Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Går du og drømmer om at have noget til fælles med Juha Kankkunen og Miki Biasion? Sikke et held! Nu kan du blive lige så godt kørende som rallylegenderne med denne Lancia Delta Integrale.
Du har med andre ord mulighed for at eje et vaskeægte rallyikon. En model, der har ledt rallykørere til triumfer ved verdensmesterskaber fire gange og vundet utallige rallyløb.
Denne Ugens fund er en sjælden sag, og er man til rally, er det et samleobjekt uden lige. Det er en af de bedste rallybiler gennem tiden, men der følger ikke køreegenskaber med i købet. Dem skal man selv afstøve på lukkede landeveje.
Motor: R4, 1.995 cm3, benzin
Ydelse: 177 hk / 290 nm
0-100 km/t: 6,9 sek
Tophastighed: 212 km/t
Forbrug: 10 km/l
Vægt: 1.300 kg
Mål (L/B/H): 390/170/138 cm
Gennem tiden har den lille hatchback sejret 46 gange ved diverse rallygrandprix’er. Endnu mere imponerende er den stime af konstruktørmesterskaber, som Lancia præsterede tilbage i 1980’erne og 1990’erne.
Det startede i 1987, da den famøse Gruppe B blev nedlagt grundet et fatalt uheld og ulykker med tilskuere. Lancia kørte med deres rallybil Lancia 037, der inden nedlukningen af gruppe B sejrede ved 6 rallyløb og vandt konstruktørmesterskabet i ´83.
Nedlægningen medførte, at Lancia flyttede fokus fra Gruppe B til Gruppe A, hvor restriktionerne var en del strammere. Der var blandt andet begrænsninger på hestekræfter og vægt, der gjorde Lancia 037 ude af stand til at deltage i denne gruppe.
Det ledte dog til starten på rallykarrieren for denne Ugens funds. Modellen Delta havde i 1987 kørt som rallyvarianten S4 i gruppe B, men uden den store succes.
Omlægningen af fokuset skulle vise sig at være starten for Delta HF Integrale 8v. Delta HF Integrale var med sin 2-liters turbo-benzinmotor og firehjulstræk, som skabt til Gruppe A.
Seks år senere, seks konstruktørmesterskaber i træk og samtidigt fire verdensmesterskaber til Juha Kankkunen og Miki Biasion er hvad Lancia Delta Integrale præsterede. Det er netop det, der gør denne Ugens fund til et kørende rallyikon og en af de bedste rallybiler nogensinde.
Det hele startede tilbage i 1979, da den kendte bildesigner Giorgetto Giugiaro, som nok er mest kendt for sit arbejde med VW Golf I og BMW M1, udformede Lancias redningskrans. Lancia Delta. En mindre hatchback, der skulle støtte modelprogrammet og få nogle penge i kassen. For dem var der ikke mange af.
I 1980 blev den årets bil i Europa, og produktionen fik for alvor fart. Over 40.000 af de tre Delta varianter var blevet solgt og Lancia kunne igen se grønne tal.
Det gav det italienske bilmærke blod på tanden, og nu skulle der produceres en mere kraftfuld variant. Inden da skulle Delta lige have lidt tid på markedet, så forbrugerne kunne se, hvor genial en bil det er.
Syv år og et facelift senere løfter Lancia sløret for den firehjulstrukne og mere kraftfulde Delta-variant, der er denne ugens fund: Lancia Delta HF Integrale.
Det er på mange punkter en helt ny bil. Den har fået ny turbo, kobling, undervogn og intercooler. Den lidt vildere Delta Integrale producerer med sin 2-liters benzinmotor 177 hk, hvilket er tæt på 100 hk mere end en standard Delta. Det er med andre ord en ond storebror til den uundværlige Delta.
… er ordene James Bond siger, når han gerne vil have en Martini-cocktail og netop Martini, havde i 1980’erne og 1990’erne for alvor satset stort på italienske Lancia.
Samarbejdet startede i 1982 og sluttede først ti år senere i 1992. Det ti år lange samarbejde er det længste samarbejde i Martini-racings historie og gæt hvilken bil, der i sidste ende er den mest vindende for Martini-racing: Denne Ugens fund. Lancia Delta HF Integrale.
Det må altså kunne konkluderes at Lancia Delta HF Integrale er en vinder på mange punkter. I Rally er den en stor vinder og nu kan du blive vinderen af en Lancia Delta HF Integrale.
Den skal koste 269.900 kr. og for den pris får du et kørende rallyikon, der bestemt har potentiale til at blive et samlerobjekt. Det er Veteran-garagen, som har den yderst fine Lancia til salg og endda i Martini-versionen, så man for alvor kan leve sig ind i Kankkunen-ånden. Du kan se den lige her.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.