Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Bare rolig, det hele er ikke elektrisk. Lotus har fortsat deres model Emira, der holder fast i de gamle dyder som centermotoriseret sportsvogn, men som noget nyt har Lotus introduceret denne Ugens fund.
En hyper-SUV som Lotus selv ønsker at kalde det. Der er da også noget hyper over at ramme 100 km/t på under 4 sekunder i en bil på over 2,5 tons.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Hidsig frisørbil med V8-motor
Denne Lotus Eletre S er ikke engang den hurtigste variant, men til de danske veje og færdelslove er den mere end rigelig. Og til den anglofile elbilist er den helt perfekt.
Eletre er den første elektriske bil fra britiske Lotus. Det er dog ikke den eneste elbil, Lotus ønsker at sende på vejen. Inden længe lander modellen Emeya også, der er en hyper-GT og senere følger hyperbilen Evija, der ifølge Lotus får over 2.000 hk.
Disse to er ikke at finde på asfalten endnu, men det er denne Ugens fund. For denne hyper-SUV er til direkte levering og får man sådan en fætter leveret, er man med garanti en af de første i Danmark.
Det er måske ikke ligefrem elbiler, man forbinder med Lotus, men det er altså nye tider. Som bilindustrien udvikler sig, er det et spørgsmål om tid, før alle bilmærker har mindst en elbil i flåden.
Lotus har dog formået at komme godt fra start, og denne ugens fund tager sig godt ud.
Motor: 2 x elmotor
Ydelse: 603 hk / 710 nm
0-100 km/t: 3,8 sek.
Tophastighed: 258 km/t
Rækkevidde: 600 km (WLTP)
Vægt: 2.600 kg
Mål (L/B/H): 510/200/163 cm
Som Lotus selv skriver, så ligner Eletre en SUV, men kører som en Lotus. Eletre er en sammensmeltning af 75 års ingeniørarbejde og design og en helt ny retning for Lotus. Det er især i køreegenskaberne, som Lotus’ ingeniører har arbejdet meget med.
For hvordan får man en 2.600 kg tung SUV til at køre som en sportsvogn? Det mener Lotus at have fundet løsningen på. De kære Briter slår fast, at deres elektrisk skud kører som den Lotus, man kender. Hvorvidt det er sandt, kan man finde ud af for 1.309.900 kr. hvilket er prisen på Ugens Fund.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Bendtners beslaglagte Porsche
Den mest kraftfulde Lotus nogensinde var Evora GT, der præsterede 430 hk fra en 3,5-liters benzinmotor. Den rekord har Eletre nu, der med sin elmotor yder hele 905 hk, hvis man vælger ‘R’ udgaven, der rammer 100 km/t på 2,9 sekunder. Det er nærmest vulgært, men skulle man være til den slags, så har forhandleren Innocar, der også udbyder denne ugens fund, sådan en til salg.
Denne Ugens fund Eletre S er den anden mest kraftfulde Lotus i historien med sine 603 hk. Det er nok til at sende dig afsted mod 100 km/t på 3,8 sekunder og burde være nok for de fleste anglofile bag rattet.
Man skulle ikke tro, at Lotus var nybegyndere i elbiler, men det er altså første gang, at folkene fra Norwich bevæger sig ud i en fuld elektrisk bil. De har formået at bygge en elbil, der trods en ret høj vægt har en rækkevidde på 600 km (WLTP). I det danske kolde land er det nok nærmere 490-540 km, men det er nu også nok til at krydse landet.
Endnu bedre er ladehastigheden, når batteriet er ved at være tomt. Her lader Eletre nemlig fra 10 til 80% på små 20 minutter. Det er lige nok til at runde toilettet og måske købe en lille snack før man igen er på vejen.
Alt dette i samspil med køreegenskaber som en Lotus giver en fænomenal elbil, der tilmed også er flot at se på. Det burde være nok til at få elbil skeptikerne med over på den elektriske bølge. Jeg ville personligt ikke have det mindste imod at rulle rundt i denne Ugens fund.
Man får mulighed for at være en af de første danskere ejere af en Lotus Eletre og dem kommer der altså ikke mange af på det danske marked. Man har derfor en unik mulighed lige her, for at gå forrest og så ligger der også en lille bonus i, at man kan køre dørtræk med selvsikkerhed.
Lyder det som noget for dig, så er denne ‘Galloway-grøn’ Lotus Eletre til salg ved My Garage. Du kan opleve den lige her.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.