Bilbasen var inviteret til Spanien af Kia Danmark.
Kia kokkererer i øjeblikket, og det er et bundsolidt, elektrisk modelprogram, der er på menuen. Kia EV6 lagde fundamentet for det nuværende program med 800V-arkitektur og gode pladsforhold.
Derefter kom den endnu mere rummelige Kia EV9, den folkelige Kia EV3, Årets Bil i Danmark 2025, nu Kia EV4, og før vi ved af det, har de en billig Kia EV2 og en højbenet, mellemstor Kia EV5.
Den nye Kia EV4 lander meget tæt på den folkelige Kia EV3. Den bygges på den samme platform med de samme batterier og elmotorer – og alligevel har den en anden appel.
Kia EV4 er nemlig en helt almindelig personbil uden forhøjet undervogn, hvilket sikrer længere rækkevidde, færre konkurrenter og bedre køreegenskaber.

Batterier og rækkevidde
Har man haft Kia EV3 i kikkerten, vil man genkende en del af specifikationerne på Kia EV4. Her er to batteristørrelser; 58,3 kWh og 81,4 kWh, der giver op til henholdsvis 456 og 633 kilometer på en opladning.
En rækkevidde på 633 kilometer betyder, at EV4 officielt er den elbil i Kia-programmet, man kan køre længst i. Kia EV4 er også den første elbil, som Kia bygger i Europa – nærmere bestemt på deres store fabrik i Slovakiet.
Læs også: Nu sælger Kia kun elbiler i Danmark
Eller… Det er faktisk kun nogle EV4’ere, der bygges i Europa. Den underfundige sedan (nogen vil sige grimme), EV4 fastback bygges fortsat i Korea, side om side med Kia EV3. Der spås størst succes for den mere harmoniske hatchback i Europa, hvorfor det netop er den, der skal bygges tæt på kernekunderne.

Foruden platform og batterier deler Kia EV4 selvfølgelig også elmotorer med sin højbenede søster. Det betyder 204 hestekræfter på tværs af varianter og en familievenlig acceleration fra 0 til 100 km/t på mellem 7,4 og 7,7 sekunder afhængigt af varianten. Kia EV4 er også i stand til at trække 1.000 kilo på krogen.
Det eneste reelt skuffende og middelmådige, man studser over på specifikationsarket, er opladehastigheden. Den topper på 128 kW, og det er med det store batteri.
Hvordan er kabinen i Kia EV4?
Med al den snak om, hvad der deles mellem EV3 og EV4, er det nærliggende at tro, at Kia EV4 i virkeligheden blot er en EV3 med lavere undervogn. Det er imidlertid ret langt fra virkeligheden, når man sammenligner mål og størrelsesforhold.


I direkte sammenligning er Kia EV4 hatchback 13 cm længere, 1 cm bredere og 7,5 cm lavere end den højbenede EV3. Der er også hele 14 cm mere akselafstand, hvilket giver gode pladsforhold på bagsædet. Også her viser den Europa-venlige hatchback sig mere relevant, da det hældende tag i den såkaldte fastback æder af hovedpladsen.
Det kan, måske, ses på disse sammenlignende billeder: øverst er hatchback, nederst fastback.
I EV4 hatchback er der bagsædeplads som i en Skoda Octavia Stationcar, mens bagagerummet ikke opererer helt i det leje med 435 liter i kapacitet. Det er nærmest den eneste klemme, som fastback har på hatchback, da fastback rummer 490 liter – men selvfølgelig med en mindre brugbar sedan-åbning, der afskriver IKEA-reolen.


Oppe foran har Kia finpudset sin kabineopsætning med gode elementer fra hele modelprogrammet. Her er to skærme på 12,4”, kun adskilt af et digitalt klimapanel, der dominerer instrumentbordet. De står i høj opløsning og er udstyret med et hurtigt samt intuitivt system, der står i kontrast til den bedagede omgang, EV6 blev lanceret med i 2021.
Kia kærer sig også om knapper med fysisk tryk. Under skærmen er en række genvejsknapper til menupunkter med haptisk feedback, mens der er rigtige trykknapper til klimaanlæg og lydvolumen i instrumentbord såvel som på rattet. Det er forfriskende ligetil, præcist som C-segmentet engang var garant for.
Som det herrens år 2025 foreskriver, er Kia EV4 udstyret med en hel håndfuld genbrugsmaterialer i kabinen. Med stof og kompositlignende materialer skabes et moderne og luftigt udtryk, der dog også blandes med mere tarveligt plast, der dominerer særligt midterkonsollen.




Hvordan kører Kia EV4?
Det er ikke kun en skribent som mig, der sidder til lanceringen og glæder mig over en ikke-SUV. Ingeniørerne og produktspecialisterne på Kia EV4 står selv med lys i øjnene, når de fortæller, at siddehøjden og tyngdepunktet er henholdsvis 4 cm og 2 cm lavere end i EV3.
Der bliver slynget vidt om sig med begreber som dynamik, agilitet og endda sportslighed, og her må jeg alligevel lægge lidt låg på begejstringen. Kia EV4 er ingenlunde sportslig – men det er helt fint.
Omvendt er den faktisk overvejende komfortabel, hvor det tydeligt mærkes, at det er undervognen, der sørger for den del. Der er nemlig ingen mærkbar forskel i komfortniveauet fra 17” til 19” alufælge. Vejbump og sydspanske asfaltarbejderes helligdage udjævnes med stor overbevisning.



Fordelen for Kia EV4 er, at den ikke skal bakse både med komfort og en høj undervogn. Med både bil og chauffør tæt på jorden behøver undervognen ikke være stram for at sikre et godt tyngdepunkt og dermed en bedre dynamik. Også agiliteten må jeg give Kia-folkene ret i.
Styretøjet er lettere bedøvet og uden føling, men det er vægtet fint og præcist nok. Det giver en køreoplevelse, der er let at regne med. Selv når jeg kører som et provisionslønnet pizzabud på bjergvejene uden for Marbella, bevarer Kia EV4 fatningen.
På de få stykker motorvej, testruten byder på, er det igen følelsen af stabilitet, der fylder. Desværre virker støjniveauet fra vejen til at være gennemtrængende, hvilket særligt tidligere har været en Kia-udfordring. Vejbelægningen langs Costa del Sol er dog ret grovkornet, hvorfor det må vise sig, om det holder ved på danske veje.

Er det decideret sportslighed, man søger, er tålmodighed alt, man skal væbne sig med. På pressemødet bekræfter Kia nemlig en hårdkogt GT-variant, som kan vise sig at være rigtig underholdende med det allerede stærke udgangspunkt. Før den lander, kommer også en hurtigere husmandsversion med firehjulstræk.
Hvad med priserne?
De danske priser er, sammen med de norske og finske, ikke klar endnu. Det indikerer, at der foregår en skandinavisk armlægning med koreanerne om at få knivskarpe priser. I Tyskland er de nemlig klar med en (for høj) intropris på 37.000 Euro.
I stedet for at forsøge at omdanne dette beløb til en pseudopris, der kan ændre sig fra både fabriks- og skattemæssigt perspektiv, synes det mere relevant at skrive, hvor Kia EV4 bør ligge rent prismæssigt.
Kia Danmark bør først og fremmest give priserne på EV3 et dask nedad for at gøre plads til EV4. Kan den mindre crossover starte i 250.000 kr., kan man introducere den nye Kia EV4 til en skarp startpris på 270.000 kr. i basisvarianten med det mindre batteri.




Prisforskellen mellem de to behøver ikke være større, da jeg reelt ikke tror, at kunderne væver mellem EV3 og EV4 på grund af prisen. Her er det spørgsmålet, om man vil have en smart og lidt mindre crossover i EV3, eller en kvadratisk, praktisk personbil i EV4.
Med en startpris på 270.000 kr. vil Kia EV4 fortsat ligge en snas dyrere end en konkurrent som VW ID.3, der kan det samme målt på praktik og køreegenskaber. Her er Kias foreløbige udstyrsliste dog noget mere lovende end den, man finder hos Volkswagen.
Som standard i varianten Access fås ting som varme i rat og forsæder, bakkamera og alufælge, der skal tilkøbes i den billigste ID.3 Pure. Derudover er Kias syv års fabriksgaranti to år længere end Volkswagens og de fleste andres.

DEN FORELØBIGE DOM
Der er noget befriende ukompliceret og nærmest hjemligt over den europæiske koreaner, hvilket først giver mening, når man husker, at den skal agere fremtidens Kia Ceed i Danmark – bare på strøm.
Hvad den ikke har i frihøjde, har den i komfort, køreegenskaber, kabineopsætning og praktik. Det lugter af en danskerdarling, men det kommer selvfølgelig helt an på, hvor den skandinaviske armlægning på priserne ender.
Vi følger udviklingen og ser frem til at prøve Kia EV4, når den lander på dansk grund.
Kia EV4 Hatchback Access
Motor: Én elmotorer (foran) Ydelse: 204 hk/283 Nm 0-100 km/t: 7,7 sekunder Tophastighed: 170 km/t Forbrug: 14,6 kWh/100 km Rækkevidde: 625 kilometer Batterikapacitet: 81,4 kWh Ladekapacitet: 128 kW Mål (L/B/H): 443/186/148 cm Køreklar vægt: 1.896 kilo Trækvægt: 1.000 kilo Bagagerumsvolumen: 435-1.415 liter (plus 20 liter foran) Pris: Ikke oplyst Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst