Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Det var ikke meget spalteplads, der blev overladt til den hurtige, dyre og topudstyrede BMW i5 M60, da jeg kørte den til verdenspremieren i september. Faktisk var jeg lidt grov og kaldte den for en fodnote til den store nyhed, som den mere folkelige i5 eDrive40 var og er.
Siden har i5 taget titlen som Årets Bil 2024 og markerede en historisk sejr for BMW, der aldrig før har løbet med den i kåringens 54-årige historie. Derfor fortjener BMW i5 al den spalteplads, den kan få. Selv den topudstyrede variant, som er lidt dum. BMW i5 M60 er nemlig stadig dejlig.
Hovedsageligt fordi den er dyr. Indgangsvarianten BMW i5 eDrive40 Sportline starter i 583.000 kr. med udstyr og kvaliteter nok til de fleste. Accelerationen fra 0 til 100 km/t er på 6,1 sekunder, hvilket også er kvikt nok til de fleste, uden at kraftspringet hæmmer rækkevidden på 581 km.
LÆS OGSÅ | BMW i5 vinder titlen som Årets Bil 2024
BMW i5 M60 koster meget mere. Faktisk næsten dobbelt så meget. BMW i5 M60 koster fra 1.080.500 kr. og det er 497.000 kr. mere end i5 Sportline. For de penge får man en accelerationstid fra 0 til 100 km/t, der er 2,3 sekunder hurtigere og en rækkevidde, der er 66 km kortere.
Bevares, man får også lidt mere end det. Man får en ekstra elmotor på forakslen, der yder 261 hk og hiver ydelsen op på 601 hk i alt, samt en helt anden undervogn. Den hedder ‘Adaptive Suspension Professional‘ og giver både medstyrende bagaksel samt en affjedring, der, som navnet antyder, er adaptiv.
På luksusfronten får man flere valgmuligheder i indtrækket, hvor man blandt andet kan vælge udsøgte ‘Burgundy‘-kabine, som testbilen her står med. Man får også ting som Harman Kardon-lydanlæg (opgraderet til Bowers & Wilkins i testbilen), klimaanlæg i fire zoner og hurtig AC-opladning på 22 kW. Men stadig… For en halv million?
Der vil altid være noget, der er mere fornuftigt end en BMW med et M-mærkat bagpå. 601 hk er for mange kræfter, 1.080.500 kr. er for mange penge, og alligevel kan man stole på, at der er købere til det. Sådan skal det være.
For så snart man dropper utopien om en fornuftig BMW M-model og stopper med at føre minutiøst regnskab over, hvad hver en ekstra krone for M60’eren køber sammenlignet med eDrive40, ser man lyset. Man sammenligner heller ikke en M5 med en 520i.
BMW i5 M60 er ikke en fuldblods-M-model, selvom den har kræfter som den seneste BMW M5 F90. Den står således som en seriøs smagsprøve på, hvad fremtiden kan bringe, når M-afdelingen en dag skal lægge navn til en elektrisk M5.
Når det sker, skal BMW kunne noget mere end bare at accelerere hurtigt. En hurtig acceleration fra 0 til 100 km/t er ikke længere et partytrick, når alle elbiler kan gøre det. Der skal være mere på menuen, og det er tydeligt, at nye tricks afprøves i i5 M60.
Svimlende hurtig og overraskende komfortabel. Det er sjældne kvaliteter, som den seneste BMW M5 mestrer, og som også er at finde i BMW i5 M60 takket være undervognen.
LÆS OGSÅ | Test: BMW M5 Competition generobrer tronen
Det adaptive element er uvurderligt. Her er affjedringen kontant og resolut på den sjove bagvej såvel som medgørlig i storbyens virvar. Også på motorvejen optræder den som en stabil cruiser, præcist som en 5’er skal gøre. Det er nærmest skizofrent, og så er testbilen ikke engang er udstyret med den strideste ‘Adaptive M Suspension Professional’-undervogn til 51.249 kr.
Uvurderlig er også firehjulsstyringen, som jeg spår til at blive den store dille inden for sprøde og sportslige elbiler. Batterierne i bunden betyder, at der er en vis kampvægt at slås med, og som i i5 M60 snuser til 2,4 tons. Den slags vægt dræber agilitet, men ikke i BMW i5 M60.
Den tunge luksussedan kommer om hjørner som en bil, der er halvt så tung. Uanset om det er storbyens kroge eller landevejens kringler, så kommer den omkring på adræt facon. Kombineres det med de opgraderede M Sportsbremser, har man en bil, der skifter retning som en sulten schæferhund og bremser op med en iver, der hiver brillerne af svagtseende.
Alt det får jeg at føle, selvom størstedelen af testen foregår på frostkolde veje. Et sæt solide vinterdæk og en potent elmotor på forakslen, der tager ved, får mig sikkert rundt. I snevejr og M-modus er historien en anden, og efter en uge med leg i den slags vejr, kommer den til at se ud på billederne herunder.
Rækkevidden på 515 km er et WLTP-fantasital, opfundet i et lunt laboratorium. Det er som nævnt frost under testen, og så vil jeg igen henvise til mit sure opstød om fornuft tidligere. For hvornår har du sidst spurgt en M5-ejer, hvor langt den kører på literen?
Jeg kører godt 800 km i BMW i5 M60 på motor- og landeveje, og anskyder den realistiske rækkevidde i frostvejr til at være 200 km mindre end det, den er opgivet til. Det er ikke så skidt, som det kunne være, og særligt ikke når man tager BMWs troværdighed med i ligningen.
BMW står nærmest uden sidestykke, når det kommer til at vise den realistiske rækkevidde i instrumenteringen. Når der står 315 km i rækkevidde, så er det 315 km, den kan køre. Det betyder, at vintertabet på 200 km ikke gør ondt, fordi man altid ved, hvad man har med at gøre.
Det er svært at få øjnene fra kabinen i testbilen, der er mere knaldrød end bordeauxrød. Når øjnene har omstillet sig, ser man en ret klassisk og velorganiseret BMW-kabine. Alt er lækkert skruet sammen, mens vitale funktioner er inden for armslængde for chaufføren.
Det er alt sammen meget fint, men det lugter ikke meget af sport. M-sikkerhedsselerne medfølger ikke M60 som standard, men er tilkøbt for 15.000 kr. i en såkaldt M Sportspakke Pro. Uden den og M Sport-rattet, er sporten til at overse.
LÆS OGSÅ | Test: BMW i7 er et abstrakt mesterværk
Trods sportsskuffelsen er BMW i5 M60 et rart sted at opholde sig med kunstlæder, der er så veludført, at det kan narre selv en garvet garver. Sportssæderne, der også medfølger i indgangsvarianten Sportline, giver al den støtte, man har brug for. Efter 800 km er jeg ingenlunde radbrækket.
Nej, man får ikke nok for merprisen, når man gennemgår specifikationer og udstyrsliste. Men det er også kun mennesker, som ikke har råd til den alligevel, der ser sådan på det. Tager man den for hvad den er; en hurtig, adræt, teknisk avanceret og uhyre velbygget BMW, giver den meget mere mening.
Orienterer man sig mod konkurrencen, finder man både Audi e-tron GT, der starter i 1.039.990 kr. og Tesla Model S Plaid, der starter i 1.041.350 kr. Her er Audi smukkere end BMW, mens Tesla tværer dem ud i samtlige tørre tal. Alligevel kan man ikke helt afskrive i5 M60. Det er den for dejlig til.
Motor: Elmotor (for og bag)
Ydelse: 601 hk / 795 Nm
0-100 km/t: 3,8 sek.
Tophastighed: 230 km/t
Batterikapacitet: 81,2 kWh
Forbrug: 18,2 kWh/100 km
Rækkevidde: 515 km
Ladekapcitet: 205 kW
Mål (L/B/H): 506/190/151 cm
Køreklar vægt: 2.380 kilo
Bagagerumsvolumen: 490 liter
Startpris: 1.080.500 kr.
Privatleasing(engangsydelse/mnd. ydelse): 70.000 kr. / 15.895 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 981.892 kr.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.