Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Simon Hallenslev / d. 8. december 2020
Hvis jeg siger ”elbil fra Mercedes”, tænker du sikkert på den store, luksuriøse SUV Mercedes EQC. Men der findes endnu en elbil med stjerne på fronten. Den har en opgivet rækkevidde på 350 km og pakker hele din familie uanset, hvor stor den er.
Bilen, der er tale om, er den Vito-baserede Mercedes EQV. Så… Er det bare en varevogn med batteri? Både ja og nej. EQV er nemlig først og fremmest en Mercedes, hvilket betyder, at løsningerne er gennemtænkte og komforten er i top. Alligevel er der aspekter fra bilens ophav som varevogn, der skinner igennem, selvom den så inderligt vil være VIP.
Men hvem giver en elektrisk minibus mening for? Og holder den i praksis?
Motor: Elektrisk
Batteristørrelse: 90 kWh
Ydelse: 204 hk / 362 Nm
0-100 km/t: 12,1 sek.
Tophastighed: 160 km/t
Rækkevidde på el: 350 km
Startpris: 649.900 kr.
Mercedes EQV fås med enten seks, syv eller otte sæder, og kan enten bestilles i en lang udgave (5,14 meter) eller en ekstra lang udgave (5,37 meter). Sagt med andre ord får man oceaner af plads. Selv med alle otte sæder monteret, er der plads til en mindre tenniskamp i det 1.410 liter store bagagerum i den ekstra lange udgave.
Chauffør og samtlige syv passagerer kommer til at finde sig rigtig godt til rette i de store læderstole. Igen, med alle otte sæder monteret, er der fortsat fint med benplads og al mulighed for, at man som passager kommer til at sidde godt.
LÆS OGSÅ | Test: Vi udsætter den længe ventede VW ID.3 for danske veje
Som passager får man i EQV en form for VIP-følelse. Der er generelt kredset for kabinen bagtil, hvor du kan hoppe ind af de store, elektriske skydedøre og gemme dig for paparazzi bag tonede ruder. Chaufføren kan trykke knapper fra sin plads, som åbner og lukker bagdørene lydløst. Du skal ikke røre en finger, men blot springe ud på den røde løber.
Denne VIP-følelse gør, sammen med prisskiltet på 650.000 kr, at Mercedes EQV endnu står uden reelle konkurrenter. Nissan har deres elektriske minibus e-NV200, men den emmer mere af Flextrafik end af rød løber. EQV er med andre ord dit eneste valg, hvis du vil køre elektrisk og lækkert i en minibus.
Oppe i chaufførsædet er der elementer fra EQV’s ophav som varevogn, som skinner igennem. Selve instrumentbordet er det samme, som man finder i en Mercedes V-Klasse, og det føles ganske enkelt ikke særligt VIP. Plastikken er hård, lavet til at modstå støv og beskidte håndværkerfingre. Det knirker, hvis man trykker på det, og skratter når man kratter.
Kørepositionen er naturligvis også ret varevognsagtig, men det synes jeg omvendt er positivt. Man kommer højt på strå og har et godt overblik uden at være skyldig i at købe en crossover eller SUV. Udsynet er godt både gennem den store forrude og de store varevognssidespejle, mens man sidder grundlæggende godt i chaufførstolen.
LÆS OGSÅ | Test: VW Multivan er en kasseformet drøm på hjul
Infotainmentskærmen virker måske også lidt varevognsagtig og fremstår som en eftermonteret klods i instrumentbordet. Det trækker særligt ned, hvis man med egne øjne har set, hvad Mercedes kan præstere på den front. Den lækre og aflange infotainmentskærm, Mercedes smider i nye modeller, giver et helt andet og mere eksklusivt helhedsindtryk.
Positivt er det, at systemet der gemmer sig bag skærmen i EQV, er Mercedes’ flotte og brugervenlige MBUX-system. Navigering i undermenuerne er nemt og bekvemt, ligesom selve opløsningen på skærmen også er tiptop. Jeg har en kæphest, når det kommer til premiummærkerne, og bliver altid irriteret, når Apple CarPlay eller Android Auto ikke er trådløst. Kom nu.
EQV er en TUNG bil. Den er oppe og kysse 2,7 tons, hvilket betyder, at hvis man både har svigermor og et par fyldte sportstasker med, kan 3 tons rammes uden udfordringer. Vægten kan mærkes: Lidt i styretøjet men særligt under nedbremsning, hvor man fornemmer, at det basalt set er en lille lastvogn, der skal stoppes.
Jeg kunne godt have tænkt mig lidt mere raffinement fra undervognen. Med sin vægt, længde og bredde forventede jeg et velplantet elektrisk tog på motorvejen. I stedet bliver jeg mødt af en undervogn, der føles på tæerne og smådansende, uden at falde ordentligt til ro mellem ujævnhederne. For lige under 15.000 kr. kan man tilkøbe luftundervogn, hvilket med stor sandsynlighed vil eliminere dén følelse.
LÆS OGSÅ | Duel: Audi A6 og BMW 5-Serie som plug-in følger med strømmen
Uanset om du kører på motorvejen eller i en travl storby, bider man dog hurtigt mærke i, hvor godt støjdæmpet EQV er inde i kabinen. Og det er faktisk ikke så sært. Mercedes har nemlig etableret en intern afdeling kaldet NVH (Noise Vibration Harshness), der specifikt arbejder på at nedbringe irriterende lyde.
Det er klart, at med en stor og næsten lodret forrude samt store varevognssidespejle, at vinden godt kan give lidt lyd af sig. Men det er grundlæggende begrænset og der er dejligt tyst bag rattet. Lyden ræsonnerer lidt anderledes i den massive kabine, hvor bump og vejhuller giver en dyb rumlen frem for den skralderat, man ellers kan opleve i en personbil.
Mercedes EQV er monteret med en grandios batteripakke på 100 kWh, hvoraf 90 kWh er tilgængelige for elmotoren, der yder 204 hk. Accelerationen fra 0 til 100 km/t klares på 12,1 sekunder. Det er ikke kvikt, men fordi alle kræfterne er tilgængelige fra 0 km/t, og fordi den er et stort skrummel, føles det ikke langsomt.
Rækkevidden er opgivet til 350 km efter WLTP-standard. I virkelighedens verden på kolde novemberdage, som jeg testede den i, er vi mere i omegnen af 310-320 km – men det synes jeg faktisk er acceptabelt. Det er en stor bil og 300 km vil dække de flestes behov.
Hvis du har lavet børn til op over begge ører og tilmed insisterer på at køre elektrisk, er Mercedes EQV et godt bud. Det er også det eneste bud, som det ser ud nu, hvis du ikke vil køre Nissan Flextrafik. I hvert fald giver du dine børn mest muligt plads såvel som elektrisk luksusfølelse med EQV.
MEN… Startprisen er 649.900 kr. og hvad får man ellers af bil til den slags penge? Lige nu fås en håndfuld brugte Tesla Model X i dét prisleje på Bilbasen, og selvom den ’kun’ huser syv og ikke otte personer, er det ret meget mere bil og ret meget mindre varevogn til de penge.
LÆS OGSÅ | Første danske test af Audi e-tron GT
I realiteten tror jeg slet ikke, at Mercedes EQV skal gøre sig store forhåbninger som familieflytter. Den skal holde sig til det VIP-segment, som den brillerer så glimrende i. Som lufthavns- og hotelshuttle, der lydløst og CO2-neutralt kan fragte dig til og fra lufthavnen.
For det første giver det god mening, at starte sin ferie af med en lille klimakompensation med elektrisk transport til hotellet, efter man har fløjet i Boeing 747. For det andet er det genialt, fordi chaufførerne kan holde pænt og lade i enten lufthavnen eller ved hotellet, og på den måde konstant være klar til den næste kunde. Som elektrisk VIP-bus holder Mercedes-Benz EQV hele vejen!
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.