Video: Sådan lader du elbilen billigst på farten
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Det er næsten som et fatamorgana: en helt ny minibil, hvor man hælder benzin i tanken og ikke el i et batteriet. Kan det virkelig passe? Vi har mistet Ford Fiesta, Kia Rio og Nissan Micra, og snart er det også slut med Mazda 2 i udgaven, der ikke er en Toyota Yaris Hybrid med små strejf af Mazda.
Apropos små hybridbiler, så er den nye model i klassen en hybrid, og dens opgave er uden tvivl at gøre tilværelsen hårdere for Toyota-sælgerne. MG Motors, som jeg herfra bare kalder MG, sælger MG3 Hybrid+ som et lidt større og meget stærkere alternativ til Yaris Hybrid.
LÆS OGSÅ | MG3 Hybrid+ fås fra 214.999 kr.
MG3 Hybrid+ starter på 214.999 kr., og det giver den en mere attraktiv pris end Yaris Hybrid, der starter på 233.990 kr. Men om den nye MG har andet end en lavere pris at konkurrere med skal Bilbasens test vise.
Som et helt nyt alternativ til så stærk en modstander Yaris Hybrid skal der være en gulerod for køberne. Der skal være noget nyt i MG3 Hybrid+, noget der giver mere værdi end hos Toyota. Det er ikke designet, for det er ret anonymt og spiseligt, så måske det er pladsforholdene?
Den lille MG er 17 centimeter længere end den alt andet end rummelige Yaris Hybrid, der kun egner sig til to voksne. Men rummelig, det er den ikke. Sammenlignet med den lige så lange Skoda Fabia er pladsforholdene på bagsæde og i bagagerum ikke gode nok.
Nej, det er i motorrummet, den kinesiske producent vil vise muskler: “Se, hos os får du rigtig mange hestekræfter OG en god økonomi.” Hybridsystemet minder på overfladen om Toyotas, men i stedet for maksimalt 130 hestekræfter i Yaris Hybrid, har MG3 Hybrid+ hele 194 hestekræfter.
MG bruger en firecylindret benzinmotor med lav ydelse og en meget stærkere elektrisk motor end Toyota. Fordi den er så stærk, og benzinmotoren ofte kan hvile sig, har automatgearkassen kun tre trin. I det mindste er det ikke en trinløs CVT som i den japanske bil.
Jeg mærker sjældent skift i automatgearkassen, for elmotoren, der ikke bruger skift, har 136 hestekræfter. I Yaris Hybrid er der, alt efter variant, bare 59 eller 62 hestekræfter, hvorfor benzinmotoren meget ofte er nødt til at tage over. Bare halvhjertet accelleration i Yaris Hybrid, og elektrificeringen er for svag.
MG3 Hybrid+ føles ikke af 194 hestekræfter. 150, måske. Men i hvert fald langt flere kræfter end i konkurrenten – og med mindre støj under acceleration. Batteriet er større end i Yaris Hybrid, så der kan køres længere tid på strøm og med hårdere acceleration.
Forbruget kan dog ikke følge japanerens. En liter rækker ikke så langt, men man skal huske på, hvor meget kraftigere MG3 Hybrid+ er. I en kold og blæsende uge med meget landevej og en god sjat motorvej siger bilen selv, at gennemsnittet over omkring 130 kilometers kørsel er 17,8 km/l. I varmere vejr oplevede jeg under test af Yaris Hybrid et snit på omkring 20 km/l.
Det er nok så vigtigt at fortælle, hvor smidigt hybridsystemet i MG-modellen virker. At det lader sig gøre i en til 214.999 kr. er ikke så lidt imponerende.
Men selv en kinesisk producent kan ikke spinde guld af det rene ingenting. Der er ting ved MG3 Hybrid+ som i den grad gør, at den virker til at være bygget til en lav pris. Det er ting i kabinen og omkring førerpladsen, der er præget af billige løsninger.
