Første tur: Ford Capri træder på minderne
Ford Capri er tilbage! Nej, Ford Capri er IKKE tilbage. Der er en ny elbil med navnet Capri, en storebror til Explorer, men den har absolut intet med den klassiske model at gøre.
De er ikke ofte, det sker. En DeTomaso Pantera til salg i Danmark. Lige nu er der en til salg i Lyngby.
Og det er et stykke automobilhistorie uden lige. En historie der involverer både Ferrari og Maserati. Men først et hop til Sydamerika – nærmere bestemt Argentina.
Argentina er kendt for godt bøfkød og et fodboldlandshold i verdensklasse. Landet er til gengæld ikke kendt som producent af racerbiler, men det kunne det have været.
Alejandro De Tomaso blev født i 1928 i Buenos Aires og var vel tiltænkt en karriere som kvægfarmer. Moderen var ud af en af de mest fremtrædende kvægfarmerfamilier i Argentina og faderen var landbrugsminister.
Alejandro voksede op i Argentina og blev Formel 1 kører. Først for Ferrari i 1957 og så for OSCA i 1959.
Da Alejandro var 27, havde han tilsyneladende ambitioner om at gå ind i politik, og ikke nødvendigvis på helt demokratisk vis– i hvert fald måtte han flygte ud af Argentina efter planlægning af et kup mod præsident Juan Peron.
Heldigvis for det, for han flyttede til Modena. Og mens Modena mange steder er kendt som producent af Balsamico-eddike, så er der andre ting fra Modena, der interessererer os mere– nemlig Ferrari, Maserati og DeTomaso. Og DeTomaso arbejdede tæt sammen med netop Maserati-brødrene indtil han gik solo.
Pantera var den tredje gadebil fra De Tomaso og afløser til De Tomaso Mangusta. Den kom på gaden i 1971 og havde en Ford 351 Cleveland V8 med ca. 325 hk. De første to år gik rigtig godt med over 6.000 producerede biler.
For de, der kan huske starten af 1970’erne, er det ingen overraskelse, at salget af Pantera gik helt i stå efter 1973. Krig i mellemøsten skabte en global oliekrise, og så var det svært at sælge en bil, der brugte 30 liter benzin per 100 km. Men De Tomaso overlevede krisen og kunne i 1975 købe Maserati, men det er en helt anden historie. Nu til bilen på billederne.
For at komme ind i en De Tomaso Pantera skal du først krumme dig sammen i fosterstilling, og så beder du Scotty om at beame dig ind, eller også tager du et udvidet kursus for slangemennesker. Men når først du sidder i sædet, så er der ingen problemer – så længe du ikke lægger armen på cigarettænderen mellem sæderne – så bliver det nemlig varmt.
I dag er en Pantera fra 1970’erne en veteranbil. Det mærkes tydeligt på styretøjet, der er kun er nogenlunde præcist, når du kommer op i fart. Her er ingen servohjælp, og selv i perlegruser en parallelparkering lige så effektiv for armene som en halv time i Fitness dk.
Træd i stedet på speederen. Motoren brøler skønt bag din nakke. Ryggen presses ind i læderet, og hånden griber automatisk gearstangen til endnu et gear. Her er så forbandet meget moment. I denne bil er V8’eren har standard 325 hk – og det er rigeligt, selvom det er billigt at tune den amerikanske V8.
DeTomaso Pantera er en oplevelse ud over det sædvanlige – men at sige at den kører godt, er at tage munden for fuld af argentinsk bøfkød. Den er en oplevelse, og den er smuk, og den kræver sin mand, hvis du vil køre den hurtigt.
Pantera blev produceret helt indtil 1993. De Tomaso lukkede i 2004, men der har været flere planer om at genoplive mærket. Indtil videre uden succes. Så hvis der står De Tomaso på menukortet, så må du lede efter brugte. Alejandro De Tomaso blev hverken minister eller kvægfarmer, men han kunne bygge en bil med masser af muskler. Og i vores verden er det jo endnu bedre. Især når der står én i Danmark.
Bilen på billederne herunder, har tidligere været til salg i Danmark.
Årgang: 1974
Motor: V8. 5,7l. 16V
Ydelse: 400 hk (Standard 325 hk)
Topfart : 246 km/t.
0-100 km/t.: 6,3 sek.
Forbrug: 3 km/l
Mål (L/B/H): 417/173/144 cm
Vægt(tom)/last/påhæng: 1.325/550/0 kg
Bagagerum: 280/1.030 l
Nypris: 502.692 kr. plus ekstraudstyr
Læs mere
Ford Capri er tilbage! Nej, Ford Capri er IKKE tilbage. Der er en ny elbil med navnet Capri, en storebror til Explorer, men den har absolut intet med den klassiske model at gøre.
Har du mistet overblikket? Vi er gået markedet igennem for at finde de billigste elbiler i Danmark lige nu.
Der er nu flere end 14.000 brugte elbiler til salg på Bilbasen, og det er ny rekord for de fuldelektriske biler. En del af dem er kommet til Danmark fra udlandet.
Tesla overrasker positivt, mens MG og Nissan er presset på pålideligheden. Se hvilke bilejere, der har størst anledning til grå hår i denne store undersøgelse.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.