november 20, 2023

Test: Få mere udstyr for færre penge med Subaru Solterra

Er du en krejler, der har set dig lun på en Toyota BZ4X? Så er Subaru Solterra noget for dig!

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Toyota og Subaru sidder i et træ. De kysser ikke, de bygger biler, og det har de faktisk gjort sammen i mange år efterhånden. Det, der for Toyota starter med et beskedent opkøb i moderselskabet bag Subaru i 2005, er i dag blevet til et givtigt samarbejde.

Først designer Toyota en budgetsportsvogn, som Subaru udvikler og bygger. Det bliver til Subaru BRZ/Toyota GT86. Siden låner Subaru lidt af Toyotas hybridteknologi til modellen Crosstrek, før de i 2017 slår pjalterne sammen om et elbilprojekt.

I 2022 bliver elbilprojektet til virkelighed. Elbilen hedder BZ4X hos Toyota, mens Subaru har døbt deres Solterra. De kan meget af det samme – og alligevel er de ikke helt ens.

Forlygter og firehjulstræk

Hvad er forskellen egentlig? Der er lidt på designet, der adskiller de to, men det er ikke en hulens masse.

Subaru Solterra har andre forlygter end sin tvillingesøster og en imiteret kølergrill, der giver snuden en lidt anden antydning. Har man bilerne ved siden af hinanden, vil man også opdage, at Solterra har tågeforlygter i kofangerens bund – det har BZ4X ikke.

Tågeforlygter er ikke det eneste, som Solterra er ene om. Rykker man ind i kabinen, vil man finde to skiftepaler bag rattet, hvor man kan skrue op og ned for mængden af rekuperation i elmotorerne. Solterra har også en X-Mode-knap specifikt til terrænkørsel og en knap til hill descent control, hvor man kan styre, hvor hurtigt bilen skal køre ned af en hældning i terrænet.

Terræn mig her og terræn mig der. Det er ikke for sjov, at Subaru har skubbet lidt terrænlir ind i Solterra. Subaru har altid været kendt for terrændygtighed, og det skal der ikke ændres på med Solterra. Derfor udbydes den også med permanent firehjulstræk i alle varianter, hvilket skal tilvælges i Toyota BZ4X.

Af andre fysiske ting, der er anderledes, er hornet. Det lyder måske mærkeligt at prioritere et nyt horn, men når man har hørt det forkølede fnys, der er Toyotas horn, forstår man godt prioriteringen. I Subaru Solterra får man et fuldvoksent horn!

Kører Subaru Solterra anderledes?

Subaru siger selv, at Solterra er sat anderledes op i undervognen. Den skulle således være strammere sat op end Toyota BZ4X og tilmed have et tungere styretøj. Det er dog ikke noget, jeg mærker, og det er til trods for, at jeg for nyligt har lavet en forbrugstest med BZ4X, der krævede meget kørsel. Solterra og BZ4X er to sider af samme sag.

Det gør ikke spor, at Subaru Solterra til forveksling føles som Toyota BZ4X, når man er bag rattet. Det er nemlig en på alle måder komfortabel og stabil bil. Styretøjet er velafstemt og veltilpasset undervognens bevægelser, hvorfor Solterra (og BZ4X) i al sin enkelthed føles forudsigelig på den sikre måde, uanset om man kører motorveje eller kringlede landeveje.

I forhold til forbrug, så har Subaru Solterra fået samme opdatering som Toyota BZ4X, hvorfor fadæseforbruget er en saga blot. Nu kører Solterra, præcist som BZ4X, noget mere energivenligt og ligger tættere på de nærmeste konkurrenter i forhold til rækkevidde. En rækkevidde, der med det permanente firehjulstræk er opgivet til 465 km med 18” fælge.

Meget mere udstyr!

Alle de hidtil nævnte forskelle er vel groft sagt petitesser. Det er på prisen, at der sker ting og sager. Subaru Solterra starter i 367.400 kr., mens Toyota BZ4X starter i 377.990 kr. En beskeden forskel på 10.000 kr. der dog bliver større, når man ser på udstyret.

Subaru Solterra får den store 12,3” infotainmentskærm, automatisk bagklap, eljusterbart førersæde, 360-graders kamera og trådløs Apple CarPlay som standard. Alle disse ting får man først i Toyota BZ4X Active, der starter 399.990 kr. og her skal man stadig smide 25.000 kr. oven i, hvis man vil have firehjulstræk, der er standard i Solterra.

Pludselig bliver prisforskellen nærmere 50.000 kr. for to biler, der altså er tæt på identiske. Toyota-typer vil tilskrive serviceaftalen ‘Toyota Relax’ en del værdi, da man her kan få 10 års garanti (op til 185.000 km), hvis man servicerer bilen hos Toyota. Dét får man ikke hos Subaru.

Teknisk er der dog intet, der adskiller de to biler, der også bygges side om side på samme samlebånd . Den ene kommer bare med mere udstyr til en lavere startpris. Hvis man så ellers kan leve med, at det er et Subaru-logo, man får på snuden, kan man med Solterra krejle sig til en billig Toyota.

Del artikel:

Find brugte Subaru til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS