Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Test: Prisen ødelægger turen i Audi A3 Sportback

En af de bedste hatchbacks, du kan få. Men som for mange andre biler i Golf-klassen er prisen for Audi A3 Sportback som plug-in hybrid blevet meget høj

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Hvis en bil lugter bare det mindste af SUV eller crossover, så kan den sælges. Det er ikke usandsynligt, at den hatchback der står ved siden af SUV’en eller crossoveren hos forhandleren er en bedre bil, men mange kunder ænser slet ikke den klassiske, kompakte hatchback.

I Audi-familien er A3 Sportback den klassiske og kompakte model. Et fast og solidt element i ligningen siden 1996. Men selv om den er nyere, mere rummelig og mere elegant end Q2, Audis mindste crossover, er det Q2, kunderne vælger. – Også selv om de koster stort set det samme i basisudgaverne.

LÆS OGSÅ | Video: Jacks vilde biler – Audi TT RS stikker HELT af

For hver ny A3 Sportback indregistreret i de første 8 måneder af 2022, indregistrerede Audi-forhandlerne syv Q2’ere. A3 Sportback fås som plug-in hybrid – det gør Q2 ikke. Alligevel har A3 Sportback ikke en chance mod den 7 cm højere Q2.

Prisen er kravlet op

A3 Sportback er endt med at være en af de mindst populære biler i sin klasse her i Danmark. Mercedes-Benz sælger syv gange så mange A-Klasse, BMW tre gange så mange 1-serie – og Kia 14 gange så mange Ceed.

Jeg er helt overbevist om, at problemet ikke er bilen. Det er kannibalisme og priser. Mercedes-Benz og BMW har ikke en lille crossover, der går som indgang til mærket. Ingen bilmodel á la Q2. Q2 er tidens type, og det går ud over A3 Sportback.

LÆS OGSÅ | Test: Designet er den store styrke for Audi A7 Sportback 55 TFSI E

Plug-in hybrider – og det overrasker mig, så jeg må tjekke to gange – i Golf-klassen er slet ikke populære. Hos Kia fylder Ceed SW PHEV lidt over en tredjedel af salget, men ikke når man ser på Mercedes-Benz A-Klasse, VW Golf – eller Audi A3 Sportback. De er simpelthen blevet så dyre, at danskerne dropper dem.

Der er også håndgribelige leveringsproblemer for mange plug-in hybrider, og jeg vil ikke afvise, at det også har noget at sige.

På landevejen er A3 Sportback i sit es. Den er komfortabel, præcis og hurtig – uden at være overgearet

Lav merpris, men A3 45 TFSI E ender på 450.000 kr.

Mercedes-Benz A 250 E koster 440.000 kr., og den engang så eftersøgte VW Golf GTE koster 415.000 kr. Audi A3 Sportback som 40 TFSI E med 204 hk startede på 350.000 kr., da den for cirka to år siden kom til Danmark. Nu er prisen banket op: 410.000 kr.

Det giver et andet problem. Mere intern konkurrence. Den rummelige, praktiske crossover Q3 45 TFSI E med 245 hk er nemlig 11.000 kr. billigere end A3 Sportback 45 TFSI E med samme 245 hk i hybridsystemet.

LÆS OGSÅ | Duel: Kampen er tæt mellem Audi Q4 e-tron og Volvo XC40 Recharge

A3 i 45 TFSI E-form med 245 hk, skal det siges, har S Line-udstyr som standard, så den står skarpt med sorte detaljer og 18” hjul. Men S Line er og bliver primært (lækker) pynt.

Så Q3’eren er ikke bare en større bil og en crossover, men også mindst lige så veludstyret i sin basisudgave, som A3 er det som S Line. Så det er ikke mange chancer, der bliver givet til den klassiske hatchback.

En nede-på-jorden-type

A3 Sportback tilbyder hverken høj indstigning eller at du kan kigge hen over bilerne på vejen foran dig. Til det er du efterhånden nødt til at købe en Land Rover Defender, Peugeot Traveller – eller den nye VW ID. Buzz.

LÆS OGSÅ | Test: Audi A6 Avant er også som plug-in hybrid en cruiser

Men A3 tilbyder et interessant interiør med Lamborghini-look, høj funktionalitet (rigtige knapper til klimaanlæg og sædevarme!) og helt fine pladsforhold. Der er altid fokus på materialerne i en Audi, og på nogle punkter var de “federe” og visuelt mere tiltalende i den gamle A3 Sportback, men den kompakte Audi fortjener ikke på nogen måde tæsk for den oplevede kvalitet.

