maj 8, 2024

Ny VW California klar på udflugt som PHEV med firehjulstræk

VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Den fuldelektriske Volkswagen ID. Buzz California er indtil videre på hold – som tingene ser ud lige nu. Drømmer man om at campere i en ID. Buzz, må man selv indrette den med køkken og seng, men Volkswagen selv har ingen planer om at hjælpe til lige med det samme.

Hvis man kan leve med kun at køre elektrisk noget af tiden, kan drømmen faktisk opfyldes med den helt nye generation California. Den fås nemlig ikke kun med en dieselmotor eller en benzinmotor, men også i en plug-in hybrid-udgave.

Den nye California er et større skifte, end man kan se med det blotte øje. PHEV-udgaven er en ting. Den helt store ting er, at Volkswagen har skiftet den eftertragtede camper fra at være baseret på varevognen Transporter til at køre på basis af Multivan, som er lavet på personbilsplatformen MQB. Den samme platform, som bruges i bl.a. Golf og Tiguan.

Længere end før – og med skydedør i begge sider

At California nu er en Multivan i campinghabit gør noget for køreegenskaber, komfort og kørestilling. Man sidder nu mere som i en MPV eller SUV end som i en varevogn, og affjedringen er grundlæggende mere orienteret mod komfort end stabilitet ved transport af VVS-udstyr.

California er blevet meget længere. Den er strukket 27 cm, og det får den ikke bare til at se mere ud som en MPV. Det gør den helt sikkert også mere besværlig at parkere, hvis man bevæger sig ind i byen eller på en snæver campingplads.

Med Multivan som udgangspunkt er der for første gang skydedør i begge sider af California, og de to praktiske døre er standard hele vejen gennem modelprogrammet. Fra basismodellen Beach til den fine flagskibsudgave Ocean.

Beach er den helt basale California med to sovepladser under det manuelt styrede hævetag. Der er seks siddepladser, men kun soveplads til to. Næste trin er Beach Tour med fem sæder og en madras (198×133 cm), så fire kan sove ombord. Beach Camper er trinnet, hvor et lille køkken introduceres, og det gemmer sig som et udtræksmodul i bagagerummet.

Men da det danske afgiftssystem kræver et “rigtigt” køkken for at give rabat, som i Coast- og Ocean-varianterne herunder, kommer Beach-versionerne ikke til Danmark.

I California Coast er antallet af siddepladser reduceret til fire, og der er soveplads til de fire. Køkkenet er her rykket ind i kabinen, i den ene side, til trods for, at der altså er en skydedør i hver side. De ekstra 27 cm karrosseri har gjort det muligt.
Topmodellen California Ocean er indrettet som Coast, men her er mere udstyr og mere luksus.

Alle camping-funktioner, som hæve-sænke-taget (i udgaver med el-betjening), varme og overblik over vandtanke, betjenes via en 5″ touchscreen, som sidder på den ene C-stolpe. Det meste kan også styres via en smartphone og den dedikerede California-app.

Plug-in hybrid med 245 hk og firehjulstræk

California er ensbetydende med en dieselmotor. Eller rettere sagt var ensbetydende med dieselmotor, for mens det stadig er muligt at vælge en 2-liters diesel med 150 hk (eller en benzinmotor på 2 liter med 204 hk), så er det introduktionen af en plug-in hybrid, der trækker overskrifter.

Hybridsystemet har en samlet ydelse på 245 hk, og som i de nye udgaver af Passat og Tiguan er det en 1,5-liters benzinmotor, der er bruges i motorrummet. Hvor stort batteriet i California er, og hvor langt strømmen rækker, oplyser Volkswagen endnu ikke.

Der følger en verdensnyhed med PHEV-udgaven af California, og det er firehjulstrækket. Det er første gang, at en PHEV på MQB-platformen fås med firehjulstræk, og det er helt sikkert en kærkommen tilføjelse, når man skal ud fra en mudret campingplads.

Del artikel:

Brugte Volkswagen til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS