Spar op til 110.000 kr. på elektrisk Jeep Avenger
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Toyota og Subaru sidder i et træ. De kysser ikke, de bygger biler, og det har de faktisk gjort sammen i mange år efterhånden. Det, der for Toyota starter med et beskedent opkøb i moderselskabet bag Subaru i 2005, er i dag blevet til et givtigt samarbejde.
Først designer Toyota en budgetsportsvogn, som Subaru udvikler og bygger. Det bliver til Subaru BRZ/Toyota GT86. Siden låner Subaru lidt af Toyotas hybridteknologi til modellen Crosstrek, før de i 2017 slår pjalterne sammen om et elbilprojekt.
I 2022 bliver elbilprojektet til virkelighed. Elbilen hedder BZ4X hos Toyota, mens Subaru har døbt deres Solterra. De kan meget af det samme – og alligevel er de ikke helt ens.
Hvad er forskellen egentlig? Der er lidt på designet, der adskiller de to, men det er ikke en hulens masse.
Subaru Solterra har andre forlygter end sin tvillingesøster og en imiteret kølergrill, der giver snuden en lidt anden antydning. Har man bilerne ved siden af hinanden, vil man også opdage, at Solterra har tågeforlygter i kofangerens bund – det har BZ4X ikke.
Tågeforlygter er ikke det eneste, som Solterra er ene om. Rykker man ind i kabinen, vil man finde to skiftepaler bag rattet, hvor man kan skrue op og ned for mængden af rekuperation i elmotorerne. Solterra har også en X-Mode-knap specifikt til terrænkørsel og en knap til hill descent control, hvor man kan styre, hvor hurtigt bilen skal køre ned af en hældning i terrænet.
Terræn mig her og terræn mig der. Det er ikke for sjov, at Subaru har skubbet lidt terrænlir ind i Solterra. Subaru har altid været kendt for terrændygtighed, og det skal der ikke ændres på med Solterra. Derfor udbydes den også med permanent firehjulstræk i alle varianter, hvilket skal tilvælges i Toyota BZ4X.
Af andre fysiske ting, der er anderledes, er hornet. Det lyder måske mærkeligt at prioritere et nyt horn, men når man har hørt det forkølede fnys, der er Toyotas horn, forstår man godt prioriteringen. I Subaru Solterra får man et fuldvoksent horn!
Subaru siger selv, at Solterra er sat anderledes op i undervognen. Den skulle således være strammere sat op end Toyota BZ4X og tilmed have et tungere styretøj. Det er dog ikke noget, jeg mærker, og det er til trods for, at jeg for nyligt har lavet en forbrugstest med BZ4X, der krævede meget kørsel. Solterra og BZ4X er to sider af samme sag.
Det gør ikke spor, at Subaru Solterra til forveksling føles som Toyota BZ4X, når man er bag rattet. Det er nemlig en på alle måder komfortabel og stabil bil. Styretøjet er velafstemt og veltilpasset undervognens bevægelser, hvorfor Solterra (og BZ4X) i al sin enkelthed føles forudsigelig på den sikre måde, uanset om man kører motorveje eller kringlede landeveje.
I forhold til forbrug, så har Subaru Solterra fået samme opdatering som Toyota BZ4X, hvorfor fadæseforbruget er en saga blot. Nu kører Solterra, præcist som BZ4X, noget mere energivenligt og ligger tættere på de nærmeste konkurrenter i forhold til rækkevidde. En rækkevidde, der med det permanente firehjulstræk er opgivet til 465 km med 18” fælge.
Alle de hidtil nævnte forskelle er vel groft sagt petitesser. Det er på prisen, at der sker ting og sager. Subaru Solterra starter i 367.400 kr., mens Toyota BZ4X starter i 377.990 kr. En beskeden forskel på 10.000 kr. der dog bliver større, når man ser på udstyret.
LÆS OGSÅ | Test: Honda e:Ny1 rammer ved siden af skiven
Subaru Solterra får den store 12,3” infotainmentskærm, automatisk bagklap, eljusterbart førersæde, 360-graders kamera og trådløs Apple CarPlay som standard. Alle disse ting får man først i Toyota BZ4X Active, der starter 399.990 kr. og her skal man stadig smide 25.000 kr. oven i, hvis man vil have firehjulstræk, der er standard i Solterra.
Pludselig bliver prisforskellen nærmere 50.000 kr. for to biler, der altså er tæt på identiske. Toyota-typer vil tilskrive serviceaftalen ‘Toyota Relax’ en del værdi, da man her kan få 10 års garanti (op til 185.000 km), hvis man servicerer bilen hos Toyota. Dét får man ikke hos Subaru.
LÆS OGSÅ | Test: Mazda 2 Hybrid er en fin Toyota
Teknisk er der dog intet, der adskiller de to biler, der også bygges side om side på samme samlebånd . Den ene kommer bare med mere udstyr til en lavere startpris. Hvis man så ellers kan leve med, at det er et Subaru-logo, man får på snuden, kan man med Solterra krejle sig til en billig Toyota.
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Så elegant og dynamisk den ser ud, den nye Audi Q5 Sportback. Men desværre er den fine Audi dømt til en tilværelse i skyggen i Danmark.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.