bilbase

Kongen får et facelift

Toyotas ukronede konge af alle veje, den ustoppelige 60-årige firehjulstrukne legende Land Cruiser 150, er blevet fornyet.

Den mest synlige ydre ændring er en ny frontgrill, der på elegant vis indrammer bilens front, og som, sammen med nye højere placerede forlygter og en kraftigere frontkofanger, fuldender billedet af en kraftfuld firehjulstrækker. Baglygterne har også fået et ekstra løft med skiftevis rødt og klart glas i et tredimensionelt design med integreret Land Cruiser-logo.
Indvendigt ses et nyt instrumentpanel, et nyt kontrolpanel til offroad-kørsel og kørsel på almindelig vej, samt et nyt klart Optitron-instrumentdesign med 4.2” farve TFT-multiinformationsdisplay. Også sæderne er blevet forbedret og indstigningen ligeså gjort endnu lettere.

Den nye Land Cruiser kan i Danmark fås med en firecylindret 3.0 liters turbodieselmotor med 190 hestekræfter. Den kraftige dieselmotor overholder de strenge Euro 5+ krav og har et moment på 420 Nm allerede fra 1.600 omdrejninger. Topfarten er opgivet til 175 km/t.

Rent prismæssigt udmærker den nye Toyota Land Cruiser sig med en lavere fra-pris end tidligere. Som personbil starter priserne med udstyrsniveauet T1 fra 743.153 kr., hvilket er 26.000 kr. lavere end før, mens priserne for varebilsudgaven starter fra 371.140 kr. ekskl. moms og ombygning. Det er 12.000 kr. lavere end den tidligere model.

Land Cruiser

Nye hjælpesystemer

Bilen fås med flere hjælpesystemer – både til kørsel på almindelig vej og i mere udfordrende terræn. Man kan bl.a. vælge mellem fem forskellige køreindstillinger, som fx gør, at bilens gasspjæld, bremser og trækkraft automatisk bliver tilpasset underlagets type.
Fire udvendige kameraer gør det muligt at se omgivelserne omkring bilen, så man hurtigt kan danne sig et godt billede af, hvad der sker hele vejen rundt om bilen. Derudover kan man hele tiden følge med i bilens aktuelle hældning på et display, mens det såkaldte Kinetic Dynamic Suspension System sørger for at fordele den helt rette trækkraft på hver enkelt af de fire hjul – uafhængigt af hinanden.

Crawl Control og Downhill Assist Control hjælper med at fastholde samme fart op og ned ad stigninger, så det eneste du skal koncentrere dig om, er at styre. Bilen klarer selv resten.
På almindelig vej byder den nye Land Cruiser bl.a. på adaptiv fartpilot, hvilket er en fartpilot, som selv sørger for at tilpasse farten efter den forankørende bil, så du ikke kommer tættere på, end det du selv ønsker.
Variable Flow Control letter styringen ved lav fart, mens den gør det lidt tungere at dreje ved høj fart, hvor man normalt ønsker en mere fast og rolig kørsel lige ud.

Er du en af dem, der venter med længsel på den nye Landcruiser?

Følg os på Facebook og Google+, og se flere nyheder og debatter.
 

Ingen kommentarer endnu.

Leave a Reply