marts 28, 2024

Ugens fund: V8-motoren, der fuldendte Volvo XC90

Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele. 

AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder

Denne Ugens fund er en guddommelig treenighed, der binder sikkerhed, V8-motor og Volvo sammen i en stor SUV. Det er en sjælden kombination, der kun findes i én anden model fra Volvo, som ikke byder på halvt så meget plads. 

Volvo eksperimenterede tilbage i 2005 og denne Ugens fund er et af forsøgene, der, hvis du spørger mig, fungerer rigtigt godt. 

Den store forsøgskanin 

Det er ikke så tit, man hører Volvo og V8 i samme sætning. Måske du har hørt det tilbage i 60’erne, da Volvo lavede nogle lastbiler, der havde en V8-motor, men i nyere tid er det en sjælden kombination. 

Volvo skulle i 2004 ud og undersøge nye markeder, hvilket ledte dem i retning af Nordamerika. For hvad elsker folk fra Nordamerika mere end steaks og skydevåben? V8-motorer og store biler. 

På daværende tidspunkt var Volvo ejet af Ford, der om nogen ved noget om V8-motorer. Det blev dog Yamaha, der i samspil med Volvo skulle udvikle denne nye motor. 

Yamaha og Volvo nåede i 2004 i mål og den store V8-motor blev til. Motoren var specialbygget til Volvo XC90, som skulle agere første forsøgskanin med den nye motor, og det skulle vise sig at være en genistreg, der gjorde folkene på den anden side af Atlanten glade. 

Anden forsøgskanin var Volvo S80, der efterfølgende fik V8-motoren, men med halvt så meget succes.

Volvo XC90 V8 4.4

Motor: V8, 4.414 cm3, benzin
Ydelse: 315 hk
0-100 km/t: 7,3 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 7,5 km/l
Mål (L/B/H): 480/189/174 cm
Køreklar vægt: 2.075 kilo
Bagagerumsvolumen: 
613 liter
Nypris:
 Ca. 1.356.433 kr.


Bygget til Amerika

Er der noget, som sjældent går hånd i hånd, så er det en brummende V8-motor og god benzinøkonomi. Det satte Volvo sig for at ændre på. I processen med at bygge motoren, var målet nemlig at opnå både lav emission, men også et lavt benzinforbrug. 

Da den store SUV blev lanceret tilbage i 2004/2005 var den nyskabte V8-motor, den motor, der havde den laveste emission på tværs af alle V8-motorer på markedet. Volvo og Yamaha lykkedes altså med at lave en lavemissions V8-motor, men hvordan gik det så med benzinforbruget? 

Man kan mene meget, men 7,5 km/l er ikke langt på literen. I hvert fald ikke hvis man bor i Europa. Krydser man Atlanten, får fløjten en anden lyd. Her var 7,5 km/l nemlig i den anden ende af skalaen og her blev den store Volvo taget ganske pænt imod. 

Faktisk så pænt, at der i 2005, året hvor V8-motoren blev lanceret, blev solgt flere XC90’ere i USA end i hele Europa tilsammen. Netop V8-motoren blev også produceret for at ramme det amerikanske marked, hvor 75% af produktionen var forventet at ryge hen. 

Hele pakken

Det er svært at finde minusser ved denne Ugens fund. Den har plads til syv personer, femstjernet sikkerhed, komfort i luksusklassen eller derhenad og sidst, men ikke mindst, en V8-motor.

Jaja, benzinforbruget er ikke prangende efter moderne standarder, men det er til at leve med. Designet er der heller ikke en finger at sætte på, og den store XC90 med sin V8-motor har virkelig rundet alle punkter, man kunne ønske sig.

Vellydende Volvo

Der er bare noget swung over at starte en V8-motor. Det kan ikke gøres uden at blive bemærket. Ser man først, at bilen er en Volvo, har man dog hurtigt afskrevet muligheden for lidt V8-lyd. 

Det er med andre ord noget af et chok, man får sig, når denne Ugens fund starter. Den store 4,4-liters V8’er siger lidt mere end den famøse 5-cylindrede rækkemotor, der, bevares, også leverer en rigtig fin lyd. Det er bare ikke den samme englesang som her.

At V8-lyden kommer i komfortable, sikre og praktiske former er en kæmpe bonus, som i sidste ende gør denne ugens fund til en genistreg. Man får alt det gode fra en Volvo krydret med en smule skørhed i form af en ottebenet motor. Det er genialt. 

Hvad end man er til Volvo, V8-motor eller begge dele, så er denne ugens fund en sjælden sag, der netop nu kan blive din. Det er GH Auto, der har den særlige Volvo XC90 til salg. 

Den koster 178.000 kr. (Engros), men så får du, efter min mening, en komplet Volvo, der kan det hele: brumme, have 7-mandsholdet med og høj sikkerhed. Du kan se den lige her. 

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Flere Volvo XC90 til salg på Bilbasen.

Andre fandt dette interessant

Næsten ny BMW i5 til under 445.000 kr.

Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS