februar 3, 2023

XPeng opgraderer i Danmark med ny G9 og forfinet P7

XPeng lancerer sin nye G9, en stor el-SUV med op til 551 hk og opladning med 300 kW – og en fornyet udgave af sedanen P7 med hurtigere opladning og priser fra 399.900 kr.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Kinesiske Xpeng har haft en svær opstart i Danmark. I marts 2022 åbnede mærket sit showroom i Axel Towers i København med sin første model, sedanen P5. Men der var bare ingen P5’ere til kunderne, så i stedet fremskyndede XPeng lanceringen af den større sedan med navnet P7.

Fremskyndede er måske så meget sagt, for den egentlige lancering af P7 – for ikke at tale om offentliggørelse af de endelige priser – sker først nu. Det er 11 måneder siden, forretningen i Axel Towers åbnede.

LÆS OGSÅ | G9 er XPengs nye SUV-topmodel med 551 hk

Den gode nyhed for både XPeng og potentielle kunder er, at P7 er prissat lavere, end vi tidligere har regnet med, og at sedanen i mellemtiden er blevet opdateret. P7 har fået en mere lækker kabine, og, som efterlyst i testen (følg linket herover) i november, hurtigere opladning, samtidig med at rækkevidden er øget. Priserne for den store sedan starter på 399.900 kr.

I løbet af februar introduceres den helt nye G9, og her er der tale om en stor SUV til 5 personer, som med 800 volt-platform kan lynlade med helt op til 300 kW. Den fås med op til 551 hk og en rækkevidde op til 570 kilometer. G9 lanceres til priser fra 479.900 kr.

Nyt showroom i Hillerød – Jylland følger i løbet af 2023

Axel Towers er nu ikke længere det eneste sted, danskerne kan møde XPengs elbiler. XPeng åbner i dag dansk hovedkvarter i Hillerød, og i samme bygning åbner et nyt salgs- og showroom.

Bor man andre steder end på Sjælland, er rejsen altså stadig lang, hvis man vil se og prøve en XPeng. Men det ændrer sig i løbet af 2023, hvor XPeng åbner salgs- og showroom i Jylland. Det er så tæt på en lokation udenfor Sjælland, vi kommer lige nu.

Den fornyede sedan P7 står allerede nu i forretningen i Hillerød, og den introduceres i tre varianter: P7 RWD Long Range med baghjulstræk og 276 hk, P7 AWD Performance med firehjulstræk og 473 hk og som P7 Wing Edition med samme ydelse som Performance-versionen, men med bl.a. mågevingedøre.

LÆS OGSÅ | Test: XPeng P7 Performance mangler det sidste

Den fornyede P7 kan lade langt hurtigere end den foregående udgave, som var begrænset til 80 kW ved en lynlader. Nu kan lynladning ske med op til 175 kW. Der er samtidig flere hestekræfter, længere rækkevidde og mere udstyr i P7.

P7-interiøret er løftet med bedre materialer og små designændringer, blandt andet et nyt rat. Lydsystem fra danske Dynaudio fås til alle udstyrsvarianter

P7 RWD Long Range med baghjulstræk har fået 16 hk (nu 276 hk), går 0,2 sekund hurtigere fra 0-100 km/t (6,7 sekunder) og har en WLTP-rækkevidde op til 576 kilometer (tidligere 530 kilometer).

P7 med firehjulstræk går fra 430 til 473 hk

P7 AWD Performance med firehjulstræk, og P7 Wing Edition, havde tidligere 430 hk, men har nu 473 hk – og 0-100-tiden er reduceret fra 4,5 sekunder til 4,1 sekund. WLTP-rækkevidden er hævet fra 470 til 505 kilometer.

LÆS OGSÅ | Video: Ny kinesisk elbil i Danmark – dur XPeng P5 til noget?

P7 RWD Long Range koster 399.900 kr., P7 AWD Performance koster 479.900 kr. og P7 Wing Edition koster 599.900 kr. Alle versioner har bl.a. panoramaglastag og surround-lydanlæg, mens Wing Edition blandt andet har mågevingedøre, Dynaudio-lydanlæg og læderindtræk.

P7 RWD Long Range og P7 AWD Performance kan udstyres med en Premium-pakke til 39.990 kr., så også de får læderindtræk og Dynaudio-anlæg. Med Premium-pakken kommer også soft close-døre, der lukker det sidste stykke automatisk.

G9 koster fra 479.900 kr. og er stoppet med udstyr

SUV’en G9 er en helt ny model hos XPeng og en konkurrent til blandt andet BYD Tang. G9 er bygget på en nyere platform end P7, hvorfor den kan lade hurtigere. Med op til 300 kW ved en lynlader kan man fylde det 98 kWh store batteri fra 10-80 procent på 20 minutter.

De 300 kW ladehastighed gælder for varianterne G9 RWD Long Range med baghjulstræk og G9 AWD Performance med firehjulstræk. Basisudgaven G9 RWD Standard Range må lade med op til 260 kW, som stadig er langt hurtigere end flertallet af nye elbiler. Den har et batteri med en kapacitet på 78,2 kWh.

LÆS OGSÅ | Test: Lækker BYD Tang mangler et prishug

G9 RWD Standard Range har 313 hk og en WLTP-rækkevidde på 460 kilometer, og som billigste G9 koster den 479.900 kr. G9 RWD Long Range, der også har 313 hk, har med 98 kWh batteri en rækkevidde på 570 kilometer – og prisen er 549.900 kr.

G9 findes i tre versioner, og de er alle spækket med standardudstyr

G9 AWD Performance er den stærkeste G9 med sine 551 hk. 0-100 km/t klarer den på 3,9 sekunder, og rækkevidden med 98 kWh-batteri er 520 kilometer. Topmodellen koster 599.900 kr.

G9 kommer fyldt til randen med standardudstyr. I alle versioner er der et væld af aktive sikkerhedssystemer, digital instrumentering, infotainment med 15″ skærm, ekstra skærm til forsædepassageren, soft close-døre, el-betjent bagklap, panoramaglastag og surround-lydanlæg.

LÆS OGSÅ | Test: Nio ET7 er den hidtil bedste elbil fra Kina

Performance-udgaven har luftaffjedring og 21″ alufælge. Tilkøb til alle G9-versioner er en Premium-pakke til 39.990 kr. med Dynaudio-lydanlæg, massage i sæderne på fire af fem siddepladser, læderindtræk og el-betjent lændstøtte på fire siddepladser.

XPeng giver alle biler, som købes i 2023, en forlænget garanti på i alt 7 år. På batteri, elmotorer og styresystemer er der 8 års garanti, som gælder, uanset hvornår bilen købes.


Brugte elbiler fra andre bilmærker til salg på Bilbasen

Se flere brugte elbiler på Bilbasen

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS