Mazda CX-80 er den nye topmodel med syv sæder
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Af: Morten Bek / d. 12. december 2020
Individualismen har gode kår hos VW, for modelprogrammet er mere varieret end det har været i mange år; T-Roc Cabriolet, Up GTI, en R-udgave af Tiguan og den kompakte SUV-coupé Nivus, der er på vej, er nogle af de “ufornuftige” biler for et smallere publikum, vi har set de seneste år.
LÆS OGSÅ | Første tur: VW T-Roc uden tag er ikke at tage den for langt
En model jeg ikke fik nævnt i den række er Arteon. Af de mere nicheprægede Volkswagen er den en klar favorit for mig. Det var overraskende nok, at tyskerne ville begive sig ud i at producere en stor hatchback, men jeg var også overrasket over designet, da Arteon blev vist frem for første gang. Det er en elegant og smuk bil, som ligner en million (men ikke koster sååå meget mere end en halv), og sætter man en Passat ved siden af Arteon, er det tydeligt, at Arteon har mere særpræg. Klasse, om man vil.
Efter tre år på markedet er status i Danmark, at Arteon har klaret sig helt udmærket hos firmabilskunderne, som er den absolut vigtigste kundegruppe. Omtrent 1.800 af dem er kommet ud på de danske veje. Og selvom det er et pænt antal, så er det stadig lavt nok til at sikre eksklusivitet – og at jeg stadig kigger efter Arteon, når jeg ser den i trafikken.
SE OGSÅ | VIDEO: Tysk eller fransk firmabil?
Volkswagen har igen overrasket med Arteon. Den har fået et mindre facelift. I sig selv intet ekstraordinært og ikke så gennemgribende som det, tyskerne har givet Tiguan (som da også trængte til det). Overraskelsen er, at VW har tilføjet en ny karrosseriudgave, en shooting brake, og dertil både en dynamisk R-topmodel med 320 hk og en plug-in hybrid.
Motor: R4 benzin, 1.984 ccm
Ydelse: 190 hk / 320 Nm
0-100 km/t: 7,8 sek.
Tophastighed: 233 km/t
Forbrug: 13,2 km/l
Startpris: Afventer afgiftsberegning
Det er som med begrebet shooting brake, som det er med crossover – det kan være svært at gennemskue, hvornår en bil lige præcis er en shooting brake (eller en crossover). Som oftest må man bare acceptere bilproducentens ønske om at bruge begrebet og ikke bare kalde en bil for en stationcar.
SE OGSÅ | VIDEO: Sådan sidder du rigtigt (og sikkert) bag rattet
For det er, hvad en shooting brake ligner, og det er, hvad Arteon Shooting Brake ligner. Men især i designet findes forskellen. Arteon Shooting Brake er designet med fokus på skønhed og elegance, og så kommer de praktiske egenskaber i anden række. Kort sagt det modsatte af en Passat Variant, som jo er en pæn stationcar, men med meget større vinduesflader og mere plads i bagagerummet end Arteon Shooting Brake. Det er dog slet ikke ensbetydende med, at Arteon’en er upraktisk eller ubrugelig som familiens pakæsel. Bagagerummet er på 565-1.632 liter, og fire voksne kan samtidig vælte sig i plads i kabinen, for den er virkelig rummelig.
Andre biler, som producenterne selv kalder shooting brake-modeller er Kia Proceed og Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Jeg kunne godt argumentere for, at eksempelvis Peugeot 508 SW også kunne gå som en shooting brake, men det gemmer jeg til en anden gang.
Motoren i testbilen er ingen nyhed, og før faceliftet var 2-liters benzinmotoren med 190 hk den mest solgte variant (næsten 50% af salget – diesel har stået for under 25%). Men fordi plug-in hybriden først introduceres i januar, så er det den traditionelle variant udelukkende med benzinmotor, jeg tester.
LÆS OGSÅ | TEST: Kia Proceed er en cool koreaner, der sparker opad
Plug-in hybriden (som VW kalder eHybrid og ikke GTE som i Passat-regi), kommer med en 1,4-liters benzinmotor med 156 hk, og elmotoren spæder til med 115 hk – til en samlet maksimal ydelse på 218 hk. Min erfaring fra blandt andet Passat GTE siger mig, at Arteon med den motorisering bliver velkørende og langt fra undermotoriseret. Og med et batteri på 13 kWh kan man få op til cirka 50 km på strøm på en opladning.
Både hatchback og den nye Shooting Brake kommer som eHybrid – og vil man hellere bare svælge i hestekræfter, kan man – også fra januar og i begge karrosseriudgaver – vælge R-varianten med 2-liters benzinmotor med 320 hk og firehjulstræk.
Prismæssigt ligger Arteon og Arteon Shooting Brake, som du kan læse mere om i næste afsnit, et godt stykke over Passat og Passat Variant. Før faceliftet var forskellene i interiøret mellem Arteon og Passat ubetydelige, og mens Passat har en supergod indretning, i sin prisklasse, var det lidt for lidt af det gode i den meget dyrere Arteon. Så VW har givet Arteon-førerpladsen nye paneler, nye luftdyser, nyt berøringsfølsomt panel til klimaanlægget og nyt rat. Synlige, passende forbedringer, som giver en mere umiddelbar fornemmelse af luksus.
SE OGSÅ | Er Mercedes-Benz E-Klasse verdens bedste bil?
Standardudstyret i de to danske versioner, Elegance og R-Line, er omfattende og luksuriøst. 19” alufælge, fremragende og avancerede LED-forlygter, infotainmentsystem med 9,2” touchscreen og navigation, virtuel og farvestrålende instrumentering, bakkamera, adaptiv fartpilot og kø-assistent, førersæde med massage og meget mere er standard. R-Line adskiller sig fra Elegance med anden styling, men ikke mekanisk eller i opsætning af undervogn og styretøj.
Arteon Shooting Brake er en direkte fremragende bil at køre langt i. Ægte luksus hvad angår støjniveau, om det så er motor-, vej- eller vindstøj, og den har upåklagelig retningsstabilitet og et stoisk roligt styretøj, som ikke indbyder til sjove køreture, men altså til gengæld giver ro på de lange stræk.
LÆS OGSÅ | Første tur: Opdateret VW Tiguan er den dyre dreng i klassen
Når Arteon Shooting Brake kører på så store hjul, så har det i nogle situationer sin pris. Affjedringen er overordnet set godt afstemt, men jeg oplever nogen uro især i forreste del af undervognen, som jeg ikke husker at have oplevet i Arteon tidligere, men som ikke desto mindre irriterer mig. For cirka 21.000 kr. man udstyre bilen med adaptive støddæmpere, og umiddelbart synes jeg, den investering virker god. Testbilen kører med standardundervogn, så derfor kun den umiddelbare holdning.
Volkswagen er i gang med at regne, som alle konkurrenterne er, på, hvad de ændrede afgifter betyder for priserne på Arteon og alle andre modeller. Mens den testede udgave sandsynligvis bliver lidt dyrere, så udsalgsprisen vil starte på omkring 600.000 kr. og beskatningsgrundlaget 100.000 kr. derunder, så kan eHybriden, altså plug-in hybriden, vise sig at komme til at ligge så fornuftigt i pris, at den vipper udgaven med 2-liters motoren med 190 hk af pinden som den mest populære.
LÆS OGSÅ | Stort prishop: Din brugte bil er steget markant i værdi
Der er lige nu 66 brugte VW Arteon til salg på bilbasen.dk, og det er selvfølgelig alle hatchbackmodeller. For 360.000 kr. kan du køre af sted i en Arteon 2,0 TDI DSG Elegance med 2-liters dieselmotor med 150 hk – den er indregistreret i maj 2018 og har kørt 77.000 km. Nyprisen var cirka 550.000 kr. uden ekstraudstyr. Arteon hverken var eller er billig fra ny, men som brugt bliver den et interessant bud for langt flere danskere.
Sådan bliver det desværre ikke ved at være, hvis rygterne i bilindustrien taler sandt. Det er muligt, at denne første generation Arteon også bliver den sidste. VW vil fokusere endnu mere på elektrificerede modeller fremover, og så er der ikke plads til Arteon, som vi kender den. Måske ser vi en ny skønhed. En gentænkt Arteon i elektrificeret form?
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
De konstante prisfald, der har stået på lige siden september 2022 ser ud til langt om længe at stagnere. Prisen på elbiler påvirkes også.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.