Ny elbil fra DS med 750 km rækkevidde
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
AF: Zacharias Lund
FOTO: Salgsbilleder
Denne Ugens fund er et sjældent syn på vejene og kan have et stort investeringspotentiale, da de sjældent udbydes til salg, men nu er der altså opstået en enestående mulighed. Har man lommen fuld af guld, handler det bare om at slå til. Det er norske Røhneselmer AS , der har den flotte Ford GT til salg på Bilbasen.
Denne seneste generation Ford GT har bestemt et ry og omdømme at leve op til. Ford GT40 præsterede i perioden 1966 til 1969 at vinde Le Mans fire år i træk og blev til lidt af et ikon. Den nye generation har udstrålingen til at bære arven videre, men har den prestigen?
Der kunne sagtens have været en V12- eller en V8-motor at finde i Ford GT, men i stedet gik amerikanerne med at bruge deres V6 Ecoboost-motor, der også er at finde i Ford F-150. Hvis du spørger mig, så lyder Ecoboost V6 en smule undervældende, men tag ikke fejl.
Der er lavet lidt finjusteringer, så den 6-cylindrede motor nu yder 656 hk og præsterer at runde 100 km/t på imponerende 2,8 sekunder og så fortsætter den ellers op mod topfarten på 347 km/t.
Ved hjælp af et karrosseri i fuld kulfiber, kulfiberfælge og carbon keramiske bremser vejer denne Ugens fund ikke mere end 1.385 kg, hvilket er 300 kg mindre end den forhenværende generation.
Denne Ugens fund er udført i Fords ‘Liquid blue’ med en ‘Frozen white’ stribe løbende hen over kølerhjelmen, taget og bagenden, hvilket virkelig klæder den og det spiller fuldkommen med de sorte kulfiberfælge.
Du har måske set filmen “Le Mans 66’”, der portrætterer den intense kamp mellem Ferrari og Ford i Le Mans i 1966. Historien går på, at Ford hyrer den legendariske Caroll Shelby for at bygge en bil, der kan slå italienerne. Og det lykkedes. Ford triumferer de næste fire år i perioden 1966-1969.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Ekstravagance fra øverste hylde
Cirka 50 år efter, med introduktionen af denne generation Ford GT, var Ford nu klar til at entrere LM GTE-klassen til Le Mans i 2017, og ambitionerne var de samme som i 1967; Kun en sejr talte.
Som en tæt på perfekt fejring af 50 års jubilæet, formår to af de i alt fire Ford GT at køre sig til en første- og en tredjeplads i det prestigefyldte racerløb. Inden det har der været langt mellem snapsene, hvor Ford ikke har præsteret noget nævneværdigt, men langt om længe kunne den nye Ford GT løfte den yderst tunge arv fra den oprindelige og legendariske Ford GT40.
Motor: V6, 3.497 cm3, benzin
Ydelse: 656 hk / 746 nm
0-100 km/t: 2,9 sekunder
Tophastighed: 348 km/t
Forbrug: 6,0 km/l
Mål (L/B/H): 476/200/111 cm
Køreklar vægt: 2.335 kg
Det har tit undret mig, hvorfor de efterfølgende generationer af Ford GT40 ikke har det karakteristiske “40” i modelnavnet men kun “GT”. Tallet 40 stammer fra den oprindelige GT40’s højde, der måler 40 inches, hvilket svarer til godt og vel 103 centimeter.
De nyere generationer er en smule højere, hvilket kunne være en del af forklaringen, men det er faktisk en helt anden.
Da Ford sluttede produktionen af den famøse GT40, fortsatte et mindre britisk firma “Safir engineering” med at producere et par GT40 efter aftale med Ford. I forbindelse med dén produktion købte Safir Engineering rettighederne til varemærket “GT40”.
Så da Ford i 2002 skulle lancere den nye generation af Ford GT40, krævede det, at man først skulle købe varemærket tilbage, for at kunne navngive den næste generation efter den ikoniske Le Mans-vinder.
Safir Engineering kræver dog 40 millioner dollars, og det mener Ford er til den stejle side. Dermed sluttede æraen “GT40”, men ånden lever videre i nuværende Ford GT.
Da Carroll Shelby og Ford i 1964 påbegynder produktionen af Ford GT40, er det med henblik på at bygge en bil, der kan få succes på Le Mans. Samme ønske er at finde i processen med denne generation af Ford GT. Det kommer blandt andet til udtryk i den dråbeformede udformning, som bilen har fået, der giver en lav vindmodstand.
Et andet fokuspunkt for designet er, at man tydeligt skal kunne se, at bilen hører til linjen af GT-bilerne. Det ses blandt andet ved de centrerede udstødningsrør, de runde baglygter og designet af fronten, der er tydeligt inspireret af de tidligere generationer.
Spørger du mig, er det derfor også tydeligt at se, hvilken ‘familie’ denne Ugens fund hører til. For mig er den allerede ikonisk og med sine 1.350 eksemplarer på verdensplan, er den bestemt også unik. Den har ikke opnået de samme bedrifter som den oprindelige GT40, men har allerede nu sejret ved flere af verdens store prestigefyldte racerløb.
Denne Ford GT koster svimlende 7.250.000 kr. Uden afgift vel at mærke. Jeg tør dog godt lægge hovedet på blokken og sige, at den ikke just falder i pris, tværtimod. Vil man se mere til den fede Ford GT, så kan man opleve den lige her.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.