Ugens fund: Jaguar XE SV Project 8 er rendyrket vildskab
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Suzuki S-Cross er en praktisk bil uden de store dikkedarer. Og dermed er den et godt alternativ til mange stationcars i C-segmentet, hvor kravene til en bil er meget forskellige.
Suzuki var en af pionererne i både SUV- og crossover-klassen med modeller som Jimny, Ignis, SX4, Vitara og Grand Vitara. I dag er crossover-bilerne i vækst på alle markeder – især i Europa, hvor de vinder frem på bekostning af mere traditionelle familiebiler. Suzuki har kørt den nye S-Cross i stilling i det stadigt voksende crossover-segment. Den første rigtige nyhed fra det lille japanske mærke, siden Swift kom i 2010. S-Cross virker designmæssigt lidt gammeldags, men med fem EuroNCAP-stjerner er den sikkerheden selv.
S-Cross matcher størrelsesmæssigt Europas og Danmarks suverænt bedst sælgende crossover, Nissan Qashqai, og den er en smule større end Opel Mokka, Renault Captur og Peugeot 208
Skal S-Cross trække på alle fire hjul, hedder den ”AllGrip”, og så er prisen 45.000 kr. højere.
AllGrip er kendetegnet ved lav vægt, så det har således kun en marginal indflydelse på bilens brændstofforbrug. Det kan manuelt indstilles til Auto, Snow, Sport og Lock. I Auto køres med forhjulstræk, men hvis underlaget driller, tilkobles baghjulene automatisk. I Sport-indstillingen sendes der en del flere kræfter ud til baghjulene, mens Snow bruges til kørsel i sne og glat underlag. I Lock-positionen fordeles trækkraften ligeligt mellem for- og bagaksel, så man får ekstra hjælp til at komme fri af sne, mudder eller sand. AllGrip giver ikke kun øget fremkommelighed, men også større aktiv sikkerhed, hvilket sker gennem Suzukis ”Synergetic Vehicle Dynamics Control”. Dette system overvåger hele tiden styreudslag, giringsudsving (yaw rate) og andre parametre.
Mens Suzuki selv producerer benzinmotoren til S-Cross, så køber de dieselmotoren hos Fiat, hvor den hedder Multijet. Motoren er en lille perle, den er vibrationsfri og støjsvag, når den har fået varmen. På trods af en høj gearing har den et godt drejningsmoment og samtidig også en god brændstoføkonomi. 23,8 km/l er fabrikkens opgivelser, men vær glad, hvis du kan holde den over de 20.
Køreegenskaberne er fine og sikre. Retningsstabiliteten er høj og svingegenskaberne gode, takket være en fast og dog komfortabel undervogn med et lavt tyngdepunkt. Også et kvikt styretøj medvirker til den fornøjelige køreoplevelse.
Kørestillingen er høj og god i S-Cross, og sæderne yder god støtte. Instrumenteringen er enkel og let at betjene, men elektroniske finurligheder er der ingen af. Her står den lidt tilbage i forhold til konkurrenterne. Instrumentpanelet er en blanding af hård og blød plastik, det blødeste er heldigvis dér, hvor man kan ramme på i tilfælde af et uheld.
Kabinen byder på god plads hele vejen rundt. Bagi er der stor albuerum og benplads til tre voksne – og i bagagerummet rigeligt plads til den store families feriebagage.
Gode detaljer er de indstillelige bagsæderyglæn og et bagagerum med stor kælder. Også ros til læssehøjden.
Den billigste S-Cross med 1,6 liter benzinmotor og forhjulstræk koster 220.000 kr. Det er det samme som den billigste Qashqai, mens testbilen med 1,6 liter, 120 hestes dieselmotor og forhjulstræk koster 273.000 kr. – plus metallak til 5.000 kr.
S-Cross er et godt alternativ til mange stationcars i C-segmentet, hvor kravene til en bil er meget forskellige. Ud over pladsen og den fine motor udstråler designet både alsidighed og styrke. Alt i alt er S-Cross en anbefalelsesværdig bil.
Følg os på Facebook og Google+ og se flere bilnyheder og debatter.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.