Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Simon Hallenslev / d. 28. april 2020
Da Anders Berner for ganske nyligt lavede videotest på Peugeot 2008, var det med begejstring i stemmen. Og hvorfor så teste igen, spørger du nok. Jo, Berner havde fat i créme-de-la-créme versionen GT-line, der er spækket med udstyr, men som også koster derefter: Over 300.000 kr.
Nu har vi fat i husmandsversionen Allure, som er lidt mindre gavmildt udstyret men samtidig med en startpris, der ligger 50.000 kr. under GT-line. Men som overskriften afslører, gør det ikke noget, at du er lidt fedtet, når du bestiller din 2008.
Motor: 3-cylindret turbobenzin
Ydelse: 130 hk / 230 Nm
0-100 km/t: 9,7 sek.
Tophastighed: 196 km/t
Forbrug: 17,2 km/l
Startpris: 249.990 kr.
I 2008 fås kun nøglefri start – ingen nøglefri adgang. Det vil sige, at du skal have nøglen op af lommen for at låse bilen op. Når du derefter sætter dig ind, er der ingen holder til nøglen, og du skal nu bakse med at få nøglen i lommen, mens du sidder ned. Så foretrækker jeg alligevel bare en almindelig nøgle.
LÆS OGSÅ | Nissan Juke og Renault Captur er vidt forskellige søskende
Vejbaneassistenten er alt for emsig. Kommer du bare tæt på spærrelinjen, blinker det i instrumentbordet og rusker i rattet. Sidstnævnte er ikke sjovt, når du placerer dig langt til højre i vejbanen på en landevej for at gøre plads til en bred lastbil eller bus.
Og så mangler der knapper på instrumentbordet – som er en generel ting for de nye Peugeot’er. Helt basale funktioner, som eksempelvis kontrol af klimaanlæg, kan kun tilgås ved hjælp af tryk på infotainmentskærmen, og det er bare mere besværligt end at dreje på en knap. Derudover er det farligere end en knap, fordi du er nødt til at fjerne øjnene fra vejen for at se, hvad du rammer på skærmen.
Styretøjet i 2008 er fartafhængig, og det er jeg ret begejstret for. I byen ved lave hastigheder går det legende let. Bilen føles smidig og agil, og kan desuden vende på en 2-krone.
Rammer du motorvejen, er det en helt anden snak. Her er 2008 tung i styringen. Det gør, at bilen føles mere solidt plantet, og du kan med helt små korrektioner på rattet placere bilen lige der, hvor du vil have den. Det gør 2008 til en fremragende kompagnon på lange ture, hjulpet godt på vej af en blød og velafbalanceret undervogn.
Testbilen er udstyret med en 3-cylindret, 1,2-liters benzinmotor, der yder 130 hk. I lydbilledet er den lidt rå og uraffineret. Her er blandt andre Fords og Renaults 3-cylindrede motorer noget mere smooth i øregangen.
LÆS OGSÅ | Test: Toyota C-HR Hybrid liver op med ny motor
Til gengæld trækker den! 130 hk til 1.328 kg lyder ikke af meget, men det er mere end rigeligt, og 2008 klarer accelerationen fra 0 til 100 km/t på 9,7 sekunder med manuelt gear.
Den manuelle gearkasse er udmærket. Her er lidt lang vandring, hvilket er en klassisk Peugeot-ting, men selve skiftene er lette og ugeneret. Du får ingen mekanisk følelse, når du skifter – men det er nok i virkeligheden også et fåtal, der bekymrer sig om dét.
Med 2008 Allure får du meget bil for pengene, og der er intet, der får dig til at sidde med følelsen af, at du har købt en skrabet version, hvis du sammenligner med GT-line.
Der er mere at spare endnu med indstigningsversionen Active, som starter fra 209.990 kr. – men det er alligevel at strække den. For her må du nøjes med 30 hk mindre, 16-tommer stålfælge i stedet for 17-tommer aluminium, undvære klimaanlæg og du får heller ikke Peugeots fede I-Cockpit instrumentering i 3D. Så begynder det at føles lidt skrabet.
LÆS OGSÅ | Test: Ford Puma får os til at glemme alt om EcoSport
Anbefalingen herfra er derfor klar: Allure-versionen er det bedste køb, hvis du skal have en Peugeot 2008. Her får du en veldrejet, letkørt og komfortabel kompagnon til både små- og langture. Du får en flot og moderne kabine med en høj kvalitetsfølelse.
En kvalitetsfølelse, der sætter en tysk konkurrent som VW T-Roc til vægs. Storkonkurrenten må derfor nok være den nye Ford Puma, der også får meget ros med på vejen, men som, i min optik, er væsentligt kedeligere at se på særligt i kabinen. Peugeot 2008 Allure er med andre ord et rigtig godt valg selv i en B-SUV-klasse med mange, skarpe konkurrenter.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.