Det er faktisk ikke så nemt som man skulle tro at finde biler, der rummer tre barnesæder på bagsædet.
Men det kan lade sig gøre selvom man i nogle biler skal være lidt kreativ. Selv fik jeg mast tre barnesæder ind i en Honda Civic – godt nok uden isofix. Jeg fandt ud af at en gammel Römer stol i midten og to Recaro i siden var et perfekt match. Faktisk er den samme kombi sværere at mase ind i min Renault Laguna, der jo er en større bil – i hvert fald på ydre dimensioner.
Problemet skyldes dels at polstringen af dørene på en Renault Laguna er noget tykkere i sikkerhedens navn, og dels at selelåsene sidder helt nede i siddehynden – også af sikkerhedsårsager. Men det besværliggør tilspændingen af ungerne – hvorfor er der ingen der laver sæder med integrerede sæler 18-36 kg? – det ville løse mange problemer. Det ville seleforlængere også, men de er ikke lovlige.
Nå, men jeg har længe gået og tænkt på, at jeg ville tage tre autostole og teste en masse biler, og skrive om det. Det ville desværre nok tage lidt for lang tid. Så her er tre bud på biler der kan rumme tre barnestole på bagsædet. Men hvis du bare vil være sikker på at have pladsen, så er det faktisk varianterne til syv personer, du skal have fat i, da de typisk har tre enkeltstole på anden sæderække – så er der jo også plads til nummer fire…og fem.
Tag det som en vejledning – jeg anbefaler, at I prøver jeres stole i bilen inden et køb.
Renault Grand Scenic III – fra ca. 90.000 kr.
Indrømmet – jeg har det lidt strengt med instrumenteringen, der sidder i midten af instrumentbordet. Men bortset fra det så er Renault Grand Scenic et af de bedste køb i denne klasse. Motorerne er holdbare – 1,5 DCI er ikke nogen sprinter, men den går sjældent i stykker. Udstyret er fint, og Renault er gode til at undgå rusten, så der er en anbefaling herfra.
Ford Galaxy eller S-MAX (2006 og frem)- fra ca. 150.000 kr.
Hvis du skal have en stor familiebil, så er det i min optik Ford der leverer den mest velkørende MPV – enten i form af S-max eller Galaxy, der lige er tanden større. Eller okay en halv tand større. S-max har ikke altid syv-sæder – er den med fem sæder, skal den være billigere. Benzinmodellerne mangler lidt krudt – med undtagelse af 2,5 Turbo – den er så bare lidt tørstig, men det er svært at få det hele. Galaxy og S-max fik et facelift i 2010 og blev afløst i 2015. Modeller før 2006 kan give mange billige kilometer, men kræver en kyndig gennemgang før køb.
Praktik over alt er Citroëns mantra, når det gælder C4 Picasso. Eller det ved jeg ikke noget om – det skulle man bare tro. Hver en mulighed for et lille hemmeligt rum er udnyttet. Pladsen er generøs og så kan du få et ’køleskab’ mellem forsæderne. Det er fransk, når det er bedst. Køreegenskaberne er ikke for den sportsligt orienteret, men komforten er god. Det er nærmest en hjørnesofa på hjul. Her er plads til hele familien. (For de fleste.) Citroën Grand Picasso i første generation produceredes fra 2006-2013, hvor den blev afløst af en ny model med samme egenskaber.
Er der plads til lidt luksus, så er Volvo XC90 lidt af en darling. Du må godt nok undvære 6- og 8-cylindrede motorer, men XC90 er den mest venlige SUV på markedet. Kabinen overtrumfer de andre i sin milde nordiske æstetik. Okay, det lød som noget fra en brochure, men jeg er vild med XC90 i nyeste aftapning.
Faktisk er anden sæderække ikke særligt praktisk i en Tesla Model X. Og min begejstring for bagdørene er ikke overvældende. Men Model X er en superfed bil alligevel. Den er lynhurtig, temmelig tyst og så vækker den begejstring. At den kan trække 2.268 kg på krogen er endnu et plus. Der er bare ikke mange til salg endnu.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.