Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
AF Zacharias Lund FOTO Salgsbilleder
Som taget ud af ‘Fast and Furious’-universet er denne Ugens fund en lille heftig Honda Civic Type-R. Tilbage i 2005, da den rullede fra fabrikken, leverede den 200 hk. Det tal kan man i dag lægge mindst 300 til og så blev det pludseligt 300 gange så interessant.
Endnu mere interessant bliver det, når man mindes om, at de mere end 500 hk stadigvæk skal håndteres af den forreste aksel alene. Noget, der utvivlsomt vil udfordre selv den mest habile bilist.
Denne Ugens fund er en lille hidsigprop, og der er lagt utallige arbejdstimer og penge i den – men nu søger den en ny ejermand, der kan få omdrejningerne til stige og skrige igen.
Jeg får fat i sælger, der kalder sig Honda Jeppe, som har den hidsige Civic Type-R til salg. Han fortæller, at motoren har været en tur forbi tuningsfirmaet Darton Sleeves i Portugal, hvor den er blevet optimeret til at håndtere 1.000 hk, hvis man vil gå så langt.
Han fortæller videre, at Kolstrup Tuning har finjusteret og perfektioneret forarbejdet fra Portugal. Det betyder, at alt er balanceret og går op i en højere enhed, når man skal ud og trille.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Ekstravagance fra øverste hylde
Der er blandt andet puttet den største kompressor på, som man kan få til bilen og en masse penge er brugt på, at runde de 500 heste.
Bilen er tidligere brugt som trackday-bil, men det seneste stykke tid har den stået opbevaret. Jeppe fortæller, at man med lidt tid og hænderne skruet ordentligt på kan få en del mere power ud af motoren.
Motor: R4, 1.998 cm3, benzin
Ydelse: Før 200 hk / nu 558 hk
0-100 km/t: 6,8 sekunder (Std.)
Tophastighed: 234 km/t
Forbrug: 11,2 km/l
Mål (L/B/H): 414/170/143 cm
Køreklar vægt: 1.150 kg
Udover at der er lagt en masse timer og sved i denne japanske hatchback, så er der bestemt også smidt penge efter den. Ombygningen af motoren har i sig selv kostet 130.000 kr., hvor den store kompressor alene har kostet på den gode side af 24.000 kr.
Der er samlet brugt over 200.000 kr. i diverse motordele og listen af modifikationer er lang. Af modifikationer har den blandt andet fået nyt topstykke, nye stempler, ny undervogn og en kølerhjelm af kulfiber. Det er selvfølgelig kun et lille udpluk af de mange modifikationer.
Her 18 år efter den trillede ud fra fabrikken, er det blandt andet lejer og kæder, der fortsat er fra Hondas egen fabrik. Der er selvfølgelig fortsat originale dele at spore, men i motorrummet er skulle man tro, at det kun er skruerne, der er de originale fra Japan.
De mere end 200.000 kr. der er kastet efter denne Ugens fund har givet en ydelse på 558 hk og med lidt finurlighed, kan man godt få det tal en del højere op. Motoren er i hvert fald klar til det.
Du har måske prøvet at presse din Aygo op på 6.000 omdrejninger i minuttet, hvor det lyder som om, at du er ved at tage livet af motoren. I denne Ugens fund er det barnemad og den fortsætter nemt op mod begrænseren på 8.000 omdrejninger. Faktisk er det først efter de 4.500 omdrejninger i minuttet, at kræfterne rigtigt slår ind.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Første Rivian på dansk jord
Motoren er en af Hondas famøse VTEC-motorer med 4-cylindre. De er notoriske for at give god performance ved høje omdrejninger, men samtidigt kunne køre økonomisk ved lavere omdrejninger. Økonomisk er dog ikke noget man skal forvente i denne tunede udgave
Den 4-cylindrede benzinmotor kan klare nogle tæsk og spiser omdrejninger til morgenmad. Med alle modifikationerne når den hurtigt op i begrænseren.
Honda er, som du måske ved, fra Japan. Stod man som japaner eller blot køber på det japanske marked i 2001 var der ikke mange Civic Type-R at vælge mellem. Der blev produceret 1.464 eksemplarer til det japanske marked, hvilket kan virke en smule skørt, taget mærkets ophav i betragtning.
Det hænger dog sammen med, at Honda lavede denne generation med henblik på at ramme det europæiske marked. Derfor blev der på det europæiske marked solgt hele 24.334 eksemplarer.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: En ikonisk racerbil genfødt
Det giver god mening, da produktionen af bilerne fandt sted i Swindon i Storbritannien. Godt 9.000 kilometer fra Japan. Den var altså yderst limiteret i Japan og ikke nok med det, så adskilte de to udgaver sig meget fra hinanden. Blandt andet ved at den japanske-udgave havde 212 hk og kunne blandt andet fås i farven ‘Championship White’ med røde recaro-sæder, hvilket ikke var muligt i Europa.
Denne Ugens fund er langt fra at være, som da den trillede ud af fabrikken i Swindon tilbage i 2005. Det deler nok vandene, hvorvidt man skal pille så meget ved en bil. Man kan dog ikke benægte at 558 hk på forhjulene lyder en smule sjovt.
Bæstet kan blive dit for 129.800 kr. og du kan blive klogere på den lille japaner her.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.