marts 23, 2022

Ugens fund: Bilbasens billigste Mercedes-AMG

Hvad vil du helst køre: Toyota Yaris eller Mercedes-AMG? Dilemmaet er reelt nok. Vi har nemlig fundet Bilbasens billigste AMG.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

Jeg er ikke helt tabt bag en vogn, og jeg er derfor udmærket klar over, at benzin, vedligehold, forsikring og vægtafgift er en helt anden økonomisk liga, når man snakker brugte luksusbiler. Det skriver jeg for at komme alle dem i møde, som har lyst til at skrive det til mig i versaler på Bilbasens Facebook.

Det er dyrere at holde denne Ugens fund kørende, når man sammenligner med en skrabet Toyota Yaris til 150.000 kr., men det er også federe. Meget federe. Det er otte glubende cylindre på sug og 347 hk versus tre forkølede cylindre med turbo og 72 hk.

Så hvis nu du gør pasta med ketchup til din hofret og får en ny bedste ven, der tilfældigvis er en mekaniker, så kan du gøre livet sødere med denne Ugens fund for bare 149.900 kr. Det er en Mercedes CLK55 AMG, der sælges af EZ-Biler.


Mercedes CLK55 AMG

Motor: V8, benzin 5.439 ccm
Ydelse: 347 hk / 510 Nm
0-100 km/t: 5,4 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,4 km/l
Vægt: 1.520 kg
Mål (L/B/H): 457/172/137 cm
Bagagerumsvolumen: 
420 liter
Nypris i ’00: Ca. 1.700.000 kr.


Forhandler fortæller

… ikke så meget. Nogle gange har vi biler med store og grandiose historier, som den lille Fiat 500 Abarth, der havde kørt som civil politibil i Italien, og Ford Shelby Mustang GT500, der var bygget som filmbilen Elanor. Andre gange er Ugens fund ‘bare’ en bil i udstillingen, og det er også helt okay!

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Benhård Mercedes-Benz E50 AMG

Med denne Ugens fund er det bilen og prisen, der bærer historien. Det er Erik fra EZ-Biler, jeg får fat i, og han medgiver straks, at der ikke er nogen stor historie bag Bilbasens billigste AMG. Det er en importbil, der kom til Danmark i 2010, og som har kørt hos den samme, danske ejer lige siden.

‘Spar’ over 2 mio. kr.

Med lidt kreativ matematik kan man sige, at du sparer over 2 mio. kr. på denne Ugens fund. Så du har faktisk slet ikke råd til at lade være. I 2000 kostede Mercedes CLK55 AMG 1,7 mio. kr., hvilket med inflation svarer til 2,3 mio. kr. i dag. Helt nøjagtigt er den derfor 2.150.100 kr. billigere end fra ny. Det er godt, jeg ikke er revisor.

Mercedes CLK var en nichesatsning tilbage i år 1997, som på en mellemstørrelse platform lånt fra Mercedes C-Klasse skulle tappe ind i et voksende marked for 2-dørs coupéer og cabrioleter. Hverdagsanvendelige blærerøvsbiler, kan man sige. Konkurrenterne var BMW 3-Serie, Audi A4 Cabriolet samt den mere eksotiske Maserati Coupé.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Mercedes-AMG SLS er den første rigtige AMG

Mercedes CLK kunne fås i mange afskygninger, fra den billigste CLK200 med 134 hk, der kostede omkring 600.000 kr. og selvfølgelig denne Ugens fund, der var toppen af poppen til over 1,7 mio. kr. Det var mange penge, dengang som i dag, men det købte også et overflødighedshorn på udstyr og teknik.

Foruden den håndbyggede V8-motor på 5,4 liter, fik CLK55 AMG den samme 5-trins gearkasse som den 12-cylindrede Mercedes S-Klasse. Alene for at kunne håndtere V8-momentet. Selvom platformen var lånt fra en folkelig C-Klasse, blev undervogn og bremser bygget op specifikt til CLK55 AMG for at sikre en sportslig køreoplevelse.

På udstyrsfronten er denne Ugens fund komplet med 2-zonet klimaanlæg, elektrisk førersæde med hukommelse, soltag, parkeringssensorer og meget mere. Den slags moderne glæder må du undvære, hvis du køber en ny Toyota Yaris til samme pris.

Sindssygt sjælden

Mercedes CLK er produceret i omkring 650.000 eksemplarer, hvoraf omkring 55.000 eksemplarer blev solgt i Europa i modelår 2000 som denne Ugens fund. Det præcise produktionstal for CLK55 AMG er svært at opstøve, men det rygtes, at der kun er produceret et par tusind. Det er ikke mange, men det er ikke nok til at kalde den sindssygt sjælden.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Sjælden sølvpil fra Mercedes er over 1,5 mio. kr. billigere end fra ny

Bilen, jeg tænker på, når jeg skriver sindssygt sjælden, er den hårdtpumpede racervariant, som Mercedes CLK55 AMG dannede grobund for. Det er selvfølgelig Mercedes CLK GTR. En helt oprigtig GT1-racer, der blev omdannet til personbil i 25 eksemplarer for at sikre deltagelse i FIA GT Championship, der blev afholdt fra 1997 til 2009, samt Le Mans.

Kun tre år efter Mercedes havde bygget CLK GTR raceren til at deltage i FIA GT, blev GT1-klassen, som den deltog i, sløjfet. Mercedes skulle dog stadig opretholde aftalen om at bygge minimum 25 personbilsvarianter af raceren. Derfor blev der bygget præcist 25 styk på fabrikken i Affalterbach.

Det eneste, som denne Ugens fund har til fælles med den sjældne CLK GTR, er nogle enkelte design-inspirationer, som racerbilsdesignerne tog sig i udviklingsprocessen. Resten er rendyrket racer, hvilket den 12-cylindrede motor og aggressive aerodynamik vidner om.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sygeste Mercedes C-Klasse nogensinde

I bagklogskabens lys er Mercedes sikkert glade for, at de opretholdte aftalen om en gadeversion af CLK GTR. Den stod nemlig ikke alene for en del medieomtale ved lanceringen i 1998, men er siden blevet én af bilverdenens helt store enhjørninger. En bil som alle taler om, men de færreste har set i levende live.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS