Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
På nogle områder er Volvo XC40 en gammel (el-)bil, men længere rækkevidde, flere kræfter og baghjulstræk giver den nyt liv.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
At designe en bil, der kører på el giver helt nye muligheder. Elmotoren er kompakt og kan proppes ind i et rum under bagagerummet, og højvoltsbatteriet får plads i en kasse under sæderne. Mulighederne for pladsudnyttelse og spændende design er store, fordi de faste elementer i bilen kan placeres, hvor de passer bedst.
Volvo XC40 er designet til at have en forbrændingsmotor i det forreste rum, og den svenske SUV er godt nok lavet på en pladseffektiv platform, men nogen futuristisk type er den ikke. Den er kørt af båndet på fabrikken i Ghent i Belgien siden 2017, og det er udelukkende småting, der har ændret sig i løbet af de seks år.
LÆS OGSÅ | Video: Mød Volvo EX30 for første gang
Men der er sket en fundamental ændring, som jeg ikke havde set komme. Den elektriske XC40 Recharge har fået mere end bare et større batteri og flere hestekræfter. Elmotoren, en helt ny en af slagsen, er rykket væk fra forakslen og om til bagakslen. Volvo har brugt summer, som sikkert er ret store, på at ændre grundlæggende opsætning i en bil, der er i sit livs efterår.
Det er et træk af de mere skæve, at Volvo vælger at ændre så meget ved XC40 Recharge. Svenskerne kunne have ventet, til det var tid til en helt ny XC40, så der må være en god forklaring på, hvorfor Volvo har gjort det.
Volvo tænker altid, først og fremmest, på sikkerhed. Intet må fjerne fokus fra, at en Volvo skal passe på dem, der sidder i bilen. Tanken med at flytte elmotoren i udgaver af XC40 Recharge med en enkelt motor til baghjulene, skulle også gavne sikkerheden. En elbils øjeblikkelige kraftudfoldelse er et problem med forhjulstræk – et problem for at skabe vejgreb.
XC40 Recharge med forhjulstræk og 231 hk var nok ikke den mest udsatte bil i forhold til forstyrrelser i rattet, manglende vejgreb og ukontrollerede kræfter, men de 231 hk kunne da uden problemer give for meget hjulspind i et sving på en våd vej.
Vægtfordelingen bliver mere lige med den nye elmotor, som Volvo selv har udviklet, der sidder ved bagakslen. Bedre fordeling mellem vægten på de to aksler giver mere stabilitet, som betyder mere sikkerhed. Og en bonus: Den baghjulstrukne XC40 har et stort rum under frontklappen til kabler, sprinklervæske og andre ting, man gerne vil gemme af vejen.
Det er begrænset. Længere er den ikke. Det er dog helt i gennem rigtigt, at elmotorens drejningsmoment på 420 Nm, som er 90 Nm mere end med den gamle elmotor, giver mere balance ved acceleration. Her får man et skub i stedet for at blive trukket, og det er rart, at kræfterne ikke hiver i rattet, som det gør i en del af de forhjulstrukne elbiler.
XC40 Recharge kører ikke som en helt anden bil, end den gjorde før. Volvo har haft sikkerheden som prioritet, og den kompakte SUV er ikke legesyg på en snoet vej eller sjov. Den har et styretøj, som er dødt og ikke helt retningsstabilt.
252 hk yder den nye elmotor, og med dens forstærkning på både hestekræfter og drejningsmoment er der endnu mindre grund til at vælge Twin-udgaven. Der er nu endnu mindre brug for dens firehjulstræk (den har en ekstra elmotor foran) og de 408 hk.
LÆS OGSÅ | Volvo EM90 er den første MPV fra Sverige
Der er en prisforskel på 34.650 kr., og det er nok ikke bare til at gå fra den baghjulstrukne testbilen Plus-udstyr til det mere omfattende Ultimate-udstyr (så får man også panoramaglastag, 360 graders kamera, Harman/Kardon-lydanlæg og avanceret luftrensesystem), men også nok til at købe den uundværlige Klimapakke.
Klimapakken til 6.000 kr. er uundværlig, fordi nogen hos Volvo har fået den virkelig pinlige idé, at XC40 Recharge ikke skal have varmepumpe som standard. Den er i stedet med i en pakke, hvor man også får varme i rattet.
I den grad. I Danmark har Volvo valgt ikke at markedsføre den fornyede XC40 Recharge med et “lille” batteri, men i stedet for udelukkende Extended Range med baghjulstræk og Twin med firehjulstræk. De har begge et nyt batteri med en kapacitet på 82 kWh og en brugbar kapacitet på 79 kWh. Et pænt hop fra de 69 kWh, som den forhjulstrukne Recharge havde før.
Når det ny batteri så sættes sammen med en ny elmotor, som er mindre strømslugende end den gamle, giver det en dobbelt effekt for rækkevidden. Den har fået et stort boost. Den gamle models rækkevidde på 423 kilometer var ikke god nok i en elbil omkring 400.000 kr., men det er de op til 571 kilometer i den nye.
Volvo sender XC40 Recharge Extended Range af sted med et WLTP-forbrug på 16,4 kWh for hver 100 kilometer, som får den udgåede models 18,8 kWh til at se ud som det rene frås. Volvo har også skruet op for ladehastigheden, og de 200 kW, bilen nu kan modtage ved en lynlader, er mere end godkendt.
Jeg har en tanke, som vender tilbage flere gange i perioden, jeg kører den grå Volvo. Infotainmentsystemet passer ikke til en ny bil – slet ikke i en ny Volvo, som koster 440.000 kr., bare man vælger det mest nødvendige udstyr til.
Skærmens størrelse og rammen, som den er pakket ind i, er svære at have med at gøre, hvis man går op i teknologi og brugervenlighed. Den 9,3” store (lille) touchscreen sidder meget længere inde end rammen rundt om den, og det kan være svært at ramme ikonerne i siden og bunden, når man kører. Ikonerne ser gammeldags ud, og de er små. At der kun er en zone til klimaanlægget skyldes måske, der ikke er plads til at vise mere på den bedagede skærm?
XC40 Recharge er ikke så rolig og stabil på motorvejen, som jeg husker fra tidligere ture, og affjedringen har det ikke helt godt med at skulle få 2,1 tons til at falde til ro. Køreegenskaber er ikke et sted, hvor XC40 Recharge står stærkt mere.
Der er bedre affjedring og mere motorvejsstabilitet at hente i Audi Q4 E-Tron og VW ID.4, og de to tyske modeller er også en tand større og byder på bedre pladsforhold. XC40 Recharge Extended Range er løftet med flere kræfter og længere rækkevidde, men Q4 E-Tron (og ID.4) er også blevet opgraderet, og den kommer nu med 286 hk og bedre rækkevidde end før – med varmepumpe som standard og en skarp pris på 419.990 kr.
SPECIFIKATIONER
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus
Motor: Elmotor (bagtil)
Ydelse: 252 hk/420 Nm
0-100 km/t: 7,4 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 16,7 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 82 kWh
Ladekapacitet: 200 kW
Rækkevidde: 571 kilometer
Mål (L/B/H): 444/186/165 cm
Køreklar vægt: 2.075 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 452-1.328 liter
Pris: 417.791 kr. (XC40 Recharge fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 26.995/5.195 kr. (XC40 Recharge fås fra denne pris)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: 398.100 kr. (XC40 Recharge fås fra denne pris)
*Denne pris inkluderer Klimapakke med varmepumpe, som ikke er standard, hvis man køber bilen
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.