Klumme: Polestar 3 er amerikansk og IKKE kinesisk, og det er vigtigt
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
Bilejere elsker biler, der ikke går i stykker. Det gør forsikringsselskabet Warranty Direct i Storbritannien også, for så behøver de ikke udbetale så mange penge til reparationer.
Hvert år udgiver firmaet en liste med bilmærkernes pålidelighedsindeks. I år er det anerkendte britiske magasin What Car med i opgørelsen, der nok er den mest pålidelige (tilgængelige) kilde til at vurdere bilernes reparationsomkostninger.
Den bedste bil i indekset er Honda Jazz, og Honda er i det hele taget det bedste mærke, hvis du vil undgå reparationer. På andenpladsen finder vi Suzuki og på tredjepladsen, er det Toyota, der huserer.
What Car? redaktør Jim Holder siger om vinderen: “Hondas succes i Reliability Index skyldes primært, at de sjældent går I stykker. Når de så går i stykker, er reparationen ofte relativt billig.”
Indekset tager højde for antallet og prisen på reparationerne. Gennemsnittet hedder 100 og jo lavere tallet er jo bedre. Indekset tager højde for fejlrate, alder, km-stand og pris for en gennemsnitlig reparation. Kun biler mellem tre og otte år er inkluderet i indekset og data fra 50.000 biler er analyseret.
Skoda er den bedst placerede europæiske producent. (Hvis vi er enige om at Ford er amerikansk) I den tunge ende er det luksusmærkerne, der besætter pladserne. Mercedes-Benz, Porsche og Audi er alle over indeks 200, og er dermed dobbelt så hårdt ramt af problemer, som gennemsnittet. Det skyldes til dels at motor- og gearkassereparationer er ekstremt dyre på store motorer med automatgear – denne kombination findes uhyre sjældent hos de asiatiske producenter – det er bare nemmere at lave en firecylindret ikke-turboladet motor med manuelt gear, der ikke går i stykker.
Så hvis kampen står mellem japanere og tyskere, så er japanerne bedst til at lave pålidelige biler.
Selv om et mærke generelt ligger et stykke nede af listen, så kan enkelte modeller sagtens skille sig positivt ud. Mercedes-Benz ligger fx på et generelt indeks på 215, men C-klassen, som vi kårede til Årets Brugtbil 2015 har et indeks på 60, hvilket er blandt de allerbedste.
Hvis man kigger lidt ind i tabellen, så er der nogle interessante ting – for eksempel har den dyreste reparation på en Nissan kostet ca. 210.000 kr. Og den dyreste på en BMW 360.000 kr. Av.
Pos. | Mærke | Ø Miles | RI | Ø GBP per rep. (£) | Dyreste rep.(£) |
1 | Honda | 50,892.73 | 41 | 335.87 | 2,913.40 |
2 | Suzuki | 39,280.27 | 48 | 256.04 | 1,684.84 |
3 | Toyota | 50,641.03 | 66 | 378.22 | 5,020.00 |
4= | Chevrolet | 35,956.80 | 82 | 258.15 | 2,118.90 |
4= | Mazda | 47,649.48 | 82 | 398.42 | 4,546.94 |
6 | Ford | 53,214.21 | 85 | 289.74 | 8,014.33 |
7 | Lexus | 53,305.39 | 89 | 415.90 | 5,699.94 |
8 | Skoda | 50,675.24 | 90 | 292.84 | 3,854.76 |
9= | Hyundai | 53,281.01 | 94 | 318.54 | 4,637.66 |
9= | Nissan | 48,738.90 | 94 | 367.19 | 20,747.88 |
9= | Subaru | 56,991.20 | 94 | 456.75 | 3,933.45 |
12= | Daewoo | 40,148.60 | 97 | 263.82 | 1,170.37 |
12= | Peugeot | 49,787.60 | 97 | 284.62 | 4,975.00 |
14 | Fiat | 43,219.17 | 98 | 268.35 | 2,520.90 |
15 | Citroën | 48,805.54 | 105 | 311.58 | 4,026.40 |
16 | Smart | 37,672.35 | 108 | 291.75 | 2,544.00 |
17 | Mitsubishi | 52,882.69 | 109 | 456.29 | 4,832.59 |
18 | Kia | 49,608.72 | 114 | 390.01 | 4,056.00 |
19 | Vauxhall | 52,546.81 | 123 | 310.07 | 15,000.00 |
20 | SEAT | 51,710.06 | 125 | 299.11 | 5,993.08 |
21 | Renault | 48,537.36 | 130 | 262.42 | 4,711.75 |
22 | Mini | 44,017.29 | 136 | 380.74 | 4,721.72 |
23 | Volkswagen | 54,982.88 | 137 | 345.94 | 5,657.38 |
24 | Rover | 44,873.26 | 150 | 362.73 | 3,217.40 |
25 | Volvo | 60,664.66 | 151 | 377.35 | 5,604.10 |
26 | Saab | 56,991.42 | 158 | 327.4 | 8,862.35 |
27 | Land Rover | 67,011.84 | 162 | 428.47 | 15,350.00 |
28= | BMW | 58,174.77 | 180 | 447.18 | 35,000.00 |
28= | MG | 38,370.18 | 180 | 401.96 | 3,901.46 |
30 | Jaguar | 50,879.61 | 185 | 419.57 | 9,347.00 |
31 | SsangYong | 49,884.41 | 211 | 431.55 | 2661.39 |
32 | Mercedes-Benz | 54,341.10 | 215 | 452.7 | 16,115.38 |
33 | Chrysler | 52,454.94 | 221 | 399.47 | 3,747.22 |
34 | Audi | 59,054.52 | 223 | 515.41 | 15,438.42 |
35 | Jeep | 52,582.81 | 227 | 439.89 | 3,694.00 |
36 | Porsche | 41,829.73 | 380 | 784.71 | 10,348.00 |
37 | Bentley | 38,113.59 | 637 | 678.5 | 8406.65 |
Kilde: Warranty Direct og What Car?
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.