Detomaso Pantera
april 19, 2017

Ugens fund: DeTomaso Pantera til salg i Danmark

De er ikke ofte, det sker. En DeTomaso Pantera til salg i Danmark. Lige nu er der en til salg i Lyngby.

Og det er et stykke automobilhistorie uden lige. En historie der involverer både Ferrari og Maserati. Men først et hop til Sydamerika – nærmere bestemt Argentina.

 

Argentina er kendt for godt bøfkød og et fodboldlandshold i verdensklasse. Landet er til gengæld ikke kendt som producent af racerbiler, men det kunne det have været.

Detomaso

Bilen her er til salg netop nu på Bilbasen

Alejandro De Tomaso blev født i 1928 i Buenos Aires og var vel tiltænkt en karriere som kvægfarmer. Moderen var ud af en af de mest fremtrædende kvægfarmerfamilier i Argentina og faderen var landbrugsminister.

Alejandro voksede op i Argentina og blev Formel 1 kører. Først for Ferrari i 1957 og så for OSCA i 1959.

Flugt fra Argentina

Da Alejandro var 27, havde han tilsyneladende ambitioner om at gå ind i politik, og ikke nødvendigvis på helt demokratisk vis– i hvert fald måtte han flygte ud af Argentina efter planlægning af et kup mod præsident Juan Peron.

Detomaso Pantera

V8-motoren er placeret bag kabinen men foran bagakslen

Heldigvis for det, for han flyttede til Modena. Og mens Modena mange steder er kendt som producent af Balsamico-eddike, så er der andre ting fra Modena, der interessererer os mere– nemlig Ferrari, Maserati og DeTomaso. Og DeTomaso arbejdede tæt sammen med netop Maserati-brødrene indtil han gik solo.

Pantera var den tredje gadebil fra De Tomaso og afløser til De Tomaso Mangusta. Den kom på gaden i 1971 og havde en Ford 351 Cleveland V8 med ca. 325 hk. De første to år gik rigtig godt med over 6.000 producerede biler.

Oliekrisen ramte DeTomaso hårdt

For de, der kan huske starten af 1970’erne, er det ingen overraskelse, at salget af Pantera gik helt i stå efter 1973. Krig i mellemøsten skabte en global oliekrise, og så var det svært at sælge en bil, der brugte 30 liter benzin per 100 km. Men De Tomaso overlevede krisen og kunne i 1975 købe Maserati, men det er en helt anden historie. Nu til bilen på billederne.

For at komme ind i en De Tomaso Pantera skal du først krumme dig sammen i fosterstilling, og så beder du Scotty om at beame dig ind, eller også tager du et udvidet kursus for slangemennesker. Men når først du sidder i sædet, så er der ingen problemer – så længe du ikke lægger armen på cigarettænderen mellem sæderne – så bliver det nemlig varmt.

Detomaso Pantera

Motoren er fra Ford, og dermed nem at skaffe dele til

I dag er en Pantera fra 1970’erne en veteranbil. Det mærkes tydeligt på styretøjet, der er kun er nogenlunde præcist, når du kommer op i fart. Her er ingen servohjælp, og selv i perlegruser en parallelparkering lige så effektiv for armene som en halv time i Fitness dk.

Træd i stedet på speederen. Motoren brøler skønt bag din nakke. Ryggen presses ind i læderet, og hånden griber automatisk gearstangen til endnu et gear. Her er så forbandet meget moment. I denne bil er V8’eren har standard 325 hk – og det er rigeligt, selvom det er billigt at tune den amerikanske V8.

DeTomaso Pantera er en oplevelse ud over det sædvanlige – men at sige at den kører godt, er at tage munden for fuld af argentinsk bøfkød. Den er en oplevelse, og den er smuk, og den kræver sin mand, hvis du vil køre den hurtigt.

Detomaso Pantera

DeTomaso Pantera er bred – rigtig bred

Måtte lukke i 2004

Pantera blev produceret helt indtil 1993. De Tomaso lukkede i 2004, men der har været flere planer om at genoplive mærket. Indtil videre uden succes. Så hvis der står De Tomaso på menukortet, så må du lede efter brugte. Alejandro De Tomaso blev hverken minister eller kvægfarmer, men han kunne bygge en bil med masser af muskler. Og i vores verden er det jo endnu bedre. Især når der står én i Danmark.

Bilen på billederne herunder, har tidligere været til salg i Danmark.

Af Ebbe Sommerlund

De Tomaso Pantera

Årgang:  1974

Motor:  V8. 5,7l. 16V
Ydelse: 400 hk (Standard 325 hk)

Topfart :  246 km/t.
0-100 km/t.:  6,3 sek.
Forbrug:  3 km/l
Mål (L/B/H):  417/173/144  cm
Vægt(tom)/last/påhæng: 1.325/550/0 kg
Bagagerum:   280/1.030 l

Nypris:  502.692 kr. plus ekstraudstyr

 

Læs mere

Lydduel: C63 AMG mod BMW M5

 

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS