Hyundai Ioniq 9 byder på store elektriske forhold til hele familien
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Af: Simon Hallenslev / d. 1. februar 2020
Den Tekniske Inspektionsassociation, som i daglig tale bliver forkortet TÜV, er organisationen, der har den fornemme og omfattende opgave at teste, tjekke og godkende (eller dumpe) samtlige brugte biler til syn i Tyskland.
Fra tid til anden giver tyske TÜV et indblik i, hvilke bilmodeller der har klaret sig bedst og værst i de mange syn, de har afholdt. De massive mængder data fra de i alt ni millioner syn bliver kogt ned til én rapport, hvor de brugte biler bliver inddelt i fem alderskategorier: 2-3 år, 4-5 år, 6-7 år, 8-9 år og 10-11 år gamle biler.
Hvis du læste vores artikel om TÜV-rapporten 2019, vil du formentlig huske, at Porsche 911 sad tungt på samtlige alderskategorier. Men i denne rapport, må den ikoniske sportsvogn se sig slået i én alderskategori og ligeledes overgive titlen som bilen med færrest fejl på tværs af alderskategorierne.
Udover alderskategorierne, som du finder herunder, udarbejder TÜV også en liste over de bedste biler fordelt på biltype. Og her er resultatet som følger: I mikrobilsklassen løber Opel Adam med titlen som bilen med færrest fejl for tredje år i træk. I minibilsklassen er Audi A1 bilen med færrest fejl.
I Golf-klassen er det Mercedes A-Klasse, der har færrest fejl, ligesom det også er en bil med stjerne, der i mellemklassen har færrest fejl. Det er nemlig den evigt populære firmabil Mercedes C-klasse.
LÆS OGSÅ | Euro NCAP: Her er de sikreste biler fra 2019
Generelt må de hårdtarbejdende mennesker hos både Mercedes og Porsche have svært ved at få armene ned. For mens Porsche 911 endnu engang sætter sig tungt på fire af de fem alderskategorier, står Mercedes også bag gulpladebilen med færrest fejle, nemlig Mercedes B-Klasse såvel som Mercedes GLC overordnet er dén SUV med færrest fejl.
Titlen som SUV med færrest fejl overtager Mercedes GLC fra Mercedes GLK, mens GLC også får titlen som bilen med færrest fejl af alle. En titel som GLC altså overtager fra Porsche 911. Du kan købe den fulde TÜV-rapport til den nette sum af 5 Euro lige her.
10-11 år gamle biler |
||
Plads | Model | Fejlrate |
1 | Porsche 911 | 11,1 |
2 | Audi TT | 15,6 |
3 | VW Golf Plus | 17,6 |
4 | Mercedes SLK | 19,5 |
5 | VW Eos | 21,2 |
6 | Ford Fusion | 21,8 |
7 | Toyota Auris | 22,0 |
8 | Honda CR-V | 22,6 |
9 | Mercedes A-Klasse | 23,1 |
10 | Audi A4/A5 | 23,2 |
VW Tiguan | 23,2 |
8-9 år gamle biler |
||
Plads | Model | Fejlrate |
1 | Porsche 911 | 8,2 |
2 | Audi TT | 11,7 |
3 | BMW X1 | 13,1 |
4 | Audi Q5 | 13,5 |
5 | Mercedes E-Klasse Coupé | 14,6 |
VW Golf Plus | 14,6 | |
7 | Honda CR-V | 15,1 |
8 | Audi A4/A5 | 15,3 |
Mazda 3 | 15,3 | |
10 | Mercedes SLK | 15,5 |
6-7 år gamle biler |
||
Plads | Model | Fejlrate |
1 | Porsche 911 | 6,1 |
2 | Audi TT | 6,6 |
3 | Mercedes SLK | 6,8 |
4 | Mercedes B-Klasse | 7,5 |
5 | Audi Q5 | 8,5 |
6 | Mazda CX-5 | 8,8 |
7 | Mini Countryman | 9,5 |
8 | Audi A6/A7 | 9,8 |
9 | Mitsubishi ASX | 9,9 |
10 | Honda CR-V | 10,0 |
Mercedes GLK | 10,0 | |
Porsche Cayenne | 10,0 |
4-5 år gamle biler |
||
Plads | Model | Fejlrate |
1 | Porsche 911 | 3,5 |
2 | Opel Mokka | 5,0 |
3 | Audi TT | 5,1 |
Mercedes B-Klasse | 5,1 | |
Mercedes SLK | 5,1 | |
6 | Audi Q5 | 5,3 |
7 | Mitsubishi ASX | 5,7 |
8 | BMW X1 | 5,9 |
Mercedes GLK | 5,9 | |
Toyota RAV4 | 5,9 | |
11 | Mazda 2 | 6,0 |
2-3 år gamle biler |
||
Plads | Model | Fejlrate |
1 | Mercedes GLC | 2,17 |
2 | Mercedes SLC/SLK | 2,2 |
Porsche 911 | 2,2 | |
4 | Mercedes B-Klasse | 2,4 |
5 | Mercedes A-Klasse | 2,5 |
6 | Mazda CX-3 | 2,7 |
Mercedes C-Klasse | 2,7 | |
8 | Audi Q5 | 2,8 |
9 | Audi Q3 | 2,9 |
Mercedes E-Klasse Coupé | 2,9 | |
11 | Audi A1 | 3,1 |
I den anden og langt kedeligere ende af denne rapport, finder vi også bundskraberne — og her er ikke meget nyt under solen, hvis vi sammenligner med listen fra 2019.
I den nyeste alderskategori — 2 til 3 år gamle biler — er det Dacia Logan, der klarer sig dårligst med en fejlrate på 13,6%. Efter den finder vi den nært beslægtede Dacia Duster, der har en fejlrate på 11,7%, mens den tredjedårligste placering går til Citroën Berlingo med en fejlrate på 11,2%.
Går man rapporten efter i sømmene, kan man også finde en håndfuld overraskelser. Den største er nok, at den evigt folkekære VW Passat scorer bundplaceringer på tværs af alle alderskategorier. I alderskategorien 2 til 3 år gamle biler, ligger den på plads 100 og kæmper med biler som Nissan Micra og Fiat 500.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.