Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Tekst og foto: Esben Skrumsager | Dato: 26. september 2019
Er du på jagt efter en familievenlig bil? Hvis det er afgørende for dig, at din bil kan betegnes som “seneste mode”, ender du formodentlig i lettere højbenet model – og måske endda med en moderne drivlinje indeholdende en eller anden form for elektricitet.
Men hvis moden ikke dikterer dit valg af bil, så har jeg måske fundet noget interessant. I hvert fald hvis du går op i klassiske dyder som rummelighed, komfort og praktiske egenskaber. Jeg har nemlig set nærmere på den ældste model i hele butikken hos tyskerne fra Volkswagen. Den hedder Touran, og den er noget så sjældent som en MPV, der faktisk bliver solgt hos de danske forhandlere.
TIL SALG | Søg efter VW Touran på Bilbasen
Ja, faktisk har den lige siden lanceringen af tredje generation for fem år siden været det absolut mest solgte i sin klasse måned efter måned. Så sent som sidste år lå den på en samlet 10.-plads over de mest solgte biler på hele året foran andre populære modeller som Octavia, A-Klasse og Captur. Vildt, ikke? Så lad os lige se nærmere på, hvad der egentlig gør den så formidabel som familiebil.
Selvom det velvoksne ydre ikke efterlader tvivl om, at vi har med en stor familiebil at gøre, kan man alligevel blive overrasket over, hvor meget plads der i virkeligheden er inde i bilen. Loftshøjden er enorm, anden sæderække byder på multijusterbare sæder, og tredje sæderække er rar at have, når naboens Passat pladsmæssigt må give fortabt. Der er et væld af kopholdere og praktisk aflægningsplads, der er gardiner i døren til at skærme poderne mod den værste sol, og bagagerummet sluger løs, som du aldrig har oplevet det før.
Det er jo alt sammen indlysende kvaliteter, som enhver kan se på miles afstand. Der er dog også en række andre årsager til, at Touran er en af familiernes foretrukne modeller hos forhandlerne.
For det første er den bedre end sin forgænger. Den nuværende Touran blev introduceret i februar 2015, og det var den første MPV fra Volkswagen, der var bygget på MQB-platformen. Selvom den var 13 centimeter længere, var den alligevel op til 62 kg lettere end forgængeren. Den blev udstyret med nye motorer, der var langt mere brændstoføkonomiske, interiøret bød på forbedret komfort, og der var nye systemer inden for både sikkerhed og infotainment.
For det andet er den relativt miljøvenlig. Touran har indtil for nylig kunnet fås i en indstigningsmodel med kun 115-heste fra en 3-cylindret benzinmotor. Det er dog til den slappe side i et skur af en skolebus som Touran, så der er ingen, der savner den i modelprogrammet. Nej, du er bedre tjent med den nyere 1,5 TSI ACT EVO-motor, der yder 150 hk og er udrustet med en række raffinerede, brændstofbesparende løsninger som automatisk cylinderfrakobling, som sørger på forbrug på hæderlige 14,5 km/l i henhold til den nye og mere realitsiske NEDC-angivelse.
Og så er den sikker. Og det betyder trods alt en her del, når det er noget af livets dyrebareste, man spænder fast på bagsædet. Automatisk nødbremse er blandt andet en vigtig del af pakken, og du kan derudover krydse adaptiv fartpilot, køassistent, parkeringsassistent og dynamiske LED-lygter af på udstyrslisten. Tourans høje sikkerhedsniveau blev bekræftet i Euro NCAPs kollisionstests i 2016, hvor den blev kåret som den sikreste i sin klasse.
Den kører også godt nok, hvilket familiens chauffør nok vil sætte pris på. Over 65 % af de danske kunder vælger Touran med DSG-gearkasse, der leverer et højt niveau af kørekomfort. Det er testbilen her naturligvis også udstyret med. DSG-gearet er efter min mening et must i den store slæde, da det aldrig bliver en bil som lægger op til kørsel af den slags, hvor du gerne selv vil skifte gear. Har man ikke brug for de to bagerste sæder, kan man dog med fordel en stationcar i stedet, hvis køreoplevelsen vægtes tungt.
Og apropos køreoplevelsen, så kommer vi ikke udenom, at der trods alt også er nogle enkelte områder, hvor VW Touran ikke ligefrem brillerer.
Funktion vægter tydeligvis højere end form i Tourans tilfælde. Ja, det er vel egentlig ikke utænkeligt, at VW i tidernes morgen fuldstændig droppede at budgettere med en designer, da bilen skulle udvikles. Et par ruder, fire hjul, nogle døre og en bagsmæk, så var den i skabet. Ingen grund til at gøre et større nummer ud af den slags, når målgruppen jo heller ikke ligefrem er mennesker, der portionsanretter aftensmaden. Det skal bare være praktisk som et stort fad med lasagne midt på spisebordet.
Den er gammel. Med sin lancering af den nuværende generation for fem år siden har Touran efterhånden overskredet tiden for, hvornår en model som regel får et facelift, så den kan klare endnu en valgperiode på markedet. Men med de forrygende salgstal – både i Danmark og i resten af Europa – har tyskerne tilsyneladende ikke travlt med at sende en opdateret udgave på gaden. Det betyder blandt andet, at Touran er den eneste model i programmet, der ikke kan fås med digital instrumentering.
Den støjer. Selvom fronten på bilen strækker sig som snuden på en myreslure i en blød bue helt nede fra kofangeren og op til midt på taget, så kan Touran ikke undsige sig det faktum, at den er et ordentligt lokum, og når du træder på speederen, skal der flyttes luft foran bilen. Masser af luft. Og det kan høres i kabinen. Det er ikke en decideret støjende oplevelse, men det er utvivlsomt en af de mindst støjsvage modeller i VW-modelprogrammet, og det er altså noget, du lige bør opleve og afstemme med familien under en testkørsel, før du sætter en krusedulle på slutsedlen.
Touran kan fås til priser fra 296.995 for en 1,5 TSI med 150 hk og manuel gearkasse. Vil du have DSG-gear, skal du af med mindst 317.194 kroner.
Billigste dieselvariant må du i skrivende stund slippe 331.395 kroner for. Her får du en 2-liters motor med 115 hk. Skejer du helt ud og snupper den dyreste Touran, kan du trille hjem i en 150-hestes dieselkaret med DSG i R-Line-udgaven. Den koster dig 471.295 kroner.
Er du på udkig efter en familievenlig firmabil, kan du snuppe en VW Touran med beskatningsgrundlag fra 286.585 kroner.
Du kan selvfølgelig også bare søge blandt de mere end 500 brugte eksemplarer, der lige nu er til salg på Bilbasen. Dem finder du her.
VW Touran kom på markedet i 2003, og allerede dengang blev den taget godt imod takket være sine praktiske egenskaber. I 2006 steg efterspørgslen dog yderligere, da VW lancerede sin 1,4-liters benzinmotor med en kombination af tre kendte teknikker; direkte indsprøjtning, turbolader og kompressor. På den måde skabte man en motor med et brændstofforbrug som en 1,4-liters motor men med et moment som en 2,3’er.
Den populære motor har kædetræk i stedet for en tandrem, hvilket burde give mindre vedligeholdelse, men desværre har nogle Touran-ejere oplevet, at knastakselkæden med tiden bliver for slap, hvilket betyder, at kæden begynder at rasle, motoren begynder at gå ujævnt i tomgang og motorlampen begynder at lyse. Derfor skal du som Touran-ejer sørge for at køre bilen på værksted, hvis nogle af disse symptomer opstår. Hvis du overvejer at købe en brugt VW Touran med 1,4 TSI-motor, bør du derfor også få en motorgaranti med i handlen.
Den tyske familiebil er fortsat meget eftertragtet og prisen på en brugt VW Touran er derfor meget høj på brugtbilsmarkedet. Positivt set giver det dog et meget lavt værditab for både anden, tredje og fjerde ejer af bilen, da brugtbilkøberne er vilde med Touran. Særligt modellerne fra 2008 og frem, der som udgangspunkt alle har syv sæder, er attraktive.
VW Touran har et højt sikkerhedsnievau med fem stjerner hos Euro NCAP, men med tiden er der blevet sparet lidt på rustbeskyttelsen i VW-koncernen, hvilket kan sætte sit præg på de danske modeller. Så gå efter modeller, der har fået ekstra rustbeskyttelse.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.