Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
– Køreklar i 2021
– BMW i samarbejde med Intel
– 300 selvkørende Volvo’er beta-testes
Selvkørende biler er et varmt emne i auto-branchen. Adskillige projekter er eftersigende undervejs, hvor teknologigiganterne Google og Apple pt. virker som de varmeste bud på den første serieproducerede selvkørende bil. Men nu melder den etablerede bilbranche sig også på banen. Anført af Volvo og BMW, der begge har sat et årstal på hver deres fremtidige fuldautomatiske bil.
BILBASEN Se alle Volvo til salg i dag
Begge bilproducenter har netop meldt ud, at målsætningen for en køreklar fuldautomatisk bil er 2021. Endnu ved vi meget lidt om, teknologi, design, pris og implementering, men BMW og Volvos ambitiøse udmeldinger lover vel for en relativ nær fremtid, hvor biler kører uden menneskelig assistance.
Rent teknologisk er BMW langt fremme, og det tyske bilmærke har igennem 10 år arbejdet på selve teknologien bag deres selvkørende bil. Sammen med mikrochipproducenten Intel udvikler de på en teknologisk platform, der ifølge BMW bliver åben, så andre udviklere og bilmærker også kan gøre brug af den.
BILBASEN Se alle BMW til salg i dag
Volvo og deres fuldautomatiske projekt står netop nu overfor en større testperiode. Her skal 300 biler med hvad der minder om et semi-fuldautomatisk system testes i Sverige, Storbritanien og Kina under projektnavnet Drive Me. Volvo har endnu ikke fundet en teknologipartner til at færdiggøre systemet bag deres fremtidige selvkørende bil.
Indtil videre har prototyper indikeret, at de første fuldautomatiske biler er el-drevne og i minibilsklassen. Om Volvo og BMW også bevæger sig i den retning vides endnu ikke, men forhåbentlig kan begge producenter være med til at skubbe udviklingen i en bredere retning.
En ting er udvikling og produktion, men før selvkørende biler kan blive en realitet, kræves der adskillige nationale lovændringer og sikkerhedsforanstaltninger. Sidstnævnte er nu endnu mere relevant, efter en Tesla-ejer for nyligt mistede livet under brug af mærkets udvidede autopilotsystem. En sag, der sandsynligvis får konsekvenser for implementeringen af selvkørende biler.
Det ser det ud til, at fremtiden tegner ganske lys for billister, der er trætte af at skifte gear, dreje på rattet og træde på speederen. På Bilbasen glæder vi os til at følge med i udviklingen.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.