Test og anmeldelser

TEST: Skønheden er mere end overfladisk i VW Arteon Shooting Brake

Af i Test og anmeldelser
Efter tre år på markedet har den smukke tysker fået et facelift. En ekstra stor gevinst ved faceliftet er tilføjelsen af en endnu mere elegant shooting brake-udgave.

Af: Morten Bek / d. 12. december 2020

Individualismen har gode kår hos VW, for modelprogrammet er mere varieret end det har været i mange år; T-Roc Cabriolet, Up GTI, en R-udgave af Tiguan og den kompakte SUV-coupé Nivus, der er på vej, er nogle af de “ufornuftige” biler for et smallere publikum, vi har set de seneste år.

LÆS OGSÅ | Første tur: VW T-Roc uden tag er ikke at tage den for langt

En model jeg ikke fik nævnt i den række er Arteon. Af de mere nicheprægede Volkswagen er den en klar favorit for mig. Det var overraskende nok, at tyskerne ville begive sig ud i at producere en stor hatchback, men jeg var også overrasket over designet, da Arteon blev vist frem for første gang. Det er en elegant og smuk bil, som ligner en million (men ikke koster sååå meget mere end en halv), og sætter man en Passat ved siden af Arteon, er det tydeligt, at Arteon har mere særpræg. Klasse, om man vil.

Eksklusiv firmabil

Efter tre år på markedet er status i Danmark, at Arteon har klaret sig helt udmærket hos firmabilskunderne, som er den absolut vigtigste kundegruppe. Omtrent 1.800 af dem er kommet ud på de danske veje. Og selvom det er et pænt antal, så er det stadig lavt nok til at sikre eksklusivitet – og at jeg stadig kigger efter Arteon, når jeg ser den i trafikken.

SE OGSÅ | VIDEO: Tysk eller fransk firmabil?

Volkswagen har igen overrasket med Arteon. Den har fået et mindre facelift. I sig selv intet ekstraordinært og ikke så gennemgribende som det, tyskerne har givet Tiguan (som da også trængte til det). Overraskelsen er, at VW har tilføjet en ny karrosseriudgave, en shooting brake, og dertil både en dynamisk R-topmodel med 320 hk og en plug-in hybrid.

Specifikationer

VW Arteon Shooting Brake

2,0 TSI R-Line

Motor: R4 benzin, 1.984 ccm

Ydelse: 190 hk / 320 Nm

0-100 km/t: 7,8 sek.

Tophastighed: 233 km/t

Forbrug: 13,2 km/l

Startpris: Afventer afgiftsberegning

Hvad er en shooting brake for noget?

Det er som med begrebet shooting brake, som det er med crossover – det kan være svært at gennemskue, hvornår en bil lige præcis er en shooting brake (eller en crossover). Som oftest må man bare acceptere bilproducentens ønske om at bruge begrebet og ikke bare kalde en bil for en stationcar.

SE OGSÅ | VIDEO: Sådan sidder du rigtigt (og sikkert) bag rattet

For det er, hvad en shooting brake ligner, og det er, hvad Arteon Shooting Brake ligner. Men især i designet findes forskellen. Arteon Shooting Brake er designet med fokus på skønhed og elegance, og så kommer de praktiske egenskaber i anden række. Kort sagt det modsatte af en Passat Variant, som jo er en pæn stationcar, men med meget større vinduesflader og mere plads i bagagerummet end Arteon Shooting Brake. Det er dog slet ikke ensbetydende med, at Arteon’en er upraktisk eller ubrugelig som familiens pakæsel. Bagagerummet er på 565-1.632 liter, og fire voksne kan samtidig vælte sig i plads i kabinen, for den er virkelig rummelig.

VW Arteon Shooting Brake

Andre biler, som producenterne selv kalder shooting brake-modeller er Kia Proceed og Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Jeg kunne godt argumentere for, at eksempelvis Peugeot 508 SW også kunne gå som en shooting brake, men det gemmer jeg til en anden gang.

Hvad med den plug-in hybrid, du nævnte?

Motoren i testbilen er ingen nyhed, og før faceliftet var 2-liters benzinmotoren med 190 hk den mest solgte variant (næsten 50% af salget – diesel har stået for under 25%). Men fordi plug-in hybriden først introduceres i januar, så er det den traditionelle variant udelukkende med benzinmotor, jeg tester.

LÆS OGSÅ | TEST: Kia Proceed er en cool koreaner, der sparker opad

Plug-in hybriden (som VW kalder eHybrid og ikke GTE som i Passat-regi), kommer med en 1,4-liters benzinmotor med 156 hk, og elmotoren spæder til med 115 hk – til en samlet maksimal ydelse på 218 hk. Min erfaring fra blandt andet Passat GTE siger mig, at Arteon med den motorisering bliver velkørende og langt fra undermotoriseret. Og med et batteri på 13 kWh kan man få op til cirka 50 km på strøm på en opladning.

Både hatchback og den nye Shooting Brake kommer som eHybrid – og vil man hellere bare svælge i hestekræfter, kan man – også fra januar og i begge karrosseriudgaver – vælge R-varianten med 2-liters benzinmotor med 320 hk og firehjulstræk.

Er Arteon en ‘rigtig’ luksusbil?

Prismæssigt ligger Arteon og Arteon Shooting Brake, som du kan læse mere om i næste afsnit, et godt stykke over Passat og Passat Variant. Før faceliftet var forskellene i interiøret mellem Arteon og Passat ubetydelige, og mens Passat har en supergod indretning, i sin prisklasse, var det lidt for lidt af det gode i den meget dyrere Arteon. Så VW har givet Arteon-førerpladsen nye paneler, nye luftdyser, nyt berøringsfølsomt panel til klimaanlægget og nyt rat. Synlige, passende forbedringer, som giver en mere umiddelbar fornemmelse af luksus.

SE OGSÅ | Er Mercedes-Benz E-Klasse verdens bedste bil?

Standardudstyret i de to danske versioner, Elegance og R-Line, er omfattende og luksuriøst. 19” alufælge, fremragende og avancerede LED-forlygter, infotainmentsystem med 9,2” touchscreen og navigation, virtuel og farvestrålende instrumentering, bakkamera, adaptiv fartpilot og kø-assistent, førersæde med massage og meget mere er standard. R-Line adskiller sig fra Elegance med anden styling, men ikke mekanisk eller i opsætning af undervogn og styretøj.

Arteon Shooting Brake er en direkte fremragende bil at køre langt i. Ægte luksus hvad angår støjniveau, om det så er motor-, vej- eller vindstøj, og den har upåklagelig retningsstabilitet og et stoisk roligt styretøj, som ikke indbyder til sjove køreture, men altså til gengæld giver ro på de lange stræk.

LÆS OGSÅ | Første tur: Opdateret VW Tiguan er den dyre dreng i klassen

Når Arteon Shooting Brake kører på så store hjul, så har det i nogle situationer sin pris. Affjedringen er overordnet set godt afstemt, men jeg oplever nogen uro især i forreste del af undervognen, som jeg ikke husker at have oplevet i Arteon tidligere, men som ikke desto mindre irriterer mig. For cirka 21.000 kr. man udstyre bilen med adaptive støddæmpere, og umiddelbart synes jeg, den investering virker god. Testbilen kører med standardundervogn, så derfor kun den umiddelbare holdning.

VW Arteon Shooting Brake

Hvad koster den, og hvad koster en brugt Arteon?

Volkswagen er i gang med at regne, som alle konkurrenterne er, på, hvad de ændrede afgifter betyder for priserne på Arteon og alle andre modeller. Mens den testede udgave sandsynligvis bliver lidt dyrere, så udsalgsprisen vil starte på omkring 600.000 kr. og beskatningsgrundlaget 100.000 kr. derunder, så kan eHybriden, altså plug-in hybriden, vise sig at komme til at ligge så fornuftigt i pris, at den vipper udgaven med 2-liters motoren med 190 hk af pinden som den mest populære.

LÆS OGSÅ | Stort prishop: Din brugte bil er steget markant i værdi

Der er lige nu 66 brugte VW Arteon til salg på bilbasen.dk, og det er selvfølgelig alle hatchbackmodeller. For 360.000 kr. kan du køre af sted i en Arteon 2,0 TDI DSG Elegance med 2-liters dieselmotor med 150 hk – den er indregistreret i maj 2018 og har kørt 77.000 km. Nyprisen var cirka 550.000 kr. uden ekstraudstyr. Arteon hverken var eller er billig fra ny, men som brugt bliver den et interessant bud for langt flere danskere.

Sådan bliver det desværre ikke ved at være, hvis rygterne i bilindustrien taler sandt. Det er muligt, at denne første generation Arteon også bliver den sidste. VW vil fokusere endnu mere på elektrificerede modeller fremover, og så er der ikke plads til Arteon, som vi kender den. Måske ser vi en ny skønhed. En gentænkt Arteon i elektrificeret form?

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet langt over 1.000 nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.