Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Det er ikke lige til at se det, hvis man ikke lige ve’ det: at der bag Volvo V60s sporty former gemmer sig elektronik, teknik og luksus til den helt store guldmedalje. Listen over udstyr er alenlang, og det gør bilen til en af de mest sikre og bedst kørende i klassen.
V60 er en bil, man hurtigt kommer til at holde af. Allerede på den første køretur går den rent ind. Den 5-cylindrede dieselmotor er vellydende, støjsvag og vibrationsfri, gearkassen er velfungerende og køreegenskaberne gode. Læg dertil en fremragende førerplads, hvorfra man har et godt udsyn hele vejen rundt.
Når det er sagt, er det på sin plads at dvæle lidt ved prisen. Standard koster i V60 D3 514.000 kr., læg dertil fabriks- og eftermonteret udstyr til 188.735 kr., og vi lander på 702.735 kr. for testbilen.
Det kan være værd at afsøge markedet og se hvad man ellers kan få for de penge. Nu behøver man selvfølgelig ikke at købe hele udstyrspakken, men det vil kræve en hård beslutning at vælge fra.
Teknikken er heldigvis den samme, uanset hvilket udstyrsniveau man vælger. Billigst er Kinetic-versionen til 474.000 kr., men selv den er veludstyret. V60 er designmæssigt smart, en livstils-stationcar med et coupé-agtigt look. Men med en bagagerumskapacitet på 430 liter – 1240 l med bagsæderyglænene nede – får den dog store klø af fx VW Passat og Opel Insignia Sports Tourer.
Men hvad gør det, når bare man ser godt ud? Indvendigt ser V60 også bundsolid ud. Instrumenteringen er lige i skabet – enkel og funktionel. Sæderne er velstøttende og pladsen god, selv ved bagsæderne.
Den 5-cylindrede motor med turbo og 136 heste har ganske enkelt en fremragende gangkultur. Den lyder i kabinen nærmest som en benzinmotor. Ingen vibrationer og knaldende tænding. Selv når startermotoren vækker de fem cylindre til live ved et stoplys, foregår det i stilhed. Her kan konkurrenterne slet ikke være med. 136 heste og 0-100 på 10,4 sek. lyder ikke voldsomt, men med et moment på 350 Nm ved 1500-2250 o/m er der masser af bundtræk at gøre godt med. Køregenskaberne har den heller ikke noget at skamme sig over, tværtimod. Den er dejlig retningsstabil og ganske adræt på snoede veje.
Alle modeller i V60-serien har i 2014-udgaven fået et opdateret look med skarpere linjer, en ny motorhjelm, en ny kofanger og et nyt forlygte-design. Sikkerhed er som velkendt et stort tema hos Volvo, og V60 hører da også til blandt de allerbedste biler, som Euro NCAP har testet. Det er med til at gøre bilen til et af de bedre køb!
Følg os på Facebook og Google+, og se flere nyheder og debatter.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.