Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Fartdjævle, bare scroll videre. Denne udgave af Ugens fund er for den meget tålmodige og meget nostalgiske bilentusiast. Det er nemlig intet mindre end en sjælden Citroën 2CV fra det herrens år 1964. Og selvom den lille franske ‘folkevogn’ er produceret i millioner af eksemplarer, så er den her model, der nu er til salg på Bilbasen, efterhånden ganske sjælden.
Men først en lille smule historie. Tro det eller ej, men 2CV er faktisk en af de vigtigste biler i auto-historien. Den blev oprindeligt lanceret kort efter 2. verdenskrig som en billig motoriseret arvtager til de franske bønders hestevogne og nåede sidenhen at være i produktion i mere end 40 år. I den periode var Citroën og 2CV med til at gøre bilen til allemandseje. Først i Frankrig og senere i store dele af Europa. I alt nåede 2CV at blive produceret i tre forskellige afskygninger, der sammenlagt rullede af samlebåndet 5.114.966 gange.
Hurtigt blev 2CV en succes. Designet var banebrydende for sin tid, og det samme var teknologien bag. Læg dertil, at den sammenlignet med resten af datidens snævre bilmarked var billig. Både i købspris, drift og vedligehold. Og netop af de grunde, er der i 42 produktionsår blevet ændret bemærkelsesværdigt lidt på opsætningen af den kompakte Citroën.
Motorkraft har dog aldrig været 2CV’ens stærke side. Det første eksemplar fra 1948 mønstrede sølle 9 hestekræfter. Det omtalte eksemplar på Bilbasen fra 1964 kan prale af en 0,4L motor, der yder det dobbelte, 18 hestekræfter, og en topfart på kun 84 km/t. 2CV’en nåede aldrig over 35 hestekræfter og et moment på 49Nm. Ergo; den er ikke velegnet til motorvejskørsel.
Ifølge sælger er den nævnte 2CV af den sjældne slags. Alene på grund af alderen er der utvivlsomt gået mange til i løbet af årene, men en designændring gør, at netop denne model er påmonteret en stålplade på bekostning af en mindre siderude ved bagsæderne. Hvor mange der er produceret af den pågældende model, er os uvist. Men en ting, der er sikkert og vist, er, at en velholdt 2CV i dag er ganske svær at opdrive i god stand. Det flotte petroleumsgrønne bæst, der nu står hos en forhandler i Brande, har senest været ejet af en amerikansk bilsamler.
Er du 2CV-entusiast, er det her et fornuftigt bud på et godt samlereksemplar, der endda sælges nysynet. Alternativet til de samme penge kan være en splinterny Suzuki Swift. Men den vækker altså knapt så meget opsigt på landevejene. Er du fristet, kan du kigge nærmere på den flotte Citroën 2CV her.
Citroën 2CV 0,4 (1964)
Pris: 89.900 kr.
Km: Ej oplyst
HK/Nm 18/26
0 – 100: Nej, langtfra.
Tophastighed: 84 km/t
Km/l: Vides ikke
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.