februar 18, 2024

Test: Opdatering sender Volvo C40 Twin Engine ud af kampen

Med baghjulstræk, et større batteri og en mere effektive elmotor har Volvo gjort underværker for deres Volvo C40 Single Motor – men Volvo C40 Twin Engine er kørt helt ud af kampen.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

I sommeren 2023 kom Volvo med en overraskende stor teknisk opdatering af de elektriske C40 og XC40. Den aldrende konstruktion fik meget mere end lidt nyt trim, som man ellers spises af med hos andre bilmærker.

Batteriet voksede, mens produktionen af elmotorer blev rykket hjem til Skövde med højere effektivitet til følge. Det var i den forbindelse Single Motor-varianterne, der løb med overskrifterne. Ydelsen steg, rækkevidden rundede 579 km og så fik de baghjulstræk for første gang i 25 år i Volvo-regi.

Tilbage står Volvo C40 Twin Engine med uændret ydelse fra sine to elmotorer, der både gør den dyrere og mere strømsulten end Single Motor. Er der stadig plads til den?

Samme kræfter, længere rækkevidde

Det skal ikke lyde som om, at Volvo C40 Twin Engine helt er blevet overset i den store opdatering. Twin Engine-varianten har også fået det 82 kWh store batteri (brutto), og selvom ydelsen ikke er vokset, er elmotoren på bagakslen også den nye sag fra Skövde.

Det betyder, at Volvo C40 Twin Engine nu maser 548 km ud af batteriet mod mere beskedne 437 km, som den præsterede før opdateringen. En ikke uvæsentlig stigning på 25 procent, der er hjælpes på vej af et forbrug, der også er faldet fra 23,8 kWh/km til 17,4 kWh/km.

Kræfterne er uændrede, hvorfor Volvo C40 Twin Engine (tidligere kaldt P8) stadig pakker 408 hk og stryger unødvendigt hurtigt til 100 km/t på 4,7 sekunder.

Hvorfor unødvendigt?

Simpelthen fordi de mange kræfter ikke passer til Volvo C40. De er reelt kun brugbare i en lige linje, da C40 er udstyret med en undervogn, som en Volvo bør have. En undervogn, der er komfortabel i dagligdagen, men som også krænger for et godt ord, når man kaster bilen lidt rundt. 

Kombineret med et styretøj, der er præcist men uden ordentlig feedback fra forhjulene, forbliver de mange kræfter mest af alt et partytrick. Et partytrick, der i sig selv har tabt en del af overraskelsesmomentet, siden XC40 blev lanceret som kvik elbil i 2020. 

Enhver bilproducent kan i dag lægge kobbertråden dobbelt og lave flere kræfter, så bilen springer frem som en trold af en æske. Det kilder i maven de første fire gange og mister dernæst party-delen af tricket.

Med sine nye 252 hk har den mindre bemidlede Volvo C40 Single Motor alt det, man skal bruge, med en acceleration fra 0 til 100 km/t på 7,4 sekunder.

Hvor Twin Engine-varianten før var en måde at slippe for hjulspin og momentstyring i den enkeltmotoriserede forhjulstrækker, har opdateringen også fjernet dét salgsparameter. Volvo C40 Single Motor laver nu præcist lige så lidt hjulspin, som Twin Engine gør, takket være motorens nye placering og et kradsbørstigt ESP-system.

Kendte kvaliteter

Det er når man kører som gennemsnittet, hvor kræfterne har mindre relevans, at Volvo C40 Twin Engine viser sine kvaliteter – som i øvrigt står ganske uændret fra opdateringen. Brønddæksler og skarpe ujævnheder er ikke livretter, men derudover giver undervognen god komfort på landevejen uden at blive svampet som en Mercedes EQA.

Styretøjet er, som nævnt, ikke guds gave til den fintfølende racerkører, og det mærkes også på motorvejen. Her mangler et gran retningsstabilitet, som man kan redde lidt af ved at sætte styretøjet i den strammeste indstilling, der dog er for stram til bykørsel.

På retningsstabilitet er VAG-konkurrenterne Enyaq, ID.4/ID.5 og Q4 e-tron bare skarpere.

Volvo C40 Twin Engine er dog helt med, når det kommer til støjisolering. Trods et par ordentlige madkasser til sidespejle er der tyst i den minimalistiske Volvo-kabine.

Alt i kabinen er, som det plejer – på godt og ondt. Sæderne er bundsolide på Volvo-måden og materialevalget er bæredygtigt, alternativt og stadigvæk eksklusivt. Her er kolde aluminiumsdetaljer, en gearvælger i glas og en skraldespand i midterkonsollen. En god balance mellem eksklusiv og praktisk velovervejet.

Desværre er infotainmentskærmen på 9,3” den samme torn i øjet, som den har været efterhånden længe. Skærmen er for lille, mens Google-systemet, der engang var nytænkende, nu er noget bedaget. Der er stadig alle de brugbare apps, du kender fra din smartphone, men ikonerne er for små til at betjene problemfrit under kørsel. Også justeringen af klimaanlægget bliver noget bøvl.

Søg mod Single Motor

Opdateringen af XC40 og C40 var en positiv overraskelse, som dog viser sig at have en lidt kedelig bivirkning. Med træk på bagakslen, flere kræfter og lang rækkevidde har Volvo gjort Single Motor-varianterne så meget mere attraktive, at Twin Engine ikke længere giver mening. 

Volvo C40 Twin Engine starter i 476.384 kr. og det er mange penge. Ikke kun i sammenligning med Single Motor, der starter 47.993 kr. billigere med en startpris på 428.391 kr., men også med konkurrenterne.

Til 392.990 kr. får man Danmarks bedst sælgende bil i øjeblikket, Tesla Model Y. Det er endda i en Long Range Dual Motor-variant med tilsvarende acceleration og rækkevidde men med betydeligt bedre plads i såvel kabine som bagagerum. 

Man får også 360 graders kamera, varme i rat og bagsæder, stort lydanlæg og en 15” infotainmentskærm, der teknisk er Volvo overlegen. Vil man have den slags lir fra Volvo, skal man rykke fra Plus til Ultimate, hvor prisen bliver 509.924 kr. (og skærmen forbliver lille).

Der er også Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.4/ID.5 og Skoda Enyaq. De er alle nede på kræfter, sammenlignet med Volvo C40 Twin Engine, men det har vi jo slået fast er ligegyldigt. Til gengæld kan de være med på prisen.

Så humlen af historien er, at man sagtens kan nøjes. Man skal søge mod Volvo C40 Single Motor, hvor man får de kendte svenske kvaliteter, rigeligt med kræfter og en lang rækkevidde. Alt sammen til en startpris, der er både er mere spiselig og konkurrencedygtig.


Volvo C40 Recharge Twin Engine 

Motor: Elmotorer (for og bag)
Ydelse: 408 hk / 670 Nm
0-100 km/t: 4,7 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Batterikapacitet: 82 kWh
Rækkevidde: 548 kilometer
Forbrug: 17,4 kWh/100 kilometer
Ladekapacitet: 175 kW
Mål (L/B/H): 440/187/159 cm
Køreklar vægt: 2.185 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 404 liter (+ 31 liter foran)

Startpris: 476.321 kr. (C40 fås fra 428.391 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 19.995/5.895 kr. (C40 fås fra 19.995/4.995 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Under opdatering

Del artikel:

Find brugte Volvo C40 til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS