Varmepumpe MGS5 EV MBB 480
Test og anmeldelser
25. december 2025

Test: Varmepumpen har ingen effekt

Der SKAL være varmepumpe i en elbil, ellers går forbruget amok om vinteren. Eller gør det? En test af MGS5 EV med og uden varmepumpe viser, at effekten med den fordyrende teknologi er lig nul.

Morten B. Bek

Morten Bek

Der er ganske få eksempler på, at en ny elektrisk model på det danske marked sælges både uden og med varmepumpe. Af de mange elbiler, man lige nu kan købe, kan jeg nævne to, hvor den fås som ekstraudstyr; til Hyundai Inster og Polestar 2 koster den ekstra teknologi cirka 7.000 kr., og hos Hyundai inkluderer prisen batterivarmer, mens Polestar smider varme i bagsædet, varme i rattet og opvarmede sprinklerdyser med i købet.

Det er en selvfølgelighed, at en elbil i Danmark har varmepumpe. Det skal en elbil bare have - basta. Det har været fortællingen i årevis, og det er noget, vi stoler blindt på, er en nødvendighed. Vi kan da ikke leve uden, siger man, for bilen vil bruge alt for meget strøm om vinteren, hvis den skal varme op på traditionel vis.

Men varmepumpen koster penge at bygge ind i bilerne. Det gør alle biler dyrere, og på mange andre markeder end det danske får man lov at betale ekstra for varmepumpen. Kia EV4, eksempelvis, leveres i Tyskland uden varmepumpe - med mindre man smider cirka 8.500 kr. for den (man får samtidig rat- og sædevarme).

I Danmark er det varmepumpen et konkurrenceparameter. Igen, den skal være der, for det forventer kunderne, men hvis bilen så alligevel ikke har en varmepumpe, så står den ringere på markedet.

Varmepumpe MGS5 EV MBB 435
FOTO: Morten B. Bek
Varmepumpe MGS5 EV MBB 445
FOTO: Morten B. Bek
Varmepumpe MGS5 EV MBB 443
FOTO: Morten B. Bek
Varmepumpe MGS5 EV MBB 447
FOTO: Morten B. Bek
Varmepumpe MGS5 EV MBB 466
FOTO: Morten B. Bek
Varmepumpe MGS5 EV MBB 469
FOTO: Morten B. Bek

MGS5 EV med og uden varmepumpe

Med strømmen af både meget let brugte og rigtig brugte elbiler fra udlandet kan man meget nemt møde en brugt elbil til salg på Bilbasen uden varmepumpe. Spørgsmålet er, om det så har nogen reel betydning, at bilen har indbygget varmepumpe?

Bilbasen har lånt to udgaver af MGS5 EV, som skiller sig ud ved at kunne fås i en version med varmepumpe og en version uden; de har samme elmotor og samme batteri. I venstre ringhjørne MGS5 EV Long Range Comfort uden varmepumpe til 249.999 kr. I højre ringhjørne MGS5 EV Long Range Luxury med varmepumpe til 269.999 kr.

De to MGS5 EV-modeller skal løfte sløret for, om varmepumpen har en effekt i forhold til forbruget. Idéen er, at varmepumpen er betydeligt mere effektiv til at bil og kabine op end når batteriets strøm bruges direkte til at køre en resistiv varmeenhed, der fungerer ligesom en brødrister. Varmepumpen er, meget kort fortalt, en separat enhed, der trækker varme ud af omgivelsernes luft ved hjælp af et kølemiddel. Selv kold luft indeholder varm luft.

Der er nogle små uundgåelige skævheder ved at vælge MGS5 EV til formålet. Varmepumpen er ikke det eneste, man får med for 20.000 kr. ekstra ved at vælge Luxury-udgaven. Man får også betydeligt mere udstyr (elektrisk bagklap, trådløs smartphonelader, indtræk i kunstlæder etc.), og så står Luxury-udgaven på 18” i stedet for Comfort-udgavens 17”.

Det udstyr er, sammen med varmepumpens vægt, med til at give en vægtforskel på 45 kilo, som Comfort-udgaven er lettere. Det kan give bilen uden varmepumpe en fordel, men næppe en stor fordel.

Varmepumpe MGS5 EV MBB 457
FOTO: Morten B. Bek
Varmepumpe MGS5 EV MBB 480
FOTO: Morten B. Bek
Varmepumpe MGS5 EV MBB 477
FOTO: Morten B. Bek
Varmepumpe MGS5 EV MBB 492
FOTO: Morten B. Bek

Realistisk dansk vintertest

Udover forskellen i vægt, udstyr og hjul, så er Luxury-udgaven med varmepumpe belemret med et lidt højere WLTP-forbrug på 16 kWh for hver 100 kilometer, hvor den varmepumpeløse klarer sig med 15,5 kWh. Sidstnævnte har derfor en lidt længere officiel rækkevidde på op til 480 kilometer, hvor bilen med varmepumpe officielt løber tør efter 465 kilometer.

Dagen før testen er begge MGS5 EV’ere ladet op til 100 procent ved en AC-lader, og så står de ellers og køler helt ned til næste formiddag. På den måde er der ingen opvarmning ved opladning, og med en udetemperatur på 4-5 grader i løbet af natten er der god køling af batterierne, så vi får en rigtig koldstart.

Den helt præcise effektivitet ved en varmepumpe afhænger af bilmodel og omstændigheder. Idéen er, at der i hvert fald kan være brug for en varmepumpe til opvarmning under 15 grader, mens varmepumpen ikke er effektiv under frysepunktet; under vores tur ligger udetemperaturen på 5 til 6,5 grader.

Det er typisk vejr for rigtig mange vinterdage. Læg det sammen med tungt skydække og grå-i-grå, og man får lyst til selv at få indbygget en varmepumpe.

Vi nøjes med 21 grader på klimaanlægget, ingen sæde- eller ratvarme og heller ikke underholdning i form af radio eller streaming. Vi triller af sted i kortege på to biler fra det centrale Aarhus mod Kalø Slotsruin. Det er tydeligt at høre i den sølvfarvede MGS5 EV Luxury, at varmepumpen arbejder allerede fra bilen åbnes, mens den mørkegrå Comfort er helt stille.

Varmepumpe MGS5 EV MBB 486
FOTO: Morten B. Bek

Hvornår sætter forskellen ind?

Via den travle Skovvej, som bliver til Dronning Margrethes Vej og senere Grenaavej, går det med lav fart. Grenaavej åbner sig op med sine to spor, og hastigheden ryger op på 70 km/t, før et stykke med 50 og 60 km/t leder til Djurslandsmotorvejen.

Vi kører med samme hastighed, følger med normal afstand, og med rolig formiddagstrafik går de første cirka 20 kilometer. Motorvejen slutter med afkørslen mod Ugelbølle og Hornslet, og vi holder ind på en pendlerparkeringsplads.

29,8 kWh per 100 kilometer melder tripcomputeren i den sølvfarvede Comfort. Det er højt, men det er typisk det der sker i starten af en tur, især på kolde dage. Så over for at se på tripcomputeren i den mørkegrå Luxury. 29,8 kWh. Det samme tal. Jeg kan ikke forklare, hvorfor det er tilfældet, selv om jeg tidligere har kørt kinesiske elbiler, der ligger på et mere eller mindre tilfældigt, fast forbrug, før de har kørt et antal kilometer.

Der er ikke andet at gøre end at køre videre. Via mindre landeveje og gennem Rønde til Kalø Slotsruin, som troner midt i vigen ud mod Aarhus.

På parkeringspladsen tjekker jeg tripcomputeren i de to biler. Nu er den der, forskellen. 13 kilometer mere har udløst en forskel, men den er lille. Omkring en halv til trekvart kWh til fordel for Comfort-udgaven, der har de mindre hjul.

Varmepumpe MGS5 EV MBB 509
FOTO: Morten B. Bek
Varmepumpe MGS5 EV MBB 508
FOTO: Morten B. Bek
Varmepumpe MGS5 EV MBB 503
FOTO: Morten B. Bek
Varmepumpe MGS5 EV MBB 494
FOTO: Morten B. Bek
Varmepumpe MGS5 EV MBB 501
FOTO: Morten B. Bek
Varmepumpe MGS5 EV MBB 512
FOTO: Morten B. Bek

Op på 100 procent

Indtil videre er der uafgjort på testturen mellem bilen med varmepumpe og bilen uden. Det skulle der egentlig ikke være, for meningen er, at varmepumpe allerede i opstartsfasen og under de første kilometer effektivt skal varme bilen. På samme tid skulle “brødristeren” i bilen uden varmepumpe så æde en masse strøm fra batteriet for at varme op.

Det er vigtigt at finde ud af, om tripcomputeren stemmer i de to biler. Som udgangspunkt virker tripcomputeren selvfølgelig, men for at være helt sikre på forbruget kører vi fra Kalø Vig til DC-ladere ved Plantorama i Egå. På den måde kan vi tanke op til 100 procent og se, hvor meget strøm de to elbiler har brugt på turen.

Da vi ruller ind er det samlede forbrug faldet i begge biler, som vi i udgangspunktet også regnede med. Begge biler ligger omkring 22 kWh for hver 100 kilometer, siger tripcomputerne.

Efter cirka 52 kilometer slutter vi MGS5 EV Long Range Luxury og MGS5 EV Long Range Comfort til to standere. Så er det bare at vente. Og vente. Der er langt til 100 procent, når man starter højt, fra lidt over 80 procent, og vi går ind til kaffe i det store plantecenter.

Tæt på 100 procent, da vi kommer ud efter mere end 50 minutter. De sidste procent tager lang tid, men efter cirka 58 minutter kobler vi de to MGS5 EV’ere fra og ser på standernes resultat: cirka 13,1 kWh har den sølvfarvede ved varmepumpen brugt på de 52 kilometer. Cirka 13,2 kWh har den mørkegrå uden varmepumpe brugt på præcis den samme køretur.

Testen er et øjebliksbillede, og helt principielt gælder den kun for MGS5 EV Long Range-modellerne. Men det er helt uventet, og det er tankevækkende, at en fordyrende teknologi som varmepumpen, hyldet som et middel mod højt forbrug i kulden, ikke viser sig at have den mindste effekt - andet end at gøre bilerne dyrere.

Med så uventet resultat vil vi forsøge at gentage testen på et senere tidspunkt med en anden bilmodel. Det spændende vil være at finde en model, der i Danmark kun sælges med varmepumpe og teste den mod en tilsvarende brugt bil fra udlandet uden varmepumpe.

Varmepumpe MGS5 EV MBB 489
FOTO: Morten B. Bek

DEN ENDELIGE DOM

Varmepumpen i moderne elbiler er udpeget til at være en mirakelkur mod kulden, som kræver rigtig meget af batteriet. Men noget tyder på, at teknologien ikke er nødvendig - i hvert fald ikke i MGS5 EV.

Andre biler, andre typer af varmepumper og mulighed for andre resultater. En del af problemet med at varmepumpen har opnået kultstatus i Danmark er, at vi ikke har mulighed for at sammenligne - hverken forbrug eller pris - mellem udgaver af en bil med og uden.

Danskerne burde have valget: Hvis man kunne spare 5.-10.000 kr. ved at vælge en bil uden varmepumpe, så er det penge, man ikke behøver at sætte i en ny bil, men i stedet kunne bruge til strøm over rigtig mange kilometer.

MGS5 EV Long Range Comfort

Motor: Elmotor (bag) Ydelse: 231 hk/350 Nm 0-100 km/t: 6,3 sekunder Tophastighed: 190 km/t Forbrug: 15,5 kWh/100 kilometer Rækkevidde: 480 kilometer Batteristørrelse: 64 kWh Ladekapacitet: 139 kW Mål (L/B/H): 448/185/162 cm Køreklar vægt: 1.755 kilo Trækvægt: 750 kilo Bagagerumsvolumen: 453-1.441 liter Pris: 249.999 kr. (MGS5 EV fås fra 229.999 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 29.995/2.895 kr. (MGS5 EV fås fra denne pris)* Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst *Leasingprisen gælder for en kontrakt på op til 36 måneder med 15.000 kilometer om året. MGS5 EV fås til en lavere månedlig ydelse med 10.000 kilometer om året.

MGS5 EV Long Range Luxury

Motor: Elmotor (bag) Ydelse: 231 hk/350 Nm 0-100 km/t: 6,3 sekunder Tophastighed: 190 km/t Forbrug: 16 kWh/100 kilometer Rækkevidde: 465 kilometer Batteristørrelse: 64 kWh Ladekapacitet: 139 kW Mål (L/B/H): 448/185/162 cm Køreklar vægt: 1.800 kilo Trækvægt: 750 kilo Bagagerumsvolumen: 453-1.441 liter Pris: 249.999 kr. (MGS5 EV fås fra 229.999 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 19.995/3.095 kr. (MGS5 EV fås fra 29.995/2.895 kr.) Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

*Leasingprisen gælder for en kontrakt på op til 36 måneder med 15.000 kilometer om året. MGS5 EV fås til en lavere månedlig ydelse med 10.000 kilometer om året.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen