Kategorier
Kør-selv-ferie Test og anmeldelser

Test: Fire amerikanske stater, 60 timer og 5.000 km i Kia Sorento

Eventyret venter i de amerikanske stater Colorado, Texas, Arizona og New Mexico. Vi kører det Vilde Vesten tynd i Kia Sorento X-Line

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Ved siden af vores Kia Sorento ligger en GMC Sierra 2500 HD Denali. Den laver det, de færreste danskere ville kalde en overhaling. Flere minutter tager det den store sorte pickup at krænge sig venstre om på midtersporet på den tre spor brede freeway I-25, der skærer Denver over på midten.

En dansker havde presset med den tunge speederfod og ladet den dovne V8 på 6,6 liter arbejde under unødigt pres for at overhale. På amerikanske motorveje kan overhalinger mellem biler strække sig over 10 kilometer. Lastbilchaufførerne, til gengæld, får det ofte bare gjort.

LÆS OGSÅ: Første tur/video: Kia EV6 GT – angrebet fra Namyang

HD’et i Sierra-navnet står for Heavy Duty. Til det tunge arbejde. En sort pickup meget længere end en S-Klasse. 635 cm lang. Standard er den 202 cm høj, men den her lukker af for solen.

Hævet som et hus på pæle og med massive semi-terrændæk er den grå Sorento ikke mere end som en Up i Danmark overfor en Sorento. En mikro.

Stor i Danmark, lille i USA

Sorento er på amerikansk en SUV i mediumstørrelse, og jeg vil bare kalde den ret stor. Den er aggressiv nok i stylingen til at begå sig mellem kæmperne – i mange amerikanske stater er en pickup aldrig et spørgsmål om behov, men bare trangen til at eje noget stort med lad.

Colorado er en stat med både vild konservatisme og frie liberale. I begge lejre elsker de pickups. En pickup, også bare kaldet en truck, plejede at være et redskab til arbejdet og en simpel ting med vinylindtræk, håndrullede ruder og stålfælge. Pickups er den største indtjeningskilde for Ford  og General Motors, og de er luksusborge med kæmpe infotainmentsystemer, vilde trailerassistentsystemer og 22” alufælge.

LÆS OGSÅ: Første tur: Kia Niro er stadig en folkets elbil, men nu ser den også fed ud

Jeg mangler intet for at lave overhalinger, der er den mest stressede dansker værdig. Sorento’en på turen kommer i top-top-version og i den tidstypiske farve Wolf Gray. Farven har ingen indflydelse på accelleration, og det tror jeg heller ikke, X-Line-setuppet, som vi i Danmark kun kender lidt fra Picanto, har.

X-Line gør Sorento tough med 2,5 cm hævet undervogn og elektronisk spærredifferentiale til firehjulstrækket, men det er den nye 2,5-liters turbomotor, der er vigtigst.

Fire af staterne med åbne vidder

kke alle af de 50 amerikanske stater kommer med femsporede motorveje, som fortsætter 100 kilometer uden at slå det mindste knæk. Rhode Island er overstået, før man når at se den.

Men staterne på vores vej ned i midten af landet har den endeløshed. Colorado, Texas, Arizona og New Mexico er de åbne vidder, og i forhold til de californiske veje er der stort set ingen trafik.

Med en overnatning i Santa Rosa, New Mexico, æder vi os sydpå gennem Colorado, New Mexico – via den underjordiske nationalpark Carlsbad Caverns – og Texas til et hjørne af Texas, hvor der er helt stille. 1.500 kilometer i rustfarvede lædersæder, som er en velkommen kontrast i Sorento-kabinen.

LÆS OGSÅ: Duel: Få strømført SUV på to måder med Kia Sorento og Seat Tarraco

Overfor en ny Sportage eller EV6 har Sorento et lidt ældre setup oppe foran. Her flugter digital instrumentering og infotainment ikke i et fritstående panel, og der er afsat et stort areal til klimaanlægget. Når temperaturen i ørkenen på få timer skifter fra 10 til 40 grader, er det ikke så dumt, at man bare kan trykke et par grader ned i kabinen uden først at skulle ændre på, hvad panelet viser.

Ved de store indlandsklitter i nationalparken Great Sand Dunes må Sorento blive stående, mens vi kravler mode toppen

Mexico på den anden side

Terlingua, Texas, er i bunden af staten, gemt i hjørnet ved nationalparken Big Bend. Det store sving i staten følger Colorado River, og Terlingua er et par timer fra den nærmeste lidt større by. Der er en vej gennem “byen” med ru asfalt, men alt andet omkring er grus og småsten. Der er smukt på den meget stille ørkenmåde med Chisos-bjergene i baggrunden.

Big Bend er enorm, og som nationalpark har den grænser for, hvor man må køre. Men i Texas er grænserne mere udviskede, og i den grå Kia med firehjulstræk kommer vi tæt på den store flod. I hvert fald der, floden burde være. Mellem stejle klippesider er floden tørret ud, og man kan krydse over flodlejet og røre ved Mexico. Ingen grænseovergang, men en mur lavet af naturen sætter en grænse.

Højre side af bjergene, på den ene side af kløften, er USA – den anden side er Mexico

Sorentos 2,5-liters motor er en ny motor, og i SUV’en gør den tjeneste sammen med en 8-trins gearkasse, en automatisk med dobbeltkobling. Den er kun 20 hk mildere end 1,6’eren med dertil hørende elmotor i Sorento PHEV, den stærkeste i Danmark, men det er bare på papiret.

De cirka 285 hk minder mig om, at stor slagvolumen og turbo slår lille slagvolumen og en elmotor, der tapper af et batteri – et batteri som man konstant skal lade op. På 1.000 kilometer fra Terlingua til Tucson, Texas, bæres overhalinger hurtigt i mål af 422 Nm. 10-11 kilometer på en liter benzin er solidt for en amerikansk bil på langtur, men det er helt sikkert ikke noget, den trængte europæiske forbruger ville bryde sig om på den lange bane.

18 meter høje kaktusser og blændende sand

Sorento 2,5 X-Line gør de samme ting i USA, som en Sorento 1,6 PHEV gør i Danmark, der gør mange timer på vejen til en rejse i stedet for en tur fra A til B.

Kia laver sæder man er glad for over mange timer. Som er noget relativt nyt for det koreanske mærke. Sorento er stabil, ligger snorlige og styrer perfekt for en mellemstor SUV. Den er stor, men den føles kompakt og adræt som den meget mindre Sportage.

LÆS OGSÅ: Stortest: Kan Kia Sportage PHEV og Hyundai Tucson PHEV give favoritten Ford Kuga PHEV problemer?

Man glemmer det aldrig, når man rammer den del af Arizona, hvor saguaro-kaktussens område begynder. Først er der langt mellem kæmperne, men de vildeste steder er der kun få meter mellem dem. Op til 18 meter høje, nogle gange højere. De store ørkenplanter bruger 125 år på at nå fuld størrelse, og de kan stå i op til 200 år, før de falder.

Saguaroerne får Sorento til at virke klein, som den store GMC gjorde det i Denver. Men det gør meget af landskabet også. Arizona har sine røde bjerge og bagende sol, og som vi bevæger os gennem staten og nordøstover, ser vi forstenede træer, som levede for 211 millioner år siden i Petrified Forest og sand så hvidt og blødt i White Sands, at øjnene ikke kan vænne sig til det.

På 25 kilometers afstand begynder noget lyst at bygge sig op foran høje bjerge i Sangre de Cristo-bjergkæden. Mount Adams, 4.248 meter højt og de mange tinder på kæden konkurrerer med de voksende sandbjerge om at stjæle opmærksomhed. For foden af bjergene ligger Great Sand Dunes – de store indlandsklitter.

LÆS OGSÅ: Duel: Renault Megane Electric vs. Kia EV6 – fede og vidt forskellige

Nogle af klitterne er omkring 200 meter høje. Selv ekstra frihøjde og tricks i firehjulstrækket ville kun få den nogle meter ud i de bløde klitter, hvor den ville lande på maven. Turen op bliver til fods, og både motionen og udsigten er vild, så vi er ladet op til resten af turen gennem Colorado til Boulder og Denver.


SPECIFIKATIONER

Kia Sorento 2,5 X-Line SX Prestige AWD

Motor: R4, 2.497 cm3
Ydelse: 285 hk/422 Nm
0-100 km/t: Cirka 6 sekunder
Tophastighed: 210 km/t (elektron. begrænset)
Forbrug: 10,2 km/l
CO2: Ikke oplyst
Mål (L/B/H):
480/190/179 cm
Køreklar vægt:
1.779-1.869 kilo
Bagagerumsvolumen:
357-2.138 liter liter

Pris i USA:
312.000 kr. (Sorento fås fra 217.000 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse):

Beskatningsgrundlag, firmabil:


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.