelig, men ikke virkelig tydelig.
EV9 Standard Range er 109 kilo lettere end EV9 Long Range, og vægtforskellen dækker både batterivariationen og det udstyr, der er mere af i den dyrere med længere rækkevidde.









Hvad får man af udstyr i Standard Range - og hvad får man ikke?
Listen er lang. Standardudstyret er rigeligt og rigtig godt sat sammen, og man bliver kørende med ting som 19” alufælge, stort frunk med indbygget lys, indtræk i kunstlæder, el-justerbare forsæder med varme og ventilation, el-betjent bagklap, digital nøgle (og selvfølgelig nøglefri betjening), store skærme, trådløs smartphoneopladning og tusind andre ting.
Jeg savner mest af alt et 360 graders kamera, og hvis jeg skal tænke på mine medpassagerer, varme i bagsædet. Det er ikke noget, der kan kombineres med standardbatteriet, hvilket jeg placerer under underlige ting i bilindustrien, der ikke giver mening. Heller ikke de nye kamerabaserede sidespejle med videoskærme kan man få, men dem vil jeg egentlig heller ikke have; de virker aldrig så godt, som det er meningen.
Der er næsten intet, der kan kombineres med det lille batteri og Upgrade-udstyrsniveauet, som altså er det eneste udstyrsniveau, man kan vælge. Det er både en måde at få folk til at shoppe og - og en måde at spare penge på i produktion og i lagerbeholdningen, fordi det gør bilen mere simpel.
Læs også: Første tur: Hyundai Ioniq 9 stræber opad
Men er det virkelig værd at give 125.000 kr. for 123 kilometer mere, bagaksel med selvregulerende højde, varme i bagsædet, 360 graders kamera, rullegardiner i bagdørene, stemningsbelysning og adgangen til at købe ekstraudstyr, man ikke vidste, man havde brug for?
Nej, EV9 er en bil, man kan spare på uden at føle, man har købt en fattig udgave. I kabinen mærker og ser man ikke, at udstyrslisten er kortere. EV9 Standard Range er lækker, moderne, meget rummelig - og at syv personer kan sidde så godt i en bil til 450.000 kr., det er næsten uhørt. Altså, Volkswagen ID. Buzz gør det også muligt, men med tilsvarende udstyr er den dyrere.








Hvor mange kræfter er der at gøre godt med?
218 hestekræfter. Bevægelse bliver aldrig en decideret sprint i EV9 Standard Range, men den er hurtigere end Long Range med stort batteri. Både fordi den har 15 hestekræfter mere, og så fordi den er mindre korpulent: 0-100 km/t sker på 8,2 sekunder i Standard Range mod 9,4 sekunder i Long Range.
EV9 Standard Range er ikke en sprælsk og voldsom type. Det kommer EV9 GT med 0-100 km/t på 4,6 sekunder for at løse, men til gavn for de færreste. Grundniveauet er højt selv med 218 hestekræfter, og man skal være vænnet til ret hurtige elbiler for at synes, at den accellererer langsomt.
Med 19” hjul har EV9 Standard Range Upgrade de mindste i modelprogrammet. Den dyrere Premium-udgave har dem også, og de er de eneste rigtige til EV9. Kun her får man en affjedring, der slapper af med bilens høje vægt.
Her kan man nyde det rolige styretøj, den stille kabine og et generelt højt niveau for stort set alt, mens gode sæder og den afslappende affjedring får kilometer efter kilometer til at forsvinde.

DEN ENDELIGE DOM
Kia EV9 Standard Range er en velbevaret hemmelighed på billmarkedet. Den er utroligt rummelig, komfortabel, lækker og hurtig nok - og så koster den ikke meget mere end en veludstyret Skoda Enyaq.
Den har kortere rækkevidde. Men lang rækkevidde bruger man til at køre lange ture, og EV9-basisudgaven kompenserer ved at lade rigtig hurtigt ved en lynlader. Der bliver ingen ladepauser på 45 minutter, bare fordi man skal køre tværs over landet; 10-15 minutter ved en lynlader, og man får rigtig meget strøm på.
Til 450.000 kr. kan man vælge en VW ID. Buzz Lang med basisudstyr og lidt ekstraudstyr. Den er mere spartansk og har et højere forbrug, men den er hurtigere. Man kan også vælge den fuldt udstyrede, firehjulstrukne kineser BYD Tang til 429.995 kr. Men så er det mulighederne også ved at være udtømt - og i den sammenligning står EV9 Standard Range rigtig fint.
Kia EV9 Standard Range Upgrade
Motor: Elmotor (bagtil) Ydelse: 218 hk/350 Nm 0-100 km/t: 8,2 sekunder Tophastighed: 190 km/t Forbrug: 18,7 kWh/100 kilometer Rækkevidde: 456 kilometer Batteristørrelse: 76,1 kWh Ladekapacitet: 210 kW Mål (L/B/H): 501/198/176 cm Køreklar vægt: 2.392 kilo Trækvægt: 900 kilo Bagagerumsvolumen: 313-2.318 liter + rum foran Pris: 449.999 kr. (EV9 fås fra denne pris)* Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 49.995/5.295 kr. (EV9 fås fra denne pris) Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst *Privatleasing på 48 måneders kontrakt med 15.000 kilometer inkluderer per år. EV9 fås med lavere leasingydelse med 10.000 årlige kilometer.