bilbase

BMW 850i var det hotteste i 1989

Af Ebbe Sommerlund

BMW har næsten lige introduceret en sindssygt flot superGT i BMW i8. Med trecylindret motor på 1,5 liter og elmotor, så er præstationerne som en supersportsvogn, mens køreegenskaberne, der skuffer nogle, er mere superGT. Altså en fremragende rejsevogn med et sexet ydre. Det er ikke første gang, en BMW er blevet misforstået, jeg har selv gjort det tidligere.

BMW 850i var min drømmebil, da den rullede frem i 1989. Først var det den lange flade karrosse, der forførte. Dernæst var det de 12 cylindre, 300 hk og en topfart på 250 km/t – begrænset vel at mærke.  Jo, dette var milevidt fra den Nissan Sunny, det stod i mine forældres carport. Dengang troede jeg at det var en supersportsvogn – den havde jo klaplygter og præstationerne nævnt i Bil Revyen var på Ferrari-niveau. I dag er prisen en noget anden – mellem 100.000 og 200.000 kr. på BilBasen.

I dag ved jeg bedre. BMW 850i har aldrig været en rigtig sportsvogn –  ligesom i8 ligner den bare. Den var og er nemlig en Gran Turismo eller GT. En rejsevogn til autobahn for to personer – bagsæderne er vildt flotte, men helt ubrugelige til andet end at få benkramper og diskusprolaps.

Når du sætter sig ind, bliver du klar over at BMW ikke har sparet på noget. Der er for eksempel hele to separate luftkanaler ud i dørene. Læderforarbejdningen er i topklasse og her er en rigtig kørecomputer – tænk lige på, at dengang fandtes der ikke computere i ret mange hjem. Det var vildt.

Cruise med over 200 km/t

Allerede efter få meter er bilens karakter afsløret – undervognen er ikke blød, men den er heller ikke stram. Styretøjet er ikke specielt hurtigt, det var før elektrisk og aktiv servostyring. De tolv cylindre er tyste og lukker kun ren vellyd ud – og naturligvis en hel del CO2 – den er opgivet til 7,7 km/l.

En V12 er en optimal konstruktion – den er naturligt afbalanceret og BMW kunne også bygge lækre motorer dengang. I testbilen er der en automatgearkasse og det passer glimrende til bilens afslappede karakter og de 300 hk vil stadig kunne bringe dig frem med i afslappet cruise med 200 km/t, hvor en tank på 90 liter tillader en acceptabel rækkevidde. Når du træder speederen i bund er det svært at tro at dette er så gammel en bil – den rykker stadig.

Retningsstabiliteten er fremragende og en lang akselafstand samt en høj vægt gør BMW 850i til en dejlig rejsevogn både for dig og for benzinselskaberne

Hvis du alligevel tænker at dette er en dejlig hverdagsbil, så vil en 840ci være det bedste valg – den er lige så hurtig og mere adræt på grund af en lettere motor. Hvis du bare vil have det vildeste, så skal der stå 850CSi eller Alpina på klappen.

Retningsstabiliteten er fremragende og en lang akselafstand samt en høj vægt gør BMW 850i til en dejlig rejsevogn både for dig og for benzinselskaberne, her er i8 et noget bedre valg, men den koster naturligvis også 3 mio.

 

BMW 850

HK/Nm 300 hk / 450 Nm
0 – 100 km/t 6,8 sek
Tophastighed 250 km/t
Km/l 7,7 km/l

BMW 850 interior BMW 850 Gear BMW850_2 BMW 850 motorBMW 850

5 Kommentarer til BMW 850i var det hotteste i 1989

  1. Henrik Larsen 28/02/2015 at 20:41 #

    Jeg tror jeg snupper en M635CSI. Ikke så kvik som den her 850I. Men for mig smukkere.

    • Henrik Andersen 01/03/2015 at 16:56 #

      Fin bil den M635csi men teknologien er for gammel. Den må snart være veteran.

  2. Bjørn Simonsen 28/02/2015 at 20:56 #

    BMW 850i er ligeså ung som jeg selv. Men er for mig stadigvæk en super sprød GT. Det er for mig stadigvæk indbegrebet tysk ingeniørkunst og vil alle dage være det. Den var jo trods alt alt langt foran sin tid. Den havde udstyr i sig, som i dag 25 år efter sin fødsel endnu ikke er standard i nutidens biler. BMW er muligvis konservativ i nogle af sine handlinger, men viser samtidig også vejen frem på så mange andre punkter. BMW sind immer besser.

  3. Henrik Andersen 01/03/2015 at 16:54 #

    Jeg fik min drengedrøm opfyldt og ejede i flere år en 850i. Den er dyr i forsikring, vægtafgift, brændstof og reparationer. Jeg fik skiftet kobling, og det kostede en mindre formue. Det er en tung og stor bil, der ikke egner sig til bykørsel men til motorvejskørsel. Det er dejligt at køre 220 km/t og så skifte ned til 5 gear og rykke fremad. Der er ikke mange til salg og køber du en, skal du forvente at eje den resten af bilens eller din levetid.

  4. skrotbil 25/06/2015 at 11:01 #

    Jeg håber, at du ikke bor en stor bil selv det mindste problem

Leave a Reply