Jeg kører så mange SUV’er og crossovers, for ikke at glemme elbiler. Selv i en Mercedes EQS sidder man højt, fordi man sidder på en tyk plade af batterier. Et par minutter i førersædet på A3 Sportback, og jeg føler mig hjemme og forbundet med bilen. Tæt på vejen, perfekt kørestilling.

For 0 kr. kan man vælge sin A3 Sportback uden modelbetegnelse – så kan ingen se, om du har taget den billigste 30 TFSI til lige over 300.000 kr.

Den kører i fuld balance

A3 Sportback som plug-in hybrid vejer hundredevis af kilo mere end standardbilen med 1-liters motor, manuel gearkasse og 110 hk. Kiloene justerer balancen i retning af højere komfort – uden reelt at komme med en straf i form af problemer i svingene.

Den 245 hk stærke plug-in hybrid med sine 18” hjul, som er en tomme større end på basisudgaven af plug-in hybriden med 204 hk, er på enhver tænkelig måde velkørende. Lækker affjedring, roligt og hurtigt nok styretøj, fin balance i svingene.

LÆS OGSÅ | Test: Audi SQ5 Sportback er (unødvendig) stil og en berusende dieselmotor

Det eneste jeg bliver opmærksom på, som jeg mangler fra større Audi-modeller som A4 og A6, er bedre støjdæmpning. Vindstøj fylder overraskende meget på motorvejen.

At Audi er finere end VW kommer direkte til udtryk i interiøret. Hvor Golf har touch-paneler og andet skidt i samme genre, har A3 Sportback rigtige knapper i rattet, til lygterne og til klimaanlæg og sædevarme

Hurtig – også på strøm

Med betegnelsen 45 i stedet for 40 i navnet, er A3 Sportback som plug-in hybrid 41 hk stærkere, men der er også 50 Nm ekstra i systemet. I den samlede systemydelse er det et sted i samspillet mellem 1,4-liters benzinmotoren med 150 hk og elmotoren med 109 hk, den ekstra ydelse skal findes. Det er software, der afgør, at der er ekstra kræfter.

95 procent af tiden vil 204 hk være nok. Og mere til. Men med S Line-udstyr inkluderet er prisforskellen 20.000 kr., så det er småpenge lige præcis i denne sammenligning. 45-versionen er hurtigere, så du får noget ekstra for det ekstra, du giver ud.

LÆS OGSÅ | Audi tryller en smuk elektrisk stationcar frem

En opladning giver 50-60 kilometers elektrisk kørsel, og på landevej med 80-90 km/t er 50 kilometer helt realistisk. Elmotoren har god styrke og er virkelig smidig, så selv frisk acceleration får ikke benzinmotoren til at starte.

Der er enkelte ryk i systemet, når benzinmotoren kommer online, men i forhold til at benzinmotoren er en af de bedste i sin størrelsesklasse – harmonisk, kultiveret – fungerer systemet bedre end det gør i Kia Sportage PHEV.

LÆS OGSÅ | Test: Strømført Jeep Wrangler 4xe er svær at forsvare

A3 Sportback 45 TFSI E er en dyr model, men det gælder stort set hele klassen rundt. Men den er også lækker, komfortabel, hurtig og god til det meste, så hvis det nu skulle være noget andet end en crossover, så tag et kig på den.


SPECIFIKATIONER

Audi A3 Sportback 1,4 45 TFSI E S Line 

Motor: R4, 1.395 cm3 + elmotor
Ydelse: 245 hk/400 Nm
0-100 km/t: 6,8 sekunder
Tophastighed: 232 km/t
Forbrug: 76,9 km/l
Batterikapacitet: 10,4 kWh (brutto 13 kWh)
Elektrisk rækkevidde: 59 kilometer
Mål (L/B/H): 434/182/143 cm
Køreklar vægt: 1.655 kilo
Bagagerumsvolumen: 280-1.100 liter

Pris: 449.990 kr. (Audi A3 Sportback fås fra 316.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: 433.999 kr. (A3 Sportback fås fra 333.995 kr.)


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.