Jeg tester den absolut bedst udstyrede, fineste MG3 Hybrid+, der noget overdrevent hedder Luxury (det er nemmere at forholde sig til, at basisbilen hedder Standard og midterste model hedder Comfort). Den koster 239.999 kr. plus 8.700 kr. for den røde lakering (Diamond Red), men jeg sidder med et rat, der ikke kan justeres i længden og et midterarmlæn ved forsæderne, som sidder så langt tilbage, at forreste kant gnaver i min albue.
Det gør mig hurtigt lidt syrlig, for jeg kan ikke komme til at sidde godt. Sæderne foran inviterer til en times kørsel, før deres blødhed bliver for meget. Hvis bare der lige var tænkt over ratjustering, armlæn og sæder – og det virker bare ikke sådan – så kunne man slappe af og nyde den komfortorienterede affjedring, som et er klart plus i MG3 Hybrid+.
Yaris Hybrid er mere komfortabel fra førerpladsen, fordi der er bedre mulighed for at komme til at sidde godt. Og bedre sæder. Og mere udstyr i den billigste version til 233.990 kr., end der er i MG3 Hybrid+ Standard – og på nogle områder også mere end i Comfort-udgaven til 229.990 kr.
Sædevarme, bagrudevisker (øh, okay), læderrat, varme i rattet, alufælge, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, regnsensor mangler i billigste MG3 Hybrid+ (det meste af det også i Comfort), men er med i Yaris Hybrid helt fra bunden.
Plastmaterialerne i den lille MG er stenhårde og kedelige, og der er slet ikke et indtryk, at, at det hele vil holde længe og i mange år. Selv infotainmentsystemet er samlet set en billig løsning med gnidret grafik, og det er trættende at skulle finde langt ind i menuerne for at aktivere sædevarmen.
MG3 Hybrid+ kan meget vel være den bedste bil fra MG lige nu, og det er rigtig smart at introducere en nye minibil med benzin, mens andre afliver deres. Men den giver mig indtrykket af lige ved og næsten; der er ting, som MG skal have tilbage på tegnebrættet.
MG3 Hybrid+ er en af de eneste nye minibiler med forbrændingsmotor præsenteret i 2024. Det giver MG Motors en særlig position, men priserne er højere end de burde være – for virkelig at give Toyota Yaris Hybrid konkurrence skulle den kinesiske hybrid-mini starte under 200.000 kr.
Det man får i MG3 Hybrid+ er langt flere hestekræfter end i Yaris Hybrid, en mere smidig hybriddrivlinje og en anelse mere plads. Man får også en affjedring, der er komfortabel og helt tilfredsstillende.
Benzinforbruget er lidt højere end i Yaris Hybrid, men man skal huske, at man har mange kræfter at gøre godt med. Og man skal huske at køre en god lang tur, før man skriver under – førerpladsen, der er til den triste side, kommer med et rat uden justering ind og ud, et armlæn som kan være umuligt at bruge og sæder, som efter en time eller to ikke er optimale.
MG3 Hybrid+ Luxury
Motor: R4, 1.499 cm3 + el
Ydelse: 194 hk/Nm ikke oplyst
0-100 km/t: 8 sekunder
Tophastighed: 170 km/t
Forbrug: 22,7 km/l
CO2-udledning: 100 gram/km
Mål (L/B/H): 411/180/150 cm
Køreklar vægt: 1.383 kilo
Trækvægt: 500 kilo
Bagagerumsvolumen: 214-983 liter
Pris: 239.999 kr. (MG3 Hybrid+ fås fra 214.999 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 19.995/3.195 kr. (MG3 Hybrid+ fås fra 19.995/2.995 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
* Priser på 36 måneders leasingkontrakt og 15.000 kilometer om året. Fås også med 10.000 kilometer om året til lavere pris.
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
I et evigt prisfokuseret marked tager Cupra konsekvensen og lancerer en ny basisvariant af Tavascan – og sænker priserne generelt. Den spansk fætter til VW ID.5 kan nu fås fra 299.990 kr.
MG skruer prisen på ZS EV ned med 100.000 kr. og gør den dermed til den billigste elbil i kongeriget.
Semler Gruppen, den danske importør af Audi, Skoda og VW, annoncerer et nyt garantitiltag, der giver i alt 5 år eller op til 150.000 km på mærkernes elbiler.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.