Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Den sorte Kia Stinger GT, venligst udlånt af forhandleren i Viborg, er en af de sidste solgt i Danmark. Hvis den dybsorte lakering fører anonymitet med sig, så opdager jeg det ikke. Der bliver gloet på Stinger, igen og igen. Sådan er livet med en bil, der er sjælden i Danmark – og med en bil, der emmer af åbne landeveje og hestekræfter.
Denne Stinger GT bliver en af de sidste nye i Danmark, fordi tiden er løbet fra den store grand tourer. Der er ikke længere en prisliste. Kia har lukket for ordretilgangen. Produktionen lukker ned, når 1.000 eksemplarer af en Tribute Edition er samlet og spyttet ud. Hvis man vil have en, skal man søge efter den andre steder i verden.
LÆS OGSÅ: Det var sjovt, så længe det varede: Slut med Kia Stinger
Det med at ville have en er aldrig rigtig blevet til noget i Danmark, for det er ikke bare at lave en muskelmodel og så sælge den til danskere, som bedst kender Kia for Picanto. Man kunne i øvrigt købe en syv-otte Picanto for samme pris som en Stinger, da der stadig var priser på den.
Kia består af en snu forsamling mennesker, så jeg har en stærk mistanke om, at Stinger aldrig har været mere end en kransekagefigur. Dengang i 2017 var det perfekt at banke til Kias småbilstunge image med en stor luksusbil med V6-motor og et stærkt design. Selv om salget så aldrig har truet de etablerede – tænk Audi og BMW – så har Stinger en charme og noget næsten amerikansk over sig, som har gjort den federe end de tyske biler.
I 2023 ser verden noget anderledes ud. Vi har været gennem en pandemi, og vi er ramt af høje priser og produktionsbegrænsninger. Langt mere sørgelig er krigen i Ukraine. Men bilernes verden er også uigenkendelig i forhold til 2017.
LÆS OGSÅ: Duel: BYD Atto 3 går efter struben på Kia Niro EV
Elbilerne er eksploderet i antal. Ikke kun udvalget, men også salget. Der sker det bizarre, og forfriskende, at elbilerne er med til at udviske gamle dages måde at skabe et image på. Hvis en bilproducent laver en fed elbil, så kan kunderne komme alle steder fra. Det er søstermodellerne Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, der står klarest frem. Der er prestige på en ny måde med de to.
Så det er belejligt og nøje iscenesat, at Stinger forsvinder, og en ny og helt anderledes GT kommer til. EV6 GT er den nye Stinger GT. Den korte fornøjelse med en buldrende V6-motor med turbo fra Kia er overstået, næsten før den begyndte. Det er i hvert fald sådan, det føles.
Er det et komplet nostalgitrip, at jeg vil savne Stinger? Jeg tror, mange derude vil nikke genkendende til, at lyden af en sekscylindret motor smyger sig ind i øregangene og trækker i trådene, der får smilet frem. Sekscylindrede motorer er mange ting, og dengang man kunne købe en Kia Magentis V6, var det mere gangkulturen end kræfterne og lyden, der var værd at købe bilen for.
I Stinger GT er der hverken sparet på kræfter eller lyd, og den 3,3 liter store V6 med turbo er en bister og rå type. Den tikker ikke blødt og rundt, men hørbart og med kant. Omdrejningsvillighed har den i sig, og 510 Nm som maksimalt drejningsmoment mellem 1.300 og 4.500 o/min er altså noget, der godt kan måle sig med selv stærke elbiler. Bare med en kæmpe portion drama oveni fra den charmerende motor og skiftene i automatgearkassen med 8 trin.
LÆS OGSÅ: Kia EV6 GT med 585 hk koster 599.900 kr.
Det er svært at bortforklare, at Stinger GT med 366 hk suger benzin som en nyudklækket student drikker alkohol. 10 km/l kræver en lidt kedelig speederfod, og det giver på den måde en smule mening, at Kia i sin tid debuterede Stinger med en 2,2-liters diesel og en 2-liters benzinmotor. Omvendt så heller ikke så underligt, at vi ikke har set noget til de to firecylindrede siden faceliftet.
At Stinger GT skal behandles pænt for at levere 10 km/l får mig til at gå i forsvarsposition. Elbiler, også nogle af dem uden ret mange hestekræfter, har ofte et højt forbrug, og mens jeg endnu ikke kender det reelle elforbrug i en EV6 GT, så er det utænkeligt, at den “drikker” el som en afholdsmand. Ydelse og accelleration er aldrig noget, der fås gratis.
Stingers overhalingspotentiale sidder uden på tøjet. Jeg ville flytte mig ind til højre på motorvejen, hvis jeg fik en Stinger i bakspejlet. Det er ikke en abnorm grill eller store spoilere, der får koreaneren frem i verden. Så aggressiv ser den ikke ud. Det er noget med magten, der ligger i størrelsen og dens strømlinede, lave karrosseri.
Hvis Stinger GT skal, kan den fortsætte op til hastigheder, hvor de stramme tyskere Audi S5 og BMW M440i bliver til små pletter i bakspejlet. Hvis man på mirakuløs vis finder en Autobahn-sektion, der er fri og forrygende, rammer Stinger GT først den usynlige mur ved 270 km/t. De tyske biler ville kunne mere end 250 km/t, hvis ikke de var begrænset, men det er jo ikke Kias problem. Stinger GT kan løbe fra dem.
Men jeg savner, at den store Kia kører mere som en Audi på motorvejen. Der skal ikke mere end 110 i timen til at finde ud af, at Stinger GT mangler vigtige brikker i grand tourer-puslespillet.
Desværre er den ude af sin komfortzone og opfører sig nervøst og som om, den mangler noget beroligende medicin. Styretøjet mangler stabilitet, og undervognen nægter bare at lade sig opsluge af underlaget, så det er hele tiden små ryk, små ujævne øjeblikke.
LÆS OGSÅ: Test: Fire amerikanske stater, 60 timer og 5.000 km i Kia Sorento
Den faste undervogn fungerer meget bedre på danske landeveje end på motorvejen. Stinger GT svinder lidt ind i størrelse i fine sving, og der er den sjovere end de fleste biler fra Audi, jeg har kørt i det seneste årti.
Firehjulstrækket tager aktivt del i processen, og der trykkes lidt til bagenden for at skubbe bilen dynamisk ud af svingene. Det er også her, styretøjet viser, at det kan mere end irritere på motorvejen.
Kia har også givet Stinger mere kant og charme med på indersiden, end man nogensinde har kunnet finde i en Audi S5 eller en BMW 4-serie. Der er ikke meget omkring førerpladsen, der kommer fra en Sportage eller en Ceed, og de store stykker ruskind med røde syninger på instrumentpanelet og dørsiderne er noget, jeg bare ikke kan lade være med at røre ved, igen og igen.
Stinger GT viser ikke 2017 i ret meget af interiøret. Digital instrumentering og trådløs Apple CarPlay er der ikke, men det meste af det nyeste har den. Sæderne har sidestøtte med luftpuder, som kan varieres, og jeg sidder så lavt som i en BMW 4-serie Coupé, hvis jeg vil. Stinger GT har meget mere plads end nogen 4-serie, for selv om platformen er lavet med baghjulstræk, og motoren derude foran fylder godt, kan fire voksne rejse i luksus og med rigtig god plads.
LÆS OGSÅ: Første tur/video: Kia EV6 GT – angrebet fra Namyang
Stinger GT har karakter og attitude, som ikke fås mange steder. Den har aldrig været perfekt, men den charmer sig ind og gør livet lidt sjovere. Også for alle de, som lægger mærke til den store, ukendte Kia.
I Danmark er der færre Stinger på vejene, end der er Bentley Bentayga. Under halvt så mange, kan det blive til, og det er samfulde 18 styk Stinger. Jeg tror på, det bliver den første Kia, der opnår status som et samlerobjekt. Sjælden og særlig er en god sammensætning.
SPECIFIKATIONER
Kia Stinger 3,3 T-GDI GT
Motor: V6, 3.342 cm3
Ydelse: 366 hk/510 Nm
0-100 km/t: 5,4 sekunder
Tophastighed: 270 km/t
Forbrug: 9,5 km/l
CO2-udledning: 238 gram/km
Mål (L/B/H): 483/187/140 cm
Køreklar vægt: 1.933 kilo
Trækvægt: 1.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 406-1.114 liter
Pris: Udgået
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Udgået
Beskatningsgrundlag, firmabil: Udgået
Brugte Kia Stinger til salg på Bilbasen
Se flere brugte Kia Stinger til salg på Bilbasen
